37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Recepționarea dărilor de seamă fiscale

Recepționarea dărilor de seamă fiscale

27.10.2022972 views
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Conform prevederilor art.187 din Codul fiscal, contribuabilul este obligat să prezinte în termenul stabilit dări de seamă pentru fiecare tip de impozit sau de taxă, pentru primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii.

Contribuabilii prezintă dările de seamă utilizând, în mod obligatoriu, metode automatizate de raportare electronică, după cum urmează:

a) începând cu 1 ianuarie 2013 – de către subiecţii înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA;

b) începând cu 1 iulie 2016 – de către subiecţii care au, conform numărului scriptic de salariaţi înregistrat în anul precedent, mai mult de 10 persoane angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte;

c) începând cu 1 ianuarie 2017– de către contribuabilii care la situaţia din 1 ianuarie 2016 aveau angajați mai mult de 5 salariaţi;

d) începând cu 1 ianuarie 2017, pentru perioadele fiscale începând cu anul 2017 – de către subiecţii care desfăşoară activitate profesională licențiată ori autorizată;

e) începând cu 1 ianuarie 2017 – de către rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei;

f) începând cu 25.02.2018 – de către subiecții a căror activitate economică este generatoare de poluanți;

g) începând cu 25.09.2018 – de către angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim taxi;

h) începând cu 1 ianuarie 2019 – de către contribuabilii care au 5 şi mai mulţi angajați;

i) de la data luării în evidență fiscală (atribuirii codului fiscal) – de către persoanele nerezidente care desfășoară activitate de întreprinzător fără deținerea formei organizatorico-juridice în Republica Moldova și care prestează servicii prin intermediul rețelelor electronice în adresa persoanelor fizice rezidente ale Republicii Moldova care desfășoară activitate de întreprinzător, indiferent de numărul de angajați.

Important: Forma şi modul de prezentare a dărilor de seamă cu utilizarea metodelor automatizate de raportare electronică pentru contribuabilii care le utilizează benevol sînt similare celor expuse supra.

În conformitate cu art.187 alin.(3) din Codul fiscal, darea de seamă trebuie să conțină:

a) denumirea (numele, prenumele) contribuabilului;

b) codul fiscal al contribuabilului, după caz și codul subdiviziunii acestuia;

c) perioada fiscală pentru care se prezintă;

d) tipul impozitului, taxei, al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

e) obiectul impozabil/baza impozabilă;

f) cota impozitului, taxei, al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

g) facilitățile fiscale;

h) suma impozitului, taxei, al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

i) alte date și informații.

Pentru darea de seamă prezentată pe suport de hârtie este obligatorie semnătura olografă a persoanelor responsabile (conducătorul și contabilul-șef) ale contribuabilului sau semnătura reprezentantului acestuia. În schimb, pentru darea de seamă prezentată în format electronic, este obligatorie semnătura electronică, aplicată în modul stabilit de Guvern, sau semnătura electronică de autentificare, aplicată în modul stabilit de SFS, a persoanelor responsabile (conducătorul și contabilul-șef) ale contribuabilului sau semnătura reprezentantului acestuia.

La prezentarea dărilor de seamă fiscale contribuabilii sunt obligați să respecte următoarele cerințe:

1. dările de seamă se prezintă pe formulare tipizate, aprobate de SFS, valabile pentru perioada fiscală, pentru care sunt perfectate;

2. dările de seamă fiscale se prezintă în termenii prevăzuți de legislația fiscală, conform prevederilor art.187 alin.3 din Codul fiscal.

Darea de seamă fiscală se consideră prezentată la data la care Serviciul Fiscal de Stat o primeşte, dacă este întocmită în modul stabilit de legislaţia fiscală şi dacă este perfectată în modul reglementat de Serviciul Fiscal de Stat. Pentru dările de seamă prezentate prin poștă, data prezentării se va considera data de pe ștampila aplicată de oficiul poștal, care a inițiat transmiterea. Pentru dările de seamă prezentate în format electronic, data prezentării se va considera data din recipisa electronică de confirmare a acceptării acesteia în SI al SFS.

La momentul recepționării dării de seamă fiscale, recepționerul aplică ştampila specială a SFS atât pe exemplarul care rămâne la SFS, cât şi pe exemplarul contribuabilului, dacă acesta este prezentat.

Nu se vor recepționa dările de seamă fiscale şi, respectiv, nu se va aplica ştampila specială a SFS pe dările de seamă prezentate de către contribuabili în cazurile în care:

a) tipul formularului dării de seamă fiscale nu este admisibil pentru recepţionare;

b) data prezentării indicată în darea de seamă fiscală nu coincide cu data zilei curente în care SFS primeşte darea de seamă fiscală;

c) nu sunt completate toate datele de identificare a dării de seamă fiscale;

d) formularul dării de seamă fiscale nu este valabil pentru perioada fiscală, pentru care este perfectat;

Notă: Notele de informare aferente impozitului pe venit se vor recepționa corespunzător formularelor valabile pentru perioadele fiscale concrete, pe măsura efectuării corectărilor asupra obligaţiilor fiscale ale persoanelor fizice-cetăţeni în perioadele de acţiune a termenului de prescripţie pentru determinarea obligaţiilor fiscale ale persoanelor fizice-cetăţeni.

Conform prevederilor art.187 din Codul fiscal, contribuabilul este obligat să prezinte în termenul stabilit dări de seamă pentru fiecare tip de impozit sau de taxă, pentru primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii.

Contribuabilii prezintă dările de seamă utilizând, în mod obligatoriu, metode automatizate de raportare electronică, după cum urmează:

a) începând cu 1 ianuarie 2013 – de către subiecţii înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA;

b) începând cu 1 iulie 2016 – de către subiecţii care au, conform numărului scriptic de salariaţi înregistrat în anul precedent, mai mult de 10 persoane angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte;

c) începând cu 1 ianuarie 2017– de către contribuabilii care la situaţia din 1 ianuarie 2016 aveau angajați mai mult de 5 salariaţi;

d) începând cu 1 ianuarie 2017, pentru perioadele fiscale începând cu anul 2017 – de către subiecţii care desfăşoară activitate profesională licențiată ori autorizată;

e) începând cu 1 ianuarie 2017 – de către rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei;

f) începând cu 25.02.2018 – de către subiecții a căror activitate economică este generatoare de poluanți;

g) începând cu 25.09.2018 – de către angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim taxi;

h) începând cu 1 ianuarie 2019 – de către contribuabilii care au 5 şi mai mulţi angajați;

i) de la data luării în evidență fiscală (atribuirii codului fiscal) – de către persoanele nerezidente care desfășoară activitate de întreprinzător fără deținerea formei organizatorico-juridice în Republica Moldova și care prestează servicii prin intermediul rețelelor electronice în adresa persoanelor fizice rezidente ale Republicii Moldova care desfășoară activitate de întreprinzător, indiferent de numărul de angajați.

Important: Forma şi modul de prezentare a dărilor de seamă cu utilizarea metodelor automatizate de raportare electronică pentru contribuabilii care le utilizează benevol sînt similare celor expuse supra.

În conformitate cu art.187 alin.(3) din Codul fiscal, darea de seamă trebuie să conțină:

a) denumirea (numele, prenumele) contribuabilului;

b) codul fiscal al contribuabilului, după caz și codul subdiviziunii acestuia;

c) perioada fiscală pentru care se prezintă;

d) tipul impozitului, taxei, al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

e) obiectul impozabil/baza impozabilă;

f) cota impozitului, taxei, al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

g) facilitățile fiscale;

h) suma impozitului, taxei, al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

i) alte date și informații.

Pentru darea de seamă prezentată pe suport de hârtie este obligatorie semnătura olografă a persoanelor responsabile (conducătorul și contabilul-șef) ale contribuabilului sau semnătura reprezentantului acestuia. În schimb, pentru darea de seamă prezentată în format electronic, este obligatorie semnătura electronică, aplicată în modul stabilit de Guvern, sau semnătura electronică de autentificare, aplicată în modul stabilit de SFS, a persoanelor responsabile (conducătorul și contabilul-șef) ale contribuabilului sau semnătura reprezentantului acestuia.

La prezentarea dărilor de seamă fiscale contribuabilii sunt obligați să respecte următoarele cerințe:

1. dările de seamă se prezintă pe formulare tipizate, aprobate de SFS, valabile pentru perioada fiscală, pentru care sunt perfectate;

2. dările de seamă fiscale se prezintă în termenii prevăzuți de legislația fiscală, conform prevederilor art.187 alin.3 din Codul fiscal.

Darea de seamă fiscală se consideră prezentată la data la care Serviciul Fiscal de Stat o primeşte, dacă este întocmită în modul stabilit de legislaţia fiscală şi dacă este perfectată în modul reglementat de Serviciul Fiscal de Stat. Pentru dările de seamă prezentate prin poștă, data prezentării se va considera data de pe ștampila aplicată de oficiul poștal, care a inițiat transmiterea. Pentru dările de seamă prezentate în format electronic, data prezentării se va considera data din recipisa electronică de confirmare a acceptării acesteia în SI al SFS.

La momentul recepționării dării de seamă fiscale, recepționerul aplică ştampila specială a SFS atât pe exemplarul care rămâne la SFS, cât şi pe exemplarul contribuabilului, dacă acesta este prezentat.

Nu se vor recepționa dările de seamă fiscale şi, respectiv, nu se va aplica ştampila specială a SFS pe dările de seamă prezentate de către contribuabili în cazurile în care:

a) tipul formularului dării de seamă fiscale nu este admisibil pentru recepţionare;

b) data prezentării indicată în darea de seamă fiscală nu coincide cu data zilei curente în care SFS primeşte darea de seamă fiscală;

c) nu sunt completate toate datele de identificare a dării de seamă fiscale;

d) formularul dării de seamă fiscale nu este valabil pentru perioada fiscală, pentru care este perfectat;

Notă: Notele de informare aferente impozitului pe venit se vor recepționa corespunzător formularelor valabile pentru perioadele fiscale concrete, pe măsura efectuării corectărilor asupra obligaţiilor fiscale ale persoanelor fizice-cetăţeni în perioadele de acţiune a termenului de prescripţie pentru determinarea obligaţiilor fiscale ale persoanelor fizice-cetăţeni.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...