37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Termenul limită de prezentare a Fișei de conformitate privind prevenirea spălării banilor

Termenul limită de prezentare a Fișei de conformitate privind prevenirea spălării banilor

14.03.20221.080 views
(1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Entitățile raportoare1 menționate în cadrul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului sunt obligați, până la 1 aprilie 2022, să prezinte prima Fișă de conformitate pentru anul de gestiune 2021 aprobată prin Ordinul Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor nr. 5 din 10 martie 2021 cu privire la aprobarea formei și structurii Fișei de conformitate.

Astfel, potrivit prevederilor legale entitățile raportoare prezintă anual Fișa de conformitate Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor în termen de pînă la 1 aprilie a anului următor celui de gestiune la adresa electronică office@spcsb.gov.md sau prin intermediul Sistemului informaţional automatizat de informare şi comunicare privind prevenirea şi combaterea spălării banilor.

Informațiile cu privire la activitatea desfășurată în scopul prevenirii și combaterii spălării banilor vor fi completate conform formularului Fișei de conformitate.

Notă. Toate compartimentele Fișei de conformitate trebuie să fie completate. Dacă entitatea raportoare nu are careva informații de reflectat referitor la anumite compartimente, atunci se indică cifra zero.

Conținutul Fișei este divizat în trei părți, prima parte va fi completată cu datele de indentificare a companiei raportoare: denumirea și codul fiscal al entității, adresa juridică, perioada de raportare precum și persoana cu funcții de conducere din cadrul entității, desemnată responsabilă de asigurarea conformității în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.

În ce-a de a doua parte se vor indica informații cu privire la evaluarea riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului, unde se va indica data aprobării ultimului raport de evaluare internă a riscurilor,  totodată se vor enumera factorii de risc identificați în cadrul evaluării interne a riscurilor.

Partea a treia va cuprinde informații despre numărul total al clienților existenți la situația ultimei zile a perioadei de gestiune, numărul total de clienți cu care entitatea raportoare a stabilit o relaţie de afaceri și/sau a prestat servicii în perioada de raportar, numărul total de clienți care sunt persoane expuse politic, etc.

Potrivit documentului la completarea Fișei se va indica și numărul de cazuri în care entitatea raportoare în perioada de raportoare a fost în imposibilitate de a aplica una dintre măsurile de precauție privind clienții prevăzute de Legea nr. 308/2017 și, prin urmare a terminat relația de afaceri existentă.

Important! În cazul în care entitatea raportoare constată că în Fișa de conformitate au fost introduse date incomplete sau eronate, aceasta are dreptul să introducă modificări și/ sau completări în termen de 30 de zile de la data expirării termenului-limită pentru prezentarea Fișei de conformitate.

De reținut. Încălcarea prevederilor legislației cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor se sacționează prin aplicarea următoarelor măsuri:

  • declarația publică în mass-media, în care se identifică persoana fizică sau juridică și natura încălcării;
  • prescripția prin care se impune persoanei fizice sau juridice încetarea comportamentului respectiv și abținerea de la repetarea acestuia;
  • retragerea sau suspendarea autorizației, licenței de activitate, în cazul în care activitatea entității raportoare constituie obiectul autorizării sau licențierii;
  •  interdicția temporară de a exercita funcții de conducere în entitățile raportoare de către oricare persoană cu funcții de conducere de rang superior într-o entitate raportoare sau de către oricare altă persoană fizică, declarate responsabile de încălcare;
  • sancţiuni pecuniare sub formă de amendă:

– în mărime dublă din valoarea beneficiului rezultat din încălcarea obligațiilor prevăzute de prezenta lege, în cazul în care beneficiul respectiv poate fi stabilit, sau în mărimea echivalentului în lei al sumei de pînă la 1000000 de euro, calculat conform cursului oficial al leului moldovenesc la data comiterii încălcării;

– în mărime de pînă la echivalentul în lei al sumei de 5000000 de euro, calculat la cursul oficial al leului moldovenesc la data comiterii încălcării, sau 10% din cifra de afaceri pentru anul precedent – pentru entitățile raportoare de la art. 4 alin. (1) lit. a), c), h) și i).

Pentru informații suplimentare cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor, contribuabilii pot accesa portalul www.spcb.gov.md.


