37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Guvernul a aprobat avizul asupra proiectului de lege privind modificarea legii taxei de stat

Guvernul a aprobat avizul asupra proiectului de lege privind modificarea legii taxei de stat

22.03.2024205 views
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...


În Monitorul Oficial din 21 martie curent a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 212 din 20 martie 2024 cu privire la aprobarea Avizului la proiectul de lege pentru modificarea Legii taxei de stat nr. 213/2023.

Proiectul de lege prevede modificarea anexei nr. 1 și nr. 2 din Legea nr. 213/2023 în scopul eliminării deficienților apărute odată cu implementarea legii respective în procesul verificării corectitudinii calculării și plății taxei de stat/taxei de timbru de către persoanele fizice și juridice în ale căror interese se efectuează acțiuni sau se eliberează documente.

Astfel, în avizul Guvernului sunt incluse o serie de propuneri pentru îmbunătățirea proiectului după cum urmează:

  • în cadrul anexei nr.1 unde sunt expuse cuantumurile taxei de stat se propune o redacție nouă a prevederilor pct.1 sbp. 1.5 unde: pentru acțiunile cu caracter patrimonial, înaintate de creditori, în cadrul procedurilor de insolvabilitate, cu excepția cererilor de admitere a creanțelor depuse de creditori cuantumul taxei de stat se va stabili conform pct.1.1 din anexă;
  • scutirea de taxa de stat și de taxa de timbru a reclamanțiilor în acțiunile înaintate în interesele debitorului insolvabil, privind urmărirea creanțelor debitoare, anularea actelor juridice, a garanțiilor acordate, a tranzacțiilor încheiate şi a actelor de transfer de proprietate, atragerea la răspundere subsidiară, constatarea faptelor cu valoare juridică, precum și a reclamanțiilor în căile de atac asupra actelor judecătorești utilizate în interesele debitorului insolvabil.

Referitor la scutirea de taxa de stat și taxa de timbru a executorilor judecătorești și a organelor fiscale indiferent de calitatea lor procesuală, în avizul Guvernului se menționează că în conformitate cu pct. 1.7 din Anexa nr. 2 la Legea nr. 213/2023, sunt scutiți de la plata taxei de stat și taxei de timbru autorităților publice, inclusiv cele locale, în orice alte litigii, inclusiv pentru cererile în contencios administrativ. În acest context, devine justă acordarea aceleiași scutiri și altor organe profesionale (cum ar fi Uniunea Avocaților din Republica Moldova, Uniunea Administratorilor Autorizați etc.), autorități publice autonome ale statului (CNAM, CNAS, Consiliul Egalității etc.) în cazul în care acestea acționează ca autoritate publică în raporturi administrative în interes public.

Așa cum organele fiscale și executorii judecătorești acționează doar în vederea exercitării atribuțiilor stipulate prin lege, în același mod și organele de autoadministrare a profesiilor conexe sectorului justiției, inclusiv alte instituții publice, acționează în vederea exercitării competențelor atribuite prin lege și urmăresc interes public sau scop de utilitate publică, motive din care se relevă necesitatea scutirii de la taxa de stat și taxa de timbru a autorităților bugetare autonome/independente.

Astfel se propune modificarea pct. 1.7 de la Anexa nr. 2, având următorul cuprins: „Se scutesc de taxa de stat și de taxa de timbru autoritățile administrației publice centrale, organele centrale de specialitate ale administrației publice, Curtea de Conturi şi organele subordonate lor finanțate de la bugetul de stat, autoritățile administrației publice locale, organele profesionale instituite prin lege, precum și autoritățile bugetare independente/autonome”.

Pe lângă cele menționate, se mai propune ajustarea alineatului introductiv din pct. 1.12 al anexei nr. 2 la Lege, având următorul cuprins: „1.12. Se scutesc de taxa de stat și de taxa de timbru Compania Națională de Asigurări în Medicină și agențiile ei teritoriale (de ramură)”.


În Monitorul Oficial din 21 martie curent a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 212 din 20 martie 2024 cu privire la aprobarea Avizului la proiectul de lege pentru modificarea Legii taxei de stat nr. 213/2023.

Proiectul de lege prevede modificarea anexei nr. 1 și nr. 2 din Legea nr. 213/2023 în scopul eliminării deficienților apărute odată cu implementarea legii respective în procesul verificării corectitudinii calculării și plății taxei de stat/taxei de timbru de către persoanele fizice și juridice în ale căror interese se efectuează acțiuni sau se eliberează documente.

Astfel, în avizul Guvernului sunt incluse o serie de propuneri pentru îmbunătățirea proiectului după cum urmează:

  • în cadrul anexei nr.1 unde sunt expuse cuantumurile taxei de stat se propune o redacție nouă a prevederilor pct.1 sbp. 1.5 unde: pentru acțiunile cu caracter patrimonial, înaintate de creditori, în cadrul procedurilor de insolvabilitate, cu excepția cererilor de admitere a creanțelor depuse de creditori cuantumul taxei de stat se va stabili conform pct.1.1 din anexă;
  • scutirea de taxa de stat și de taxa de timbru a reclamanțiilor în acțiunile înaintate în interesele debitorului insolvabil, privind urmărirea creanțelor debitoare, anularea actelor juridice, a garanțiilor acordate, a tranzacțiilor încheiate şi a actelor de transfer de proprietate, atragerea la răspundere subsidiară, constatarea faptelor cu valoare juridică, precum și a reclamanțiilor în căile de atac asupra actelor judecătorești utilizate în interesele debitorului insolvabil.

Referitor la scutirea de taxa de stat și taxa de timbru a executorilor judecătorești și a organelor fiscale indiferent de calitatea lor procesuală, în avizul Guvernului se menționează că în conformitate cu pct. 1.7 din Anexa nr. 2 la Legea nr. 213/2023, sunt scutiți de la plata taxei de stat și taxei de timbru autorităților publice, inclusiv cele locale, în orice alte litigii, inclusiv pentru cererile în contencios administrativ. În acest context, devine justă acordarea aceleiași scutiri și altor organe profesionale (cum ar fi Uniunea Avocaților din Republica Moldova, Uniunea Administratorilor Autorizați etc.), autorități publice autonome ale statului (CNAM, CNAS, Consiliul Egalității etc.) în cazul în care acestea acționează ca autoritate publică în raporturi administrative în interes public.

Așa cum organele fiscale și executorii judecătorești acționează doar în vederea exercitării atribuțiilor stipulate prin lege, în același mod și organele de autoadministrare a profesiilor conexe sectorului justiției, inclusiv alte instituții publice, acționează în vederea exercitării competențelor atribuite prin lege și urmăresc interes public sau scop de utilitate publică, motive din care se relevă necesitatea scutirii de la taxa de stat și taxa de timbru a autorităților bugetare autonome/independente.

Astfel se propune modificarea pct. 1.7 de la Anexa nr. 2, având următorul cuprins: „Se scutesc de taxa de stat și de taxa de timbru autoritățile administrației publice centrale, organele centrale de specialitate ale administrației publice, Curtea de Conturi şi organele subordonate lor finanțate de la bugetul de stat, autoritățile administrației publice locale, organele profesionale instituite prin lege, precum și autoritățile bugetare independente/autonome”.

Pe lângă cele menționate, se mai propune ajustarea alineatului introductiv din pct. 1.12 al anexei nr. 2 la Lege, având următorul cuprins: „1.12. Se scutesc de taxa de stat și de taxa de timbru Compania Națională de Asigurări în Medicină și agențiile ei teritoriale (de ramură)”.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...