Proiectul Ordinului privind aprobarea formularului (Forma IPC21) „Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate” și a Instrucțiunii cu privire la modul de completare a formularului nominalizat este elaborat de către Ministerul Finanțelor.
Proiectul propus pentru consultare publică a fost elaborat urmare a modificărilor operate la Legea nr. 489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale și a Legii nr. 1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medical (modificări operate pin Legea nr. 60/2020).
Modificările legislative efectuate prin Legea nr.60/2020 aduc schimbări în repartizarea poverii fiscale între angajator și angajat prin comasarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii la nivel de angajator și a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală la nivel de angajat.
Astfel, potrivit modificărilor operate, începând cu 1 ianuarie 2021 se va repartiza povara fiscală între angajator și angajat prin comasarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii la nivel de angajator și a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală la nivel de angajat.
Prin urmare, prin proiectul în cauză se propune de a fi aprobat un nou formular - Forma IPC21 prin care angajatorii vor declara impozitul pe venit reținut la sursa de plată, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală reținute de la angajați și contribuțiile de asigurări sociale datorate de angajatori.
Prima perioadă pentru care se raportează obligațiile aferente impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate, potrivit formularului tipizat, este ianuarie 2021.
Documente aferente: