37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Recuperarea restanțelor persoanelor fizice

Recuperarea restanțelor persoanelor fizice

07.03.2024227 views
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Articolul 5 alin. (3) din Codul fiscal definește noțiunea de persoană fizică:

a) cetăţean al Republicii Moldova, cetăţean străin, apatrid şi
b) forma organizatorică cu statut de persoană fizică, potrivit legislaţiei, inclusiv întreprinzătorul individual, gospodăria ţărănească (de fermier), dacă Codul fiscal nu prevede altfel.

În conformitate cu prevederile statuate de art. 129 alin. (6) din Codul fiscal, obligaţie fiscală este obligaţia contribuabilului de a plăti la buget o anumită sumă ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite în cotă procentuală, majorare de întârziere (penalitate) şi/sau amendă.

Totodată, potrivit alin. (13) din articolul menționat, restanţa reprezintă suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite în cotă procentuală, sau altă plată, dar pe care nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii.

Conform modificărilor operate la art. 156 alin. (2) din Codul fiscal, începând cu 1 ianuarie 2022, executarea silită a obligaţiei fiscale restante în raport cu plăţile şi contribuabilii administraţi de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor (SCITL) se efectuează exclusiv de către serviciul respectiv, în modul stabilit de Codul de procedură civilă şi Codul de executare.

Reieșind din cele menționate și în temeiul prevederilor art. 195 din Codul fiscal, potrivit cărora executarea silită a obligaţiei fiscale se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat, în limitele competenţei, subdiviziunea responsabilă de recuperarea creanțelor nu va iniția și nu va întreprinde acțiuni de executare silită pentru stingerea plăților administrate de SCTIL (impozitul funciar de la persoanele fizice (cetăţeni) şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), impozitul pe bunurile imobiliare de la persoanele fizice (cetăţeni), taxa pentru parcaj, taxa de la posesorii de câini,
taxa pentru salubrizare și taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă, altele decât cele prevăzute la art. 295 lit. g) și g1) din Codul fiscal).
Executarea silită a obligaţiei fiscale a persoanelor fizice se efectuează prin:

  • ridicare de la contribuabil a mijloacelor băneşti în numerar, inclusiv în valută străină (procedura privind ridicarea de la contribuabil a mijloacelor băneşti în numerar este reglementată de art. 198 din Codul fiscal);
  • urmărire a bunurilor contribuabilului prin sechestrare și comercializare;

Acțiunile de executare silită a obligației fiscale, inclusiv urmărirea bunurilor persoanelor fizice, conform prevederilor art. 196 alin.(1) din Codul fiscal, trebuie să fie efectuată zilnic în zile de lucru, între orele 6:00 și 22:00. În alt timp se admite efectuarea acestor acțiuni dacă persoana-fizică evită să participe la procedurile prevăzute de lege.

Sechestrarea bunurilor contribuabilului – persoană fizică se efectuează în baza unei Hotărîri emise de conducerea Serviciului Fiscal de Stat pe un formular tipizat aprobat de Serviciul Fiscal de Stat, care are valoare de document executoriu. Potrivit art.199 alin.(1) din Codul fiscal, sechestrul se efectuează în prezența cetățeanului-contribuabil sau în prezența unui membru adult al familiei.

De asemenea, conform art. 199 alin. (4) din Codul fiscal, dacă persoana fizică nu permite accesul în domiciliul sau în reşedinţa sa pentru a i se sechestra bunurile, funcţionarul fiscal consemnează faptul într-un act. Ulterior, acționîndu-se conform procedurii decrise la compartimentul Sancțiuni.

În astfel de cazuri, Serviciul Fiscal de Stat în cel mult 15 zile lucrătoare, va intenta o acţiune în justiţie. După ce instanţa judecătorească emite o hotărîre de executare silită a obligaţiei fiscale, aceasta este îndeplinită în conformitate cu legislaţia de procedură civilă și de executare.

Totodată, dacă contribuabilul – persoană fizică nu și-a stins obligația fiscală și dacă acțiunile de sechestrare a bunurilor nu au fost atacate în decurs de 30 de zile lucrătoare din data sechestrării, bunurile sechestrate urmează a fi comercializate. Comercializarea bunurilor sechestrate ale persoanei fizice se efectuează de către executorul judecătoresc în conformitate cu prevederile Codului de executare. Astfel, se va depune setul de documente la executorul judecătoresc, ţinînd cont de prevederile art. 30 din Codul de executare (competenţa teritorială).

În același timp, în scopul stingerii obligației fiscale restante, va fi analizată posibilitatea aplicării gajului legal/convențional (procedura aplicării gajuluui legal/convețional este descrisă la compartimentul „Gajul, ipoteca”).

