37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Comerțul interior: alinierea cadrului secundar la cadrul normativ primar

Comerțul interior: alinierea cadrului secundar la cadrul normativ primar

17.10.2022611 views
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

În cadrul ședinței secretarilor generali din data de 7 octombrie 2022 a fost examinat proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea regulamentelor și regulilor din comerțul interior. Obiectivul general al proiectului este instaurarea unui cadrul regulator facilitator pentru toți participanții la comerțul interior: antreprenori (indiferent de forma organizatorico-juridică, forma de proprietate, tipul de activitate a acestora), autorități publice, structuri cu funcții de reglementare șicontrol, etc.).

Astfel, se propune abrogarea mai multor regulamente aprobate prin diverse hotărâri de Guvern1 și adoptarea unei singure hotărâri, care să conțină aprobarea regulamentelor ce vizează implementarea normelor referitoare la comerțul interior.

Reieșind din faptul că abrogarea sau modificarea în parte a fiecărei hotărâri de Guvern este mult mai dificilă, anevoioasă și complexă, precum și că unele norme sunt desuete, se propune o nouă redacție, actualizată, a normelor care sunt în vigoare, prin aprobarea, într-o singură hotărâre de Guvern a nouă categorii de regulamente și reguli, după cum urmează:

  • Reguli generale de comerț interior (conține cerințe generale privind desfășurarea comerțului, inclusiv al comerțului cu amănuntul și comerțului cu ridicata, precum și cerințe pentru unitățile care operează cu tichete de masă).
  • Regulament sanitare pentru unităţile comerciale cu profil alimentar (conține cerințe privind amplasarea, proiectarea și amenajarea unităţilor; iluminarea, ventilarea, asigurarea cu apă şi canalizare; cerinţe privind utilajul, mobilierul tehnologic, etc.)
  • Regulament privind modul de indicare a preţurilor produselor oferite spre comercializare consumatorilor (conține modalitatea de indicare a preţului de vânzare şi a preţului pe unitatea de măsură (unitar) la produsele expuse în suprafeţele comerciale şi oferite consumatorilor).
  • Reguli specifice de prestare a serviciilor de alimentaţie publică (conține cerințe privind achiziţionarea şi păstrarea materiei prime și altor produse alimentare; prepararea produselor alimentaţiei publice; organizarea servirii şi comercializarea produselor culinare; cerinţe tehnice faţă de spațiile și dotările unităţilor de alimentaţie publică, etc).
  • Regulament sanitar pentru unităţile de alimentaţie publică (stabilește cerinţele sanitare şi de igienă pentru unităţile de alimentaţie publică care prepară şi comercializează produse culinare și conține cerințe privind amplasarea, proiectarea şi amenajarea unităţilor, cerinţe privind prepararea produselor culinare, depozitarea şi transportul materiei prime și a produselor culinare; colectarea, depozitarea şi evacuarea deşeurilor, controlul dăunătorilor, igiena personalului şi cerinţe de sănătate, etc).
  • Reguli de desfășurare a comerțului ambulant (conține cerințe privind amplasarea, comercializarea mărfurilor, normele sanitare, controlul activităţii unităţilor de comerţ ambulant).
  • Reguli de comercializare cu amănuntul a unor tipuri de mărfuri nealimentare (conține cerințe privind comerțul cu amănuntul a unor tipuri de mărfuri, precum țesături, confecţii, încălţăminte, mărfuri electronice şi electrocasnice).
  • Reguli de comerţ în pieţe (conține cerințe privind activitatea de comerț în piețe, inclusiv restricţiile de comerţ în piaţă, dreptuile și obligaţiile administratorului pieţei, obligaţiunile comercianților, cerinţele de construire, cerințele sanitare).
  • Reguli generale de recepţionare a mărfurilor (conține cerințe privind recepționarea mărfurilor, inclusiv, refuzul de recepționare; cerinţe generale privind recepţionarea produselor alimentare în unutățile comerciale; cerinţe privind depozitarea şi transportul produselor alimentare).

Aprobarea regulamentelor printr-o singură hotărâre de Guvern este argumentată din perspectiva faptului că volumul modificărilor operate la unele din regulamente este unul semnificativ și ar ocupa un efort nejustificat de mare pentru operarea tehnică a modificărilor, precum și a faptului că toate normele de implementare a Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior ar fi oportun să se regăsească într-un singur act normativ, fapt care sporește comoditatea pentru cetățean de a face cunoștință cu reglementările aplicabile într-o manieră mult mai facilă.


1 Hotărârile care se propun a fi abrogate:

  1. Hotărârea Guvernului nr. 517/1996: Regulile de funcţionare a reţelei de comerţ ambulant şi Regulile de comerţ în pieţele din Republica Moldova.
  2. Hotărârea Guvernului nr. 1068/2000: Regulamentul cu privire la recepţionarea mărfurilor conform cantităţii şi calităţii în Republica Moldova.
  3. Hotărârea Guvernului nr. 65/2001: Regulile de comercializare cu amănuntul a unor tipuri de mărfuri alimentare şi nealimentare.
  4. Hotărârea Guvernului nr. 955 /2004: Regulamentul-tip de funcţionare a pieţelor.
  5. Hotărârea Guvernului nr. 920/2005: Nomenclatorul autorizaţiilor, permisiunilor şi certificatelor, eliberate de către autorităţile administrative centrale şi organele subordonate acestora persoanelor fizice şi juridice pentru practicarea activităţii antreprenoriale.
  6. Hotărârea Guvernului nr. 1209 /2007: Regulile specifice de prestare a serviciilor de alimentaţie publică, Nomenclatorul-tip al unităţilor de alimentaţie publică, Regulamentul sanitar pentru unităţile de alimentaţie publică, Cerinţele tehnice faţă de unităţile de alimentaţie publică, utilaj, inventar şi instalaţii, Cerinţele profesionale faţă de personalul angajat în unităţile de alimentaţie publică.
  7. Hotărârea Guvernului nr. 966/2010: Regulamentul privind modul de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre comercializare.
  8. Hotărârea Guvernului nr. 931/2011: Regulile specifice de desfăşurare a comerţului cu amănuntul, Nomenclatorul unităţilor comerciale care desfăşoară comerţ cu amănuntul, Regulamentul sanitar pentru unităţile comerciale cu profil alimentar.

În cadrul ședinței secretarilor generali din data de 7 octombrie 2022 a fost examinat proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea regulamentelor și regulilor din comerțul interior. Obiectivul general al proiectului este instaurarea unui cadrul regulator facilitator pentru toți participanții la comerțul interior: antreprenori (indiferent de forma organizatorico-juridică, forma de proprietate, tipul de activitate a acestora), autorități publice, structuri cu funcții de reglementare șicontrol, etc.).

Astfel, se propune abrogarea mai multor regulamente aprobate prin diverse hotărâri de Guvern1 și adoptarea unei singure hotărâri, care să conțină aprobarea regulamentelor ce vizează implementarea normelor referitoare la comerțul interior.

Reieșind din faptul că abrogarea sau modificarea în parte a fiecărei hotărâri de Guvern este mult mai dificilă, anevoioasă și complexă, precum și că unele norme sunt desuete, se propune o nouă redacție, actualizată, a normelor care sunt în vigoare, prin aprobarea, într-o singură hotărâre de Guvern a nouă categorii de regulamente și reguli, după cum urmează:

  • Reguli generale de comerț interior (conține cerințe generale privind desfășurarea comerțului, inclusiv al comerțului cu amănuntul și comerțului cu ridicata, precum și cerințe pentru unitățile care operează cu tichete de masă).
  • Regulament sanitare pentru unităţile comerciale cu profil alimentar (conține cerințe privind amplasarea, proiectarea și amenajarea unităţilor; iluminarea, ventilarea, asigurarea cu apă şi canalizare; cerinţe privind utilajul, mobilierul tehnologic, etc.)
  • Regulament privind modul de indicare a preţurilor produselor oferite spre comercializare consumatorilor (conține modalitatea de indicare a preţului de vânzare şi a preţului pe unitatea de măsură (unitar) la produsele expuse în suprafeţele comerciale şi oferite consumatorilor).
  • Reguli specifice de prestare a serviciilor de alimentaţie publică (conține cerințe privind achiziţionarea şi păstrarea materiei prime și altor produse alimentare; prepararea produselor alimentaţiei publice; organizarea servirii şi comercializarea produselor culinare; cerinţe tehnice faţă de spațiile și dotările unităţilor de alimentaţie publică, etc).
  • Regulament sanitar pentru unităţile de alimentaţie publică (stabilește cerinţele sanitare şi de igienă pentru unităţile de alimentaţie publică care prepară şi comercializează produse culinare și conține cerințe privind amplasarea, proiectarea şi amenajarea unităţilor, cerinţe privind prepararea produselor culinare, depozitarea şi transportul materiei prime și a produselor culinare; colectarea, depozitarea şi evacuarea deşeurilor, controlul dăunătorilor, igiena personalului şi cerinţe de sănătate, etc).
  • Reguli de desfășurare a comerțului ambulant (conține cerințe privind amplasarea, comercializarea mărfurilor, normele sanitare, controlul activităţii unităţilor de comerţ ambulant).
  • Reguli de comercializare cu amănuntul a unor tipuri de mărfuri nealimentare (conține cerințe privind comerțul cu amănuntul a unor tipuri de mărfuri, precum țesături, confecţii, încălţăminte, mărfuri electronice şi electrocasnice).
  • Reguli de comerţ în pieţe (conține cerințe privind activitatea de comerț în piețe, inclusiv restricţiile de comerţ în piaţă, dreptuile și obligaţiile administratorului pieţei, obligaţiunile comercianților, cerinţele de construire, cerințele sanitare).
  • Reguli generale de recepţionare a mărfurilor (conține cerințe privind recepționarea mărfurilor, inclusiv, refuzul de recepționare; cerinţe generale privind recepţionarea produselor alimentare în unutățile comerciale; cerinţe privind depozitarea şi transportul produselor alimentare).

Aprobarea regulamentelor printr-o singură hotărâre de Guvern este argumentată din perspectiva faptului că volumul modificărilor operate la unele din regulamente este unul semnificativ și ar ocupa un efort nejustificat de mare pentru operarea tehnică a modificărilor, precum și a faptului că toate normele de implementare a Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior ar fi oportun să se regăsească într-un singur act normativ, fapt care sporește comoditatea pentru cetățean de a face cunoștință cu reglementările aplicabile într-o manieră mult mai facilă.


1 Hotărârile care se propun a fi abrogate:

  1. Hotărârea Guvernului nr. 517/1996: Regulile de funcţionare a reţelei de comerţ ambulant şi Regulile de comerţ în pieţele din Republica Moldova.
  2. Hotărârea Guvernului nr. 1068/2000: Regulamentul cu privire la recepţionarea mărfurilor conform cantităţii şi calităţii în Republica Moldova.
  3. Hotărârea Guvernului nr. 65/2001: Regulile de comercializare cu amănuntul a unor tipuri de mărfuri alimentare şi nealimentare.
  4. Hotărârea Guvernului nr. 955 /2004: Regulamentul-tip de funcţionare a pieţelor.
  5. Hotărârea Guvernului nr. 920/2005: Nomenclatorul autorizaţiilor, permisiunilor şi certificatelor, eliberate de către autorităţile administrative centrale şi organele subordonate acestora persoanelor fizice şi juridice pentru practicarea activităţii antreprenoriale.
  6. Hotărârea Guvernului nr. 1209 /2007: Regulile specifice de prestare a serviciilor de alimentaţie publică, Nomenclatorul-tip al unităţilor de alimentaţie publică, Regulamentul sanitar pentru unităţile de alimentaţie publică, Cerinţele tehnice faţă de unităţile de alimentaţie publică, utilaj, inventar şi instalaţii, Cerinţele profesionale faţă de personalul angajat în unităţile de alimentaţie publică.
  7. Hotărârea Guvernului nr. 966/2010: Regulamentul privind modul de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre comercializare.
  8. Hotărârea Guvernului nr. 931/2011: Regulile specifice de desfăşurare a comerţului cu amănuntul, Nomenclatorul unităţilor comerciale care desfăşoară comerţ cu amănuntul, Regulamentul sanitar pentru unităţile comerciale cu profil alimentar.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...