37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Ocupațiile unui contabil pe timp de carantină

Ocupațiile unui contabil pe timp de carantină

28.04.20202.703 views
(7 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Starea de urgență și răspândirea pandemiei COVID-19 a condus la blocarea activității mai multor entități, dar a influențat și activitatea profesiei contabile. Aceste evenimente au coincis cu perioada raportării financiare și fiscale pentru anul 2019 și îngrădirea accesului la documentele entității pentru mulți contabili a generat o stare de incertitudine în îndeplinirea sarcinilor profesionale. Amânarea termenelor de prezentarea a situațiilor financiare, dar și a declarațiilor fiscale pentru unele categorii de contribuabili au dat un răgaz pentru a reporni activitatea în noile condiții.

Situația creată a influențat diferit contabilii: pentru unii s-a stopat complet munca, pentru alții parțial, cineva merge la serviciu, alții stau acasă și încearcă să lucreze la distanță. Respectiv, apare întrebarea cum să activăm în această perioadă?

Evident că ocupații pot fi diferite și, în dependență de circumstanțele fiecărui în parte, mai jos vă propunem unele variante.

Primul lucru care vine în mintea contabilului în perioada întocmirii situațiilor financiare anuale  este să folosești această perioadă pentru odihnă.

Dacă, totuși, nu aveți somn și sunteți plini de puteri, puteți să puneți pe roate trecerea activității profesionale de la distanță, adică de la domiciliu. De exemplu, utilizarea intensivă aplicațiilor și serviciilor electronice:

  • Client bank – efectuarea plăților bancare la distanță și primirea extraselor bancare;
  • E-factura – eliberarea facturilor fiscale pentru bunurile vândute sau serviciile prestate, totodată primirea de la furnizorii dvs. a facturilor fiscale;
  • Declarația electronică și raportarea electronică  - prezentarea dărilor de seamă fiscale și a rapoartelor financiare și statistice la distanță;
  • Crearea sistemului de emiterea documentelor în formă electronică și chiar semnate electronic.
  • Automatizarea diferitor procese contabile sau operațiunilor din cadrul entității utilizând softuri contabile sau a ERP sistemelor.

Atenție! În cazul lucrului la distanță să luați măsuri sporite de securitate cibernetică. Faceți mai des arhive electronice a datelor, utilizați parole mai complicate, etc.

Totodată, puteți organiza procesul de circulație a documentelor la entitate, termenelor de prezentare a lor în contabilitate și stabilirea persoanelor responsabile pentru aceasta.

O altă activitate pe care puteți să o faceți - analiza tuturor activelor entității pentru a identifica resursele interne neutilizate sau utilizate nerațional, efectuarea unei prognoze a fluxului de numerar, propunerea de soluții de optimizare a cheltuielilor. Aceste propuneri și măsuri sunt vitale pentru această perioadă dificilă și de suportul fiecăruia va depinde continuitatea activității entității în care sunteți angajat. Probabil că acum este oportunitatea să arătați importanța contabilului și, însăși, a profesiei contabile.

În sfirșit, puteți să acordați un timp pentru dezvoltarea profesională. De fapt conform Codului Eticii acesta este unul din principii fundamentale pe care trebuie să respecte un contabil profesionist – ”trebuie să își menţină cunoştinţele şi aptitudinile profesionale la nivelul necesar pentru a se asigura că un client sau un angajator primeşte servicii profesionale competente, bazate pe ultimele evoluţii din practică, legislaţie şi tehnică și acţionează cu diligenţă şi în conformitate cu standardele tehnice şi profesionale aplicabile”. Ce putem face aici: se poate de citit revistele de specialitate (dacă le aveți la îndemână), să vă înscrieți la diferite webinare (seminare organizate la distanță prin diferite aplicații electronice), să căutați diferite surse de informare prin internet, și dacă citiți acest articol, să utilizați pentru aceste scopuri pagina Contabilsef.md. Inclusiv să vă abonați la Revista electronică Contabilsef.md, astfel unde nu ați fi și în orice moment o sa puteți citi diferite articole pe teme actuale și să vă informați privind ultimele modificări legislative din domeniu contabil și fiscal.  Altă variantă poate fi înscrierea în grupuri profesionale de pe rețele de socializare și parcurgerea întrebărilor și răspunsurilor interesate, totodată, puteți chiar și să interacționați, să vă expuneți părerea sau să puneți întrebări la care nu găsiți răspunsuri.   

La sigur că în practica dvs. v-ați ciocnit cu diferite situații dificile sau incerte din domeniu contabil și fiscal la care nu sinteți siguri că ați găsit soluțiile cele mai corecte și ați eliminat toate riscurile de aplicarea amenzilor. Poate acum este timpul să identificați toate ”punctele slabe” din contabilitatea dvs. și să căutați soluții cele mai potrivite: să solicitați explicații scrise de la organele oficiale abilitate, să studiați legislația și literatura de specialitate, să cereți părerea colegilor în diferite grupuri sau forumuri.  Sau să puneți întrebarea dvs. pe pagina Contabisef.md prin intermediu blocului din pagina principală ”Adresează o întrebare”, iar echipa Contabilsef.md după posibilitate va depune eforturi de a examina întrebările dvs. și va publica răspunsurile în cadrul paginii sale.

O altă activitate, care permanent este lăsată de contabili pe ultimul plan, este arhivarea documentelor contabile. Termenele de păstrare a documentelor contabile le puteți consulta în Ordinul Serviciului de Stat de Arhivă nr. 57 din 27 iulie 2016 cu privire la aprobarea Indicatorului documentelor-tip şi al termenelor lor de păstrare pentru organele administraţiei publice, pentru instituţiile, organizaţiile şi întreprinderile Republicii Moldova şi a Instrucţiunii privind aplicarea Indicatorului.  

Dar v-ați gîndit că în această perioadă puteți să câștigați și bani suplimentari? Noi vă putem acorda o așa oportunitate. Dacă v-ați ciocnit în practica dvs. cu cazