Persoanele juridice, care dețin o semnătură electronică, au posibilitatea să procure online vehicule. Serviciul de transcriere a dreptului de proprietate asupra vehiculelor a fost lansat de către ASP în anul 2024, dar la momentul lansării posibilitatea de a procura online vehicule o aveau doar persoanele fizice. Serviciul de vînzare-cumpărae online a vehiculelor poate fi accesat pe portalul serviciilor publice - servicii.gov.md. Pentru aceasta, în banda de căutare scrieți „Transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului” și selectați serviciul. Venind în suportul cetățenilor și a mediului de afaceri, Agenția Servicii Publice, în comun cu Agenția de Guvernare Electronică au dezvoltat o serie de funcționalități noi printre care: FUNCȚIONALITĂȚI NOI PENTRU VÂNZĂTORI
1. Păstrarea plăcilor de înmatriculare
În cazul în care dorește, Vânzătorul va putea păstra plăcile de înmatriculare. Anterior, acesta trebuia să le transmită automat cumpărătorului, împreună cu vehiculul. În cazul în care vânzătorul optează să-și păstreze plăcuțele de înmatriculare, acesta va trebui să le depoziteze la orice subdiviziune ASP de înmatriculare a mijloacelor de transport, în termen de 30 de zile de la data validării tranzacției. Plăcile păstrate pot fi ulterior reutilizate la înmatricularea unui alt vehicul pe numele aceluiași proprietar.
2. Identificarea rapidă a vehiculului după IDNV sau număr de înmatriculare
Pentru optimizarea procesului de completare a cererii de vânzare-cumpărare a vehiculului, în special, în cazul persoanelor juridice care gestionează un număr mare de vehicule, a fost introdusă funcționalitatea de identificare rapidă a vehiculului supus tranzacției. Astfel, în locul încărcării integrale a listei de vehicule deținute – proces care poate dura câteva minute – vânzătorul are acum posibilitatea de a introduce direct codul IDNV al vehiculului sau numărul de înmatriculare, iar sistemul va afișa imediat datele relevante ale unității de transport selectate. FUNCȚIONALITĂȚI NOI PENTRU CUMPĂRĂTORI
1. Solicitarea unui nou set de plăci de înmatriculare, cu număr atribuit aleatoriu
Cumpărătorii au acum opțiunea de solicitare a unui nou set de plăci de înmatriculare. Numărul de înmatriculare este atribuit aleatoriu de sistem și devine cunoscut doar după validarea cererii de către ASP - fie în certificatul de înmatriculare provizoriu din MCabinet, fie la ridicarea plăcilor de înmatriculare. 2. Reprezentarea cumpărătorului prin persoană împuternicită (MPower)
Noile dezvoltări permit ca tranzacția să fie realizată de un reprezentant împuternicit de către cumpărător, fie persoană fizică, fie persoană juridică, prin intermediul MPower. Această funcționalitate oferă flexibilitate suplimentară în situațiile în care cumpărătorul nu poate participa personal la procesul de vânzare-cumpărare, din motive obiective sau organizatorice.
3. Livrarea plăcilor de înmatriculare prin MDelivery
Noile plăci de înmatriculare pot fi livrate direct la adresa indicată de cumpărător, prin intermediul serviciului guvernamental de livrare - MDelivery. Această opțiune contribuie semnificativ la creșterea gradului de comoditate pentru utilizatori, fiind deosebit de util pentru persoanele care se află la distanță de subdiviziunile teritoriale ale ASP sau care dispun de un program încărcat și doresc să evite deplasările.
Reamintim condițiile de eligibilitate pentru utilizarea serviciului electronic
Cererea online poate fi depusă numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
- Participanții la tranzacție sunt cetățeni ai Republicii Moldova, au cel puțin 18 ani, dețin acte de identitate valabile și semnătură electronică calificată;
- Vânzătorul este proprietarul legal al vehiculului și acesta este înregistrat în Registrul de stat al vehiculelor;
- Vehiculul este înmatriculat, nu a fost modificat, nu face obiectul unui contract de leasing sau locațiune și nu este supus unor restricții sau interdicții legale;
- Vehiculul este echipat cu plăcuțe de înmatriculare de tip nou, emise după anul 2015.