Articolul 5 alin. (3) din Codul fiscal definește noțiunea de persoană fizică:

a) cetăţean al Republicii Moldova, cetăţean străin, apatrid şi
b) forma organizatorică cu statut de persoană fizică, potrivit legislaţiei, inclusiv întreprinzătorul individual, gospodăria ţărănească (de fermier), dacă Codul fiscal nu prevede altfel.

În conformitate cu prevederile statuate de art. 129 alin. (6) din Codul fiscal, obligaţie fiscală este obligaţia contribuabilului de a plăti la buget o anumită sumă ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite în cotă procentuală, majorare de întârziere (penalitate) şi/sau amendă.

Totodată, potrivit alin. (13) din articolul menționat, restanţa reprezintă suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite în cotă procentuală, sau altă plată, dar pe care nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii.

Conform modificărilor operate la art. 156 alin. (2) din Codul fiscal, începând cu 1 ianuarie 2022, executarea silită a obligaţiei fiscale restante în raport cu plăţile şi contribuabilii administraţi de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor (SCITL) se efectuează exclusiv de către serviciul respectiv, în modul stabilit de Codul de procedură civilă şi Codul de executare.

Reieșind din cele menționate și în temeiul prevederilor art. 195 din Codul fiscal, potrivit cărora executarea silită a obligaţiei fiscale se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat, în limitele competenţei, subdiviziunea responsabilă de recuperarea creanțelor nu va iniția și nu va întreprinde acțiuni de executare silită pentru stingerea plăților administrate de SCTIL (impozitul funciar de la persoanele fizice (cetăţeni) şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), impozitul pe bunurile imobiliare de la persoanele fizice (cetăţeni), taxa pentru parcaj, taxa de la posesorii de câini,
taxa pentru salubrizare și taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă, altele decât cele prevăzute la art. 295 lit. g) și g1) din Codul fiscal).
Executarea silită a obligaţiei fiscale a persoanelor fizice se efectuează prin:

  • ridicare de la contribuabil a mijloacelor băneşti în numerar, inclusiv în valută străină (procedura privind ridicarea de la contribuabil a mijloacelor băneşti în numerar este reglementată de art. 198 din Codul fiscal);
  • urmărire a bunurilor contribuabilului prin sechestrare și comercializare;

Acțiunile de executare silită a obligației fiscale, inclusiv urmărirea bunurilor persoanelor fizice, conform prevederilor art. 196 alin.(1) din Codul fiscal, trebuie să fie efectuată zilnic în zile de lucru, între orele 6:00 și 22:00. În alt timp se admite efectuarea acestor acțiuni dacă persoana-fizică evită să participe la procedurile prevăzute de lege.

Sechestrarea bunurilor contribuabilului – persoană fizică se efectuează în baza unei Hotărîri emise de conducerea Serviciului Fiscal de Stat pe un formular tipizat aprobat de Serviciul Fiscal de Stat, care are valoare de document executoriu. Potrivit art.199 alin.(1) din Codul fiscal, sechestrul se efectuează în prezența cetățeanului-contribuabil sau în prezența unui membru adult al familiei.

De asemenea, conform art. 199 alin. (4) din Codul fiscal, dacă persoana fizică nu permite accesul în domiciliul sau în reşedinţa sa pentru a i se sechestra bunurile, funcţionarul fiscal consemnează faptul într-un act. Ulterior, acționîndu-se conform procedurii decrise la compartimentul Sancțiuni.

În astfel de cazuri, Serviciul Fiscal de Stat în cel mult 15 zile lucrătoare, va intenta o acţiune în justiţie. După ce instanţa judecătorească emite o hotărîre de executare silită a obligaţiei fiscale, aceasta este îndeplinită în conformitate cu legislaţia de procedură civilă și de executare.

Totodată, dacă contribuabilul – persoană fizică nu și-a stins obligația fiscală și dacă acțiunile de sechestrare a bunurilor nu au fost atacate în decurs de 30 de zile lucrătoare din data sechestrării, bunurile sechestrate urmează a fi comercializate. Comercializarea bunurilor sechestrate ale persoanei fizice se efectuează de către executorul judecătoresc în conformitate cu prevederile Codului de executare. Astfel, se va depune setul de documente la executorul judecătoresc, ţinînd cont de prevederile art. 30 din Codul de executare (competenţa teritorială).

În același timp, în scopul stingerii obligației fiscale restante, va fi analizată posibilitatea aplicării gajului legal/convențional (procedura aplicării gajuluui legal/convețional este descrisă la compartimentul „Gajul, ipoteca”).

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...