Home » Articole » Contabilitate » Datoria față de proprietari privind plata dividendelor cu termen de prescripție expirat – aspecte contabile și fiscale
Datoria față de proprietari privind plata dividendelor cu termen de prescripție expirat – aspecte contabile și fiscale
Introducere
Operațiunile economice analizate în acest articol nu sunt firești, însă acestea au dreptul la viață. Astfel, se întâlnesc situații în care propritarii entităților în care au investit nu-și ridică dividendele pe parcursul unei perioade mari de timp. Odată cu expirarea termenului general de prescripție (3 ani), entitatea plătitoare urmează să soluționeze problema legată de soarta acestor datorii. În acest caz, este aplicabil termenul general de prescripție de trei ani față de aceas...
abordarea noastra:
– Dividendele care nu au fost primite de acţionar din vina lui în decurs de 3 ani de la data dezvăluirii informaţiei conform alin.(13) se trec la venitul societăţii şi nu pot fi revendicate de acţionar (art. 47(14) Legea SA 1134)
– În venitul brut se includ: venitul rezultat din neachitarea datoriei de către agentul economic, cu excepţia cazurilor cînd formarea acestei datorii este o urmare a insolvabilităţii contribuabilului (art. 18, lit j) CF al RM)
simplu, clar si cuprinzator
cu stima,
ghenadie negara
PS nu intelegem de ce in ultima vreme MinFinul utilizeaza excesiv norme contabile in raport cu explicatiile sale vis a vis de impozitare
Buna ziua, multumesc pentru comentarii. In general, acest articol este si despre principii. Unul dintre principiile de baza, care sta la originea recunoasterii venitului de catre o entitate, consta in faptul ca aporturile, contributiile proprietarilor in entitatea in care acestea au investit nu este venit pentru entitate. Orice bun (datorie iertata) ce “cade din pod” pentru o intreprindere se recunoaste ca venit, in afara de cazul cand bunul (datorie iertata) constituie o contributie a proprietarilor. Nu are importanta care este forma acestor contributii, aporturi: aport in capitalul social sau in oricare alta forma, daca acestea provin de la proprietari.
Argumentul privind norma din Legea privind SA art. 47 alin.(14) este beton. Insa, pot sa prespun, daca legiuitorul avea sa se conduca de exceptia din standardele de contabilitate privind recunoastrea venitului pentru contributiile proprietarilor, acesta avea sa scrie in textul legii ca dividendele neridicate de actionari „se trec la capitalul societatii”. O asa redactie avea sa fie cu mult mai corecta.
Artcolul este despre faptul ca urmeaza sa cunoastem si sa promovam principiile fundamentale care stau la baza standardelor noastre profesionale. Sa cerem ca si autoritatile abilitate de stat sa se conduca de ele la elaborarea actelor normative.
Mai mult ca atat, sursa de plata a dividendelor este capitalul entitatii – profitul net care a fost supus impozitarii, in comparatie cu o oricare alta datorie care la data formarii a constituit o cheltuiala care a fost dedusa fiscal. Astfel, in cazul in care aceste dividende n-au ajuns la proprietari, ar fi corect, si sub aspect fiscal, ca acestea sa se intoarca acolo de unde provin – in capitalul intreprinderii fara a fi impozitate repetat. Altfel, aceste sume ar urma sa fie impozitate de 2 ori deoarece Codul fiscal nu contine careva exceptii privind impozitarea acestor sume.
buna ideie. insa aportul la capital are si un substrat juridic consistent, nu doar economic. altfel nu ar fi nevoie de reglementari a relatiilor societate/ asociat sau asociat/ asociat. cu stima,. gn
Buna ziua, avem aceasta situatie cu dividende calculate dar nerepartizate de 3 ani fondatorilor 100% straini (din cauza lipsei banilor). Acum firma se lichideaza si juristii ne zic ca trebuie sa trecem la venituri aceste dividende (respectiv cu achitarea a 12%) si calcularea penalitatii pentru fiecare zi intarziere. Ce parere aveti? Inca cu intoarcerea sumei in circuit la venituri inteleg, dar de penalitate e prea de tot.
În Monitorul Oficial de astăzi, 17 mai 2024 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 327 din 8 mai 2024 pentru modificarea unor acte normative, și anume Hotărârea Guvernului nr.94/2023 privind aprob...
Părinții sau reprezentanții legali ai elevilor din instituțiile publice de învățământ general cu un număr mai mic de 50 de elevi, care decid înscrierea elevului într-o instituție de învățământ primar...
Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
Care sînt documentele eliberate de su...
În ediția de astăzi, 16 mai 2024, a Monitorului Oficial a fost publicată Legea nr.105 din 26 aprilie 2024 cu privire la rețeaua de colectare a informațiilor contabile agricole care are drept scop cre...
Legea nr.86 din 12 aprilie 2024 pentru modificarea unor acte normative (sporirea celerității procedurilor de expropriere) a fost publicată în ediția de astăzi a Monitorului Oficial.
În conformitat...
În Monitorul Oficial de astăzi a fost publicată Legea nr.106 din 26 aprilie 2024 cu privire la modificarea articolului 12 din Legea contabilității și raportării financiare nr.287/2017.
Astfel, Leg...
Serviciul Fiscal de Stat a publicat Raportul cu privire la gradul de realizare a indicatorilor de performanță înregistrați pentru perioada - trimestru I 2024, elaborat în corespundere cu prevederile ...
Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
Care va fi prima perioadă fiscală pen...
Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
La prezentarea declarației cu privire...
Serviciului Fiscal de Stat a fost publicat Rezultatele monitorizării contribuabililor prin prisma Programului de conformare a contribuabililor pentru trimestrul I al anului 2024.&...
În Monitorul Oficial a fost publicată Legea nr.82 din 12 aprilie 2024 privind controalele oficiale în domeniul agroalimentar. Documentul stabilește norme cu privire la efectuarea controalelor of...
Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
Cum va fi înregistrată prin intermedi...
bune analize. mersi.
abordarea noastra:
– Dividendele care nu au fost primite de acţionar din vina lui în decurs de 3 ani de la data dezvăluirii informaţiei conform alin.(13) se trec la venitul societăţii şi nu pot fi revendicate de acţionar (art. 47(14) Legea SA 1134)
– În venitul brut se includ: venitul rezultat din neachitarea datoriei de către agentul economic, cu excepţia cazurilor cînd formarea acestei datorii este o urmare a insolvabilităţii contribuabilului (art. 18, lit j) CF al RM)
simplu, clar si cuprinzator
cu stima,
ghenadie negara
PS nu intelegem de ce in ultima vreme MinFinul utilizeaza excesiv norme contabile in raport cu explicatiile sale vis a vis de impozitare
Buna ziua, multumesc pentru comentarii. In general, acest articol este si despre principii. Unul dintre principiile de baza, care sta la originea recunoasterii venitului de catre o entitate, consta in faptul ca aporturile, contributiile proprietarilor in entitatea in care acestea au investit nu este venit pentru entitate. Orice bun (datorie iertata) ce “cade din pod” pentru o intreprindere se recunoaste ca venit, in afara de cazul cand bunul (datorie iertata) constituie o contributie a proprietarilor. Nu are importanta care este forma acestor contributii, aporturi: aport in capitalul social sau in oricare alta forma, daca acestea provin de la proprietari.
Argumentul privind norma din Legea privind SA art. 47 alin.(14) este beton. Insa, pot sa prespun, daca legiuitorul avea sa se conduca de exceptia din standardele de contabilitate privind recunoastrea venitului pentru contributiile proprietarilor, acesta avea sa scrie in textul legii ca dividendele neridicate de actionari „se trec la capitalul societatii”. O asa redactie avea sa fie cu mult mai corecta.
Artcolul este despre faptul ca urmeaza sa cunoastem si sa promovam principiile fundamentale care stau la baza standardelor noastre profesionale. Sa cerem ca si autoritatile abilitate de stat sa se conduca de ele la elaborarea actelor normative.
Mai mult ca atat, sursa de plata a dividendelor este capitalul entitatii – profitul net care a fost supus impozitarii, in comparatie cu o oricare alta datorie care la data formarii a constituit o cheltuiala care a fost dedusa fiscal. Astfel, in cazul in care aceste dividende n-au ajuns la proprietari, ar fi corect, si sub aspect fiscal, ca acestea sa se intoarca acolo de unde provin – in capitalul intreprinderii fara a fi impozitate repetat. Altfel, aceste sume ar urma sa fie impozitate de 2 ori deoarece Codul fiscal nu contine careva exceptii privind impozitarea acestor sume.
buna ideie. insa aportul la capital are si un substrat juridic consistent, nu doar economic. altfel nu ar fi nevoie de reglementari a relatiilor societate/ asociat sau asociat/ asociat. cu stima,. gn
Buna ziua, avem aceasta situatie cu dividende calculate dar nerepartizate de 3 ani fondatorilor 100% straini (din cauza lipsei banilor). Acum firma se lichideaza si juristii ne zic ca trebuie sa trecem la venituri aceste dividende (respectiv cu achitarea a 12%) si calcularea penalitatii pentru fiecare zi intarziere. Ce parere aveti? Inca cu intoarcerea sumei in circuit la venituri inteleg, dar de penalitate e prea de tot.