1 Menționăm că potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 308/2017, entitățile raportoare sunt:
a) băncile specificate în Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor;
b) unitățile de schimb valutar (altele decît băncile);
c) societățile de registru, societățile de investiții, Depozitarul central unic, operatorii de piață, operatorii de sistem, asigurătorii (reasigurătorii), intermediarii în asigurări și/sau în reasigurări persoane juridice, Biroul Național al Asigurătorilor de Autovehicule, fondurile nestatale de pensii, organizaţiile de creditare nebancară, asociațiile de economii și împrumut, asociațiile centrale ale asociațiilor de economii și împrumut;
d) organizatorii jocurilor de noroc;
e) agenții imobiliari;
f) persoanele fizice și juridice care practică activități cu metale prețioase și pietre prețioase;
g) avocații, notarii și alți liber-profesioniști, în perioada participării, în numele clientului, la orice tranzacție financiară și imobiliară sau în perioada acordării asistenței pentru planificarea ori efectuarea tranzacțiilor pentru client ce țin, în ambele cazuri, de vînzarea-cumpărarea imobilelor, donația bunurilor, gestionarea mijloacelor financiare, valorilor mobiliare și altor bunuri ale clientului, deschiderea și gestionarea conturilor bancare, crearea și gestionarea persoanelor juridice, gestionarea bunurilor aflate în administrare fiduciară, precum și de procurarea și vînzarea acestora;
h) locatorii persoane juridice care care practică activitate de întreprinzător, cu excepția persoanelor prevăzute la lit. c), şi care transmit, în condițiile contractului de leasing, locatarilor, la solicitarea acestora, pentru o anumită perioadă, dreptul de posesiune și/sau de folosință asupra unui bun ai cărui proprietari sînt, cu sau fără transmiterea dreptului de proprietate asupra bunului la expirarea contractului;
i) societățile de plată, societățile emitente de monedă electronică și furnizorii de servicii poștale care activează în conformitate cu Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică;
j) furnizorii de servicii poștale care activează în conformitate cu Legea comunicațiilor poștale nr. 36/2016;
k) entitățile de audit, persoanele juridice și întreprinderile individuale care prestează servicii de contabilitate;

k1) autoritățile publice și întreprinderile de stat;
l) alte persoane fizice și juridice care comercializează bunuri în sumă de cel puțin 200000 de lei sau echivalentul acesteia numai în cazul în care plățile sînt efectuate în numerar, indiferent dacă tranzacția este efectuată printr-o operațiune sau prin mai multe operațiuni care par a avea legătură între ele.

Entitățile raportoare1 menționate în cadrul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului sunt obligați, până la 1 aprilie 2022, să prezinte prima Fișă de conformitate pentru anul de gestiune 2021 aprobată prin Ordinul Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor nr. 5 din 10 martie 2021 cu privire la aprobarea formei și structurii Fișei de conformitate.

Astfel, potrivit prevederilor legale entitățile raportoare prezintă anual Fișa de conformitate Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor în termen de pînă la 1 aprilie a anului următor celui de gestiune la adresa electronică office@spcsb.gov.md sau prin intermediul Sistemului informaţional automatizat de informare şi comunicare privind prevenirea şi combaterea spălării banilor.

Informațiile cu privire la activitatea desfășurată în scopul prevenirii și combaterii spălării banilor vor fi completate conform formularului Fișei de conformitate.

Notă. Toate compartimentele Fișei de conformitate trebuie să fie completate. Dacă entitatea raportoare nu are careva informații de reflectat referitor la anumite compartimente, atunci se indică cifra zero.

Conținutul Fișei este divizat în trei părți, prima parte va fi completată cu datele de indentificare a companiei raportoare: denumirea și codul fiscal al entității, adresa juridică, perioada de raportare precum și persoana cu funcții de conducere din cadrul entității, desemnată responsabilă de asigurarea conformității în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.

În ce-a de a doua parte se vor indica informații cu privire la evaluarea riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului, unde se va indica data aprobării ultimului raport de evaluare internă a riscurilor,  totodată se vor enumera factorii de risc identificați în cadrul evaluării interne a riscurilor.

Partea a treia va cuprinde informații despre numărul total al clienților existenți la situația ultimei zile a perioadei de gestiune, numărul total de clienți cu care entitatea raportoare a stabilit o relaţie de afaceri și/sau a prestat servicii în perioada de raportar, numărul total de clienți care sunt persoane expuse politic, etc.

Potrivit documentului la completarea Fișei se va indica și numărul de cazuri în care entitatea raportoare în perioada de raportoare a fost în imposibilitate de a aplica una dintre măsurile de precauție privind clienții prevăzute de Legea nr. 308/2017 și, prin urmare a terminat relația de afaceri existentă.

