37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Prevenirea și combaterea spălării banilor: completarea cadrului legislativ intern

Prevenirea și combaterea spălării banilor: completarea cadrului legislativ intern

17.10.2022456 views
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Legea nr. 308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, ar putea fi completată cu noi prevederi, ca urmare a implementării recomandărilor raportului din cea de-a cincea V-a rundă de evaluare a Comitetului MONEYVAL a Consiliului Europei. În acest sens, autoritățile au eleborat proiectul de lege ce prevede modificarea unor acte normative.

Astfel, ținând cont de apariția și dezvoltarea rapidă a utilizării monedelor virtuale și posibilitatea utilizării lor abuzive în scopul spălării banilor/finanțării terorismului, se propune introducere unor noi noțiuni (moneda virtuală, furnizor de servicii privind activele virtuale) în Legea nr.307/2017.

Autorii proiectului vin cu intervenții și asupra art. 4 alin. (1) privind lista entităților raportoare ce cad sub incidența prevederilor Legii nr. 308/2017, fiind propusă expunerea sa în nouă redacție. Astfel, din categoria entităților raportoare vor face parte și:

  • persoane fizice/juridice care desfășoară activitate fiduciară, alţii decât cei prevăzuţi la lit. g) și k).
  • furnizori de servicii privind activele virtuale
  • persoanele care depozitează, comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă şi case de licitații, inclusiv atunci cînd această activitate este desfășurată de zone economice libere, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a tranzacţiilor/operaţiunilor ce au legătură între ele, este de 200 000 lei sau mai mult.
  • furnizori de servicii pentru fiducii, societăţi şi alte entităţi sau construcţii juridice.

De asemenea, la același articol se propune introducerea prevederii privind raportarea de către Agenţia Servicii Publice a tranzacţiilor suspecte identificate în procesul de prestare a serviciilor publice.

Sub incidența modificărilor cade și art. 6, alin. (1), unde potrivit redacției noi pentru entităţile raportoare intervine obligaţia ca rezultatele evaluării în domeniul propriu de activitate a riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului să fie consemnate într-un raport de evaluare, aprobat de către persoana de conducere responsabilă de asigurarea conformităţii politicilor şi procedurilor cu cerinţele legale privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul entităţii raportoare.

Totodată, documentul va fi suplinit cu articole noi ce vizează: Beneficiarul efectiv, Persoanele expuse politic, Activitatea de furnizor de servicii privind activele virtuale și Centrul de instruire continuă în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.

Reieşind din necesitatea de accesare imediată de către Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor şi alte autorităţi competente a informaţiilor privind identitatea titularilor casetelor de valori, se propune completarea art. 14 alin. (20) prin atribuirea Serviciului Fiscal de Stat competenței de creare, gestionare şi actualizare a Registrului casetelor de siguranţă ale persoanelor fizice şi juridice.

De menționat că proiectul de lege prevede intervenții și în Legea nr. 75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor, care vizează:

  • Introducerea unor noțiuni noi, cum ar fi: control inopinat și control planificat
  • completarea legii cu prevederi privind posibilitatea de prelungire și suspendare a controlului
  • excluderea prevederilor privind fișa de conformitate și a sancțiunilor aferente nerespectării cerinţelor privind completarea fişei de conformitate în termenul stabilit de legislație.

O altă prevedere ține de completarea art. 11 din Codul de executare pentru ca deciziile emise de Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor să fie documente executorii și să fie executate în conformitate cu normele stabilite de Cod.

Legea nr. 308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, ar putea fi completată cu noi prevederi, ca urmare a implementării recomandărilor raportului din cea de-a cincea V-a rundă de evaluare a Comitetului MONEYVAL a Consiliului Europei. În acest sens, autoritățile au eleborat proiectul de lege ce prevede modificarea unor acte normative.

Astfel, ținând cont de apariția și dezvoltarea rapidă a utilizării monedelor virtuale și posibilitatea utilizării lor abuzive în scopul spălării banilor/finanțării terorismului, se propune introducere unor noi noțiuni (moneda virtuală, furnizor de servicii privind activele virtuale) în Legea nr.307/2017.

Autorii proiectului vin cu intervenții și asupra art. 4 alin. (1) privind lista entităților raportoare ce cad sub incidența prevederilor Legii nr. 308/2017, fiind propusă expunerea sa în nouă redacție. Astfel, din categoria entităților raportoare vor face parte și:

  • persoane fizice/juridice care desfășoară activitate fiduciară, alţii decât cei prevăzuţi la lit. g) și k).
  • furnizori de servicii privind activele virtuale
  • persoanele care depozitează, comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă şi case de licitații, inclusiv atunci cînd această activitate este desfășurată de zone economice libere, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a tranzacţiilor/operaţiunilor ce au legătură între ele, este de 200 000 lei sau mai mult.
  • furnizori de servicii pentru fiducii, societăţi şi alte entităţi sau construcţii juridice.

De asemenea, la același articol se propune introducerea prevederii privind raportarea de către Agenţia Servicii Publice a tranzacţiilor suspecte identificate în procesul de prestare a serviciilor publice.

Sub incidența modificărilor cade și art. 6, alin. (1), unde potrivit redacției noi pentru entităţile raportoare intervine obligaţia ca rezultatele evaluării în domeniul propriu de activitate a riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului să fie consemnate într-un raport de evaluare, aprobat de către persoana de conducere responsabilă de asigurarea conformităţii politicilor şi procedurilor cu cerinţele legale privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul entităţii raportoare.

Totodată, documentul va fi suplinit cu articole noi ce vizează: Beneficiarul efectiv, Persoanele expuse politic, Activitatea de furnizor de servicii privind activele virtuale și Centrul de instruire continuă în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.

Reieşind din necesitatea de accesare imediată de către Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor şi alte autorităţi competente a informaţiilor privind identitatea titularilor casetelor de valori, se propune completarea art. 14 alin. (20) prin atribuirea Serviciului Fiscal de Stat competenței de creare, gestionare şi actualizare a Registrului casetelor de siguranţă ale persoanelor fizice şi juridice.

De menționat că proiectul de lege prevede intervenții și în Legea nr. 75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor, care vizează:

  • Introducerea unor noțiuni noi, cum ar fi: control inopinat și control planificat
  • completarea legii cu prevederi privind posibilitatea de prelungire și suspendare a controlului
  • excluderea prevederilor privind fișa de conformitate și a sancțiunilor aferente nerespectării cerinţelor privind completarea fişei de conformitate în termenul stabilit de legislație.

O altă prevedere ține de completarea art. 11 din Codul de executare pentru ca deciziile emise de Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor să fie documente executorii și să fie executate în conformitate cu normele stabilite de Cod.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...