37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Actualizări în Baza generalizată a practicii fiscale

Actualizări în Baza generalizată a practicii fiscale

28.03.2024191 views
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care a fost dat răspunsul la următoarea întrebare:

Survine obligația calculării și achitării taxei pentru mărfurile, care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului, în cazul în care agentul economic introduce mărfuri pe teritoriul republicii în unul din regimurile vamale speciale, prevăzute în Codul Vamal?

Conform art.11 alin.(1) lit.b) din Legea nr.1540/1998, privind plata pentru poluarea mediului, subiecţi ai taxei reglementate de prezentul articol sînt persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, sub orice formă stabilită de legislație, și care importă mărfuri indicate la alin.(2) ce cauzează poluarea mediului în procesul utilizării.

Totodată, potrivit art.11 alin.(3) din Legea nr.1540/1998, privind plata pentru poluarea mediului, obligația privind taxa pentru mărfurile indicate la alin.(2) survine la data punerii la dispoziție pe piață a mărfurilor respective, la data livrării de către producător a mărfurilor de fabricație proprie sau la data procurării mărfurilor de la persoanele fizice și juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul bugetar al acesteia.

Conform prevederilor alin.(2) al art. 54 din Legea privind deșeurile nr. 209/2016, care definesc ambalajul ca fiind toate produsele realizate din orice materiale, de orice natură, utilizate pentru a conţine, a proteja, a manevra, a prezenta şi a furniza bunurile, de la materii prime la bunuri prelucrate, de la producător la utilizator sau la consumator. Articolele "nereturnabile" utilizate în aceleaşi scopuri trebuie, de asemenea, considerate ambalaje.

Deșeurile de ambalaje se referă la orice ambalaj sau material de ambalare care sunt considerate deșeuri în conformitate cu punctul 9) al articolului 2 al Legii nr.209/2016 - orice substanţă sau obiect pe care deţinătorul îl aruncă sau are intenţia ori obligaţia să îl arunce.

Potrivit art. 278 din Codul Vamal, mărfurile pot fi plasate într-una dintre următoarele categorii de regimuri speciale:a) tranzit, care cuprinde tranzitul extern şi tranzitul intern;b) depozitare, care cuprinde antrepozitul vamal şi zonele libere;
c) utilizare specifică, care cuprinde admiterea temporară şi destinaţia finală;
d) prelucrare, care cuprinde perfecţionarea activă şi perfecţionarea pasivă.

În conformitate cu art. 286 alin. (1) din Codul Vamal în alte cazuri decât regimul de tranzit şi fără a aduce atingere art. 323 din Codul Vamal, un regim special se încheie dacă mărfurile plasate sub acest regim sau produsele prelucrate sunt plasate sub un alt regim vamal, sunt scoase de pe teritoriul vamal sau au fost distruse şi nu au rămas resturi, sau sunt abandonate în favoarea statului în temeiul art. 191 a Codului Vamal.

Astfel, ținând cont de cele menționate, în cazul în care agentul economic introduce mărfuri pe teritoriul republicii în unul din regim vamal special, obligația calculării și achitării taxei pentru mărfurile, care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului, nu survine pentru cantitatea cea de mărfuri care este scoasă în afara țării după închiderea regimului vamal special.        
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul aprobării Legii nr. 95/21 cu privire la noul Codul Vamal, în vigoare de la data 01.01.2024].

Ordinul SFS nr. 114 din 25-03-2024

Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.

Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care a fost dat răspunsul la următoarea întrebare:

Survine obligația calculării și achitării taxei pentru mărfurile, care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului, în cazul în care agentul economic introduce mărfuri pe teritoriul republicii în unul din regimurile vamale speciale, prevăzute în Codul Vamal?

Conform art.11 alin.(1) lit.b) din Legea nr.1540/1998, privind plata pentru poluarea mediului, subiecţi ai taxei reglementate de prezentul articol sînt persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, sub orice formă stabilită de legislație, și care importă mărfuri indicate la alin.(2) ce cauzează poluarea mediului în procesul utilizării.

Totodată, potrivit art.11 alin.(3) din Legea nr.1540/1998, privind plata pentru poluarea mediului, obligația privind taxa pentru mărfurile indicate la alin.(2) survine la data punerii la dispoziție pe piață a mărfurilor respective, la data livrării de către producător a mărfurilor de fabricație proprie sau la data procurării mărfurilor de la persoanele fizice și juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul bugetar al acesteia.

Conform prevederilor alin.(2) al art. 54 din Legea privind deșeurile nr. 209/2016, care definesc ambalajul ca fiind toate produsele realizate din orice materiale, de orice natură, utilizate pentru a conţine, a proteja, a manevra, a prezenta şi a furniza bunurile, de la materii prime la bunuri prelucrate, de la producător la utilizator sau la consumator. Articolele "nereturnabile" utilizate în aceleaşi scopuri trebuie, de asemenea, considerate ambalaje.

Deșeurile de ambalaje se referă la orice ambalaj sau material de ambalare care sunt considerate deșeuri în conformitate cu punctul 9) al articolului 2 al Legii nr.209/2016 - orice substanţă sau obiect pe care deţinătorul îl aruncă sau are intenţia ori obligaţia să îl arunce.

Potrivit art. 278 din Codul Vamal, mărfurile pot fi plasate într-una dintre următoarele categorii de regimuri speciale:a) tranzit, care cuprinde tranzitul extern şi tranzitul intern;b) depozitare, care cuprinde antrepozitul vamal şi zonele libere;
c) utilizare specifică, care cuprinde admiterea temporară şi destinaţia finală;
d) prelucrare, care cuprinde perfecţionarea activă şi perfecţionarea pasivă.

În conformitate cu art. 286 alin. (1) din Codul Vamal în alte cazuri decât regimul de tranzit şi fără a aduce atingere art. 323 din Codul Vamal, un regim special se încheie dacă mărfurile plasate sub acest regim sau produsele prelucrate sunt plasate sub un alt regim vamal, sunt scoase de pe teritoriul vamal sau au fost distruse şi nu au rămas resturi, sau sunt abandonate în favoarea statului în temeiul art. 191 a Codului Vamal.

Astfel, ținând cont de cele menționate, în cazul în care agentul economic introduce mărfuri pe teritoriul republicii în unul din regim vamal special, obligația calculării și achitării taxei pentru mărfurile, care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului, nu survine pentru cantitatea cea de mărfuri care este scoasă în afara țării după închiderea regimului vamal special.        
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul aprobării Legii nr. 95/21 cu privire la noul Codul Vamal, în vigoare de la data 01.01.2024].

Ordinul SFS nr. 114 din 25-03-2024

Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...