Important! În cazul în care entitatea raportoare constată că în Fișa de conformitate au fost introduse date incomplete sau eronate, aceasta are dreptul să introducă modificări și/ sau completări în termen de 30 de zile de la data expirării termenului-limită pentru prezentarea Fișei de conformitate.

De reținut. Încălcarea prevederilor legislației cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor se sacționează prin aplicarea următoarelor măsuri:

  • declarația publică în mass-media, în care se identifică persoana fizică sau juridică și natura încălcării;
  • prescripția prin care se impune persoanei fizice sau juridice încetarea comportamentului respectiv și abținerea de la repetarea acestuia;
  • retragerea sau suspendarea autorizației, licenței de activitate, în cazul în care activitatea entității raportoare constituie obiectul autorizării sau licențierii;
  •  interdicția temporară de a exercita funcții de conducere în entitățile raportoare de către oricare persoană cu funcții de conducere de rang superior într-o entitate raportoare sau de către oricare altă persoană fizică, declarate responsabile de încălcare;
  • sancţiuni pecuniare sub formă de amendă:

– în mărime dublă din valoarea beneficiului rezultat din încălcarea obligațiilor prevăzute de prezenta lege, în cazul în care beneficiul respectiv poate fi stabilit, sau în mărimea echivalentului în lei al sumei de pînă la 1000000 de euro, calculat conform cursului oficial al leului moldovenesc la data comiterii încălcării;

– în mărime de pînă la echivalentul în lei al sumei de 5000000 de euro, calculat la cursul oficial al leului moldovenesc la data comiterii încălcării, sau 10% din cifra de afaceri pentru anul precedent – pentru entitățile raportoare de la art. 4 alin. (1) lit. a), c), h) și i).

Pentru informații suplimentare cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor, contribuabilii pot accesa portalul www.spcb.gov.md.


1 Menționăm că potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 308/2017, entitățile raportoare sunt:
a) băncile specificate în Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor;
b) unitățile de schimb valutar (altele decît băncile);
c) societățile de registru, societățile de investiții, Depozitarul central unic, operatorii de piață, operatorii de sistem, asigurătorii (reasigurătorii), intermediarii în asigurări și/sau în reasigurări persoane juridice, Biroul Național al Asigurătorilor de Autovehicule, fondurile nestatale de pensii, organizaţiile de creditare nebancară, asociațiile de economii și împrumut, asociațiile centrale ale asociațiilor de economii și împrumut;
d) organizatorii jocurilor de noroc;
e) agenții imobiliari;
f) persoanele fizice și juridice care practică activități cu metale prețioase și pietre prețioase;
g) avocații, notarii și alți liber-profesioniști, în perioada participării, în numele clientului, la orice tranzacție financiară și imobiliară sau în perioada acordării asistenței pentru planificarea ori efectuarea tranzacțiilor pentru client ce țin, în ambele cazuri, de vînzarea-cumpărarea imobilelor, donația bunurilor, gestionarea mijloacelor financiare, valorilor mobiliare și altor bunuri ale clientului, deschiderea și gestionarea conturilor bancare, crearea și gestionarea persoanelor juridice, gestionarea bunurilor aflate în administrare fiduciară, precum și de procurarea și vînzarea acestora;
h) locatorii persoane juridice care care practică activitate de întreprinzător, cu excepția persoanelor prevăzute la lit. c), şi care transmit, în condițiile contractului de leasing, locatarilor, la solicitarea acestora, pentru o anumită perioadă, dreptul de posesiune și/sau de folosință asupra unui bun ai cărui proprietari sînt, cu sau fără transmiterea dreptului de proprietate asupra bunului la expirarea contractului;
i) societățile de plată, societățile emitente de monedă electronică și furnizorii de servicii poștale care activează în conformitate cu Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică;
j) furnizorii de servicii poștale care activează în conformitate cu Legea comunicațiilor poștale nr. 36/2016;
k) entitățile de audit, persoanele juridice și întreprinderile individuale care prestează servicii de contabilitate;

k1) autoritățile publice și întreprinderile de stat;
l) alte persoane fizice și juridice care comercializează bunuri în sumă de cel puțin 200000 de lei sau echivalentul acesteia numai în cazul în care plățile sînt efectuate în numerar, indiferent dacă tranzacția este efectuată printr-o operațiune sau prin mai multe operațiuni care par a avea legătură între ele.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...