La data de 26 noiembrie 2025, directoarea Serviciului Fiscal de Stat a prezidat ședința Comitetului de supraveghere a Proiectului de cooperare între Serviciul Fiscal de Stat (SFS) și Agenția Fiscală Suedeză (AFS). Agenda ședinței a cuprins prezentarea retrospectivei proiectului de la inițiere în anul 2023 și până în prezent, identificarea provocărilor și impactului asupra contribuabililor, precum și stabilirea vectorilor pentru perioada imediat următoare, precum și după finalizarea proiectului în anul 2026.
Cu referire la cele 3 componente de bază ale Proiectului de cooperare, din rezultatele obținute pot fi remarcate următoarele:
- Schimbul internațional de informații: susținerea evaluării de către OCDE a aspectelor de confidențialitate și securitate a datelor, elaborarea cadrului normativ general și secundar, inclusiv ghid pentru instituțiile financiare raportoare, realizarea primului schimb automatizat de informații privind conturile financiare conform standardului OCDE. Alctualmente, sunt discutate cerințele pentru alte schimburi de informații, pe platforma UE, inclusiv a fost discutat suportul AFS în consolidarea capacităților de gestionare a riscurilor de neconformare fiscală
- Deservirea contribuabililor: a fost aprobată Carta strategică a SFS – noul document de viziune strategică, misiune, valori și obiective și au fost desfășurate instruiri sub genericul ”Zilele Ambasadorilor Schimbării” în regiunile Nord, Centru, Sud și Chișinău implicând funcționari din direcțiile de deservire, control și recuperare creanțe, a fost aprobat Planul de comunicare strategică a SFS și a fost inițiată realizarea celui de-al treilea sondaj de opinie independent a contribuabililor aferent serviciilor prestate și activității SFS. Pentru perioada imediat următoare, accentul se va pune pe revizuirea Strategiei de deservire a contribuabililor și dezvoltarea aspectelor tehnice ale procesului de deservire (ex: asistent virtual, elemente de inteligență artificială etc.)
- Managementul resurselor umane: aprobarea strategiei de management și leadership și organizarea training-urilor aferente, desfășurarea, cu suportul UN Women, a instruirilor aferent principiului de egalitatea de gen, implementarea conceptului ”branding-ul angajatorului”. În cadrul ultimii misiuni a experților pe termen scurt la această componentă, a fost identificată necesitatea familiarizării cu procesul de gestionare a riscurilor instituționale și programul de mentorat existent în cadrul autorității fiscale din Suedia.
Ședința a conturat importanța comunicării permanente și coordonării activităților, inclusiv cu alți donatori, în special în contextul statutului acordat Republicii Moldova în procesul de armonizare legislativă și aliniere la standardele și practicile europene pe segmentul fiscal.
Reprezentanții Ambasadei Suediei și Agenției Fiscale Suedeze au comunicat despre certitudinea implicării Guvernului Suediei în cooperarea cu Republica Moldova și suportul viitor planificat, inclusiv pentru un ulterior potenâial proiect de cooperare SFS – AFS ”Moldova IV”.
