37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Decontările în numerar. Cadrul legal va intra în vigoare la începutul anului viitor

Decontările în numerar. Cadrul legal va intra în vigoare la începutul anului viitor

12.03.2024516 views

2

(1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

La 1 ianuarie 2025 va intra în vigoare Legea nr. 34 din 29 februarie 2024 privind efectuarea decontărilor în numerar care stabilește cadrul normativ de bază privind efectuarea decontărilor aferente operațiunilor de plată în Republica Moldova, modul și limitele de efectuare a decontărilor, controlul respectării legii, precum și sancțiunile aplicate.

Cine sunt subiecții legii?

Conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Lege, cadrul legal se va aplica:

  1. persoanelor juridice indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, cu excepția autorităților și instituțiilor publice;
  2. reprezentanțelor permanente şi sucursalelor entităților nerezidente;
  3. organizaţiilor necomerciale;
  4. persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător;
  5. persoanelor fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției și în domeniul sănătății;
  6. persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător și care cumpără bunuri imobile sau mijloace de transport de la alte persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător

În art. 5 din Lege sunt prevăzute limitele de efectuare a decontărilor în numerar. Drept urmare, persoanele specificate la art. 2 alin. (1) lit. a)-e), sunt în drept:

  • să efectueze, în raport cu alte persoane juridice sau persoane fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și/sau profesională în sectorul justiției și în domeniul sănătății, plăți în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ lunar. Limitarea sumei nu se aplică pentru depunerea de numerar în conturile deschise la prestatorii de servicii de plată;
  • să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 lei cumulativ lunar, cu excepțiile specificate la lit. c) -h);
  •  să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ anual de la predarea deșeurilor și rezidurilor de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora;
  • să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ anual de la predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor şi deşeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic şi de sticlă (cioburi de sticlă), precum şi a acumulatoarelor electrice uzate;
  • să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 200 000 de lei cumulativ anual de la vînzarea producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată;
  • să efectueze plăți în numerar în favoarea unei persoane fizice care desfășoară o activitate în domeniul achizițiilor de produse de fitotehnie și/sau horticultură, și/sau de obiecte ale regnului vegetal în sumă ce nu depășește cumulative 600 000 de lei anual.
  • să efectueze plăți sub formă de dividende, conform prevederilor legislației fiscale, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ anual per asociat/ acționar;
  • să efectueze plăți în numerar în temeiul contractelor de împrumut în sumă ce nu depășește 100 000 lei cumulativ anual;
  • să încaseze plăți de la o persoană fizică care nu desfășoară activitate de întreprinzător în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 lei pentru o plată, cu excepția situațiilor prevăzută mai jos.

Persoanele specificate la art. 2 alin. (1) lit. e) sunt în drept să încaseze plăți în numerar pentru serviciile prestate de la un beneficiar de servicii sau reprezentant al acestuia în sumă ce nu depășește 100 000 lei cumulativ anual.

Este de menționat faptul că, persoanelor fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător și care cumpără bunuri imobile sau mijloace de transport de la alte persoane fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător au dreptul să efectueze achitarea în numerar:

a) a bunului imobil procurat doar dacă prețul acestuia, indicat în contractul de vânzare-cumpărare, nu depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate, inclusiv în situația în care achitarea se face în rate;

b) a mijlocului de transport procurat doar dacă prețul acestuia, indicat în contractul de vânzare-cumpărare, nu depășește echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate, inclusiv în situația în care achitarea se face în rate.

În cazul în care prețul bunului imobil/al mijlocului de transport indicat în contractul de vânzare-cumpărare depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în cazul bunului imobil și, respectiv, echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în cazul mijlocului de transport, plata urmează să fie efectuată prin transfer bancar, cu excepția sumei de până la 200000 lei, care poate fi achitată în numerar.

Conform Legii publicate, prin derogare de la prevederile art. 4 și ale art. 5 alin. (1), persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate sau forma juridică de organizare, cu excepția autorităților și instituțiilor publice; reprezentanțele permanente și sucursalelor persoanelor juridice nerezidente; organizațiile necomerciale; persoanele fizice care desfășoară o activitate de întreprinzător; persoanele fizice care desfășoară o activitate profesională în sectorul justiției sau în domeniul sănătății; persoanele fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător și care cumpără bunuri imobile sau mijloace de transport de la alte persoane fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător, vor putea încasa și efectua achitări în numerar nelimitat în următoarele cazuri:

a) remunerarea muncii și plata altor drepturi salariale generate în temeiul relațiilor de muncă;

b) acordarea de credite de către bănci, organizațiile de creditare nebancară, asociațiile de economii și împrumut și de către alte entități abilitate prin legi speciale să acorde credite și, respectiv, onorarea obligațiilor față de entitățile prenotate, care decurg din activitatea de creditare;

c) prestarea serviciilor de plată și de emitere a monedei electronice în condițiile Legii nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică;

d) atragerea de depozite de către bănci și onorarea obligațiilor aferente față de deponenți;

e) efectuarea decontărilor cu autoritățile și instituțiile publice;

f) plata cauțiunilor, a garanțiilor, alte plăți efectuate către autoritățile și instituțiile publice în cadrul procedurilor administrative și al proceselor de judecată;

g) achitarea obligațiilor fiscale, a plăților și a amenzilor față de bugetul public național.

De asemenea, cadrul legal mai stabilește condițiile de eliberare a numerarului din casieria entității. Astfel, este prevăzut că, pentru cheltuielile operaționale și de gospodărire, subiecții specificați la art. 2 alin. (1) lit. a)–e) vor elibera numerarul spre decontare în termenele stabilite de conducătorii acestora, care însă nu vor depăși 30 de zile, cu excepția cheltuielilor pentru deplasările peste hotarele Republicii Moldova. Persoana responsabilă va elibera numerarul numai persoanei indicate în documentul de plată. Dacă numerarul se eliberează printr-o procură întocmită în modul stabilit de lege, în textul documentului de plată, după numele, prenumele/ denumirea și codul fiscal al persoanei căreia i se eliberează numerarul, se indică numele, prenumele și codul fiscal al persoanei care primește numerarul prin procură

Notă: Numerarul eliberat spre decontare și neutilizat trebuie să fie restituit în casieria entității în termen de 5 zile lucrătoare după expirarea termenului pentru care a fost eliberat.

Ținem să menționăm, că un aspect important îl reprezintă și limitarea comisioanelor aplicate pentru efectuarea decontărilor prin transfer. Astfel, comisioanele sau alte plăți percepute de prestatorii de servicii de plată pentru retragerea de numerar la ghișeu, aferent operațiunilor prevăzute la art. 5 alin. (4), nu pot depăși 0,1% din suma transferată.

La 1 ianuarie 2025 va intra în vigoare Legea nr. 34 din 29 februarie 2024 privind efectuarea decontărilor în numerar care stabilește cadrul normativ de bază privind efectuarea decontărilor aferente operațiunilor de plată în Republica Moldova, modul și limitele de efectuare a decontărilor, controlul respectării legii, precum și sancțiunile aplicate.

Cine sunt subiecții legii?

Conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Lege, cadrul legal se va aplica:

  1. persoanelor juridice indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, cu excepția autorităților și instituțiilor publice;
  2. reprezentanțelor permanente şi sucursalelor entităților nerezidente;
  3. organizaţiilor necomerciale;
  4. persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător;
  5. persoanelor fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției și în domeniul sănătății;
  6. persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător și care cumpără bunuri imobile sau mijloace de transport de la alte persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător

În art. 5 din Lege sunt prevăzute limitele de efectuare a decontărilor în numerar.Drept urmare, persoanele specificate la art. 2 alin. (1) lit. a)-e), sunt în drept:

  • să efectueze, în raport cu alte persoane juridice sau persoane fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și/sau profesională în sectorul justiției și în domeniul sănătății, plăți în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ lunar. Limitarea sumei nu se aplică pentru depunerea de numerar în conturile deschise la prestatorii de servicii de plată;
  • să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 lei cumulativ lunar, cu excepțiile specificate la lit. c) -h);
  •  să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ anual de la predarea deșeurilor și rezidurilor de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora;
  • să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ anual de la predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor şi deşeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic şi de sticlă (cioburi de sticlă), precum şi a acumulatoarelor electrice uzate;
  • să efectueze plăți în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în numerar în sumă ce nu depășește 200 000 de lei cumulativ anual de la vînzarea producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată;
  • să efectueze plăți în numerar în favoarea unei persoane fizice care desfășoară o activitate în domeniul achizițiilor de produse de fitotehnie și/sau horticultură, și/sau de obiecte ale regnului vegetal în sumă ce nu depășește cumulative 600 000 de lei anual.
  • să efectueze plăți sub formă de dividende, conform prevederilor legislației fiscale, în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei cumulativ anual per asociat/ acționar;
  • să efectueze plăți în numerar în temeiul contractelor de împrumut în sumă ce nu depășește 100 000 lei cumulativ anual;
  • să încaseze plăți de la o persoană fizică care nu desfășoară activitate de întreprinzător în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 lei pentru o plată, cu excepția situațiilor prevăzută mai jos.

Persoanele specificate la art. 2 alin. (1) lit. e) sunt în drept să încaseze plăți în numerar pentru serviciile prestate de la un beneficiar de servicii sau reprezentant al acestuia în sumă ce nu depășește 100 000 lei cumulativ anual.

Este de menționat faptul că, persoanelor fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător și care cumpără bunuri imobile sau mijloace de transport de la alte persoane fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător au dreptul să efectueze achitarea în numerar:

a) a bunului imobil procurat doar dacă prețul acestuia, indicat în contractul de vânzare-cumpărare, nu depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate, inclusiv în situația în care achitarea se face în rate;

b) a mijlocului de transport procurat doar dacă prețul acestuia, indicat în contractul de vânzare-cumpărare, nu depășește echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate, inclusiv în situația în care achitarea se face în rate.

În cazul în care prețul bunului imobil/al mijlocului de transport indicat în contractul de vânzare-cumpărare depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în cazul bunului imobil și, respectiv, echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în cazul mijlocului de transport, plata urmează să fie efectuată prin transfer bancar, cu excepția sumei de până la 200000 lei, care poate fi achitată în numerar.

Conform Legii publicate, prin derogare de la prevederile art. 4 și ale art. 5 alin. (1), persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate sau forma juridică de organizare, cu excepția autorităților și instituțiilor publice; reprezentanțele permanente și sucursalelor persoanelor juridice nerezidente; organizațiile necomerciale; persoanele fizice care desfășoară o activitate de întreprinzător; persoanele fizice care desfășoară o activitate profesională în sectorul justiției sau în domeniul sănătății; persoanele fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător și care cumpără bunuri imobile sau mijloace de transport de la alte persoane fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător, vor putea încasa și efectua achitări în numerar nelimitat în următoarele cazuri:

a) remunerarea muncii și plata altor drepturi salariale generate în temeiul relațiilor de muncă;

b) acordarea de credite de către bănci, organizațiile de creditare nebancară, asociațiile de economii și împrumut și de către alte entități abilitate prin legi speciale să acorde credite și, respectiv, onorarea obligațiilor față de entitățile prenotate, care decurg din activitatea de creditare;

c) prestarea serviciilor de plată și de emitere a monedei electronice în condițiile Legii nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică;

d) atragerea de depozite de către bănci și onorarea obligațiilor aferente față de deponenți;

e) efectuarea decontărilor cu autoritățile și instituțiile publice;

f) plata cauțiunilor, a garanțiilor, alte plăți efectuate către autoritățile și instituțiile publice în cadrul procedurilor administrative și al proceselor de judecată;

g) achitarea obligațiilor fiscale, a plăților și a amenzilor față de bugetul public național.

De asemenea, cadrul legal mai stabilește condițiile de eliberare a numerarului din casieria entității. Astfel, este prevăzut că, pentru cheltuielile operaționale și de gospodărire, subiecții specificați la art. 2 alin. (1) lit. a)–e) vor elibera numerarul spre decontare în termenele stabilite de conducătorii acestora, care însă nu vor depăși 30 de zile, cu excepția cheltuielilor pentru deplasările peste hotarele Republicii Moldova. Persoana responsabilă va elibera numerarul numai persoanei indicate în documentul de plată.Dacă numerarul se eliberează printr-o procură întocmită în modul stabilit de lege, în textul documentului de plată, după numele, prenumele/ denumirea și codul fiscal al persoanei căreia i se eliberează numerarul, se indică numele, prenumele și codul fiscal al persoanei care primește numerarul prin procură

Notă: Numerarul eliberat spre decontare și neutilizat trebuie să fie restituit în casieria entității în termen de 5 zile lucrătoare după expirarea termenului pentru care a fost eliberat.

Ținem să menționăm, că un aspect important îl reprezintă și limitarea comisioanelor aplicate pentru efectuarea decontărilor prin transfer. Astfel, comisioanele sau alte plăți percepute de prestatorii de servicii de plată pentru retragerea de numerar la ghișeu, aferent operațiunilor prevăzute la art. 5 alin. (4), nu pot depăși 0,1% din suma transferată.

Comentarii

  1. Natalia Vicol spune:

    Buna ziua, spuneti va rog, ce acte se intocmesc, ca sa reflectam in contabilitate vinzari in numerar catre persoane fizice care nu desfasoara activitate de intreprinzator? (Eliberarea facturii fiscale este obligatorie sau doar la solicitarea cumparatorului sau e destul Actul de predare-primire?).

    1. Manolachi Daniela spune:

      Bună ziua, vă recomandăm la acest subiect să consultați articolul – Eliberarea facturii fiscale persoanelor fizice: obligatorie sau nu?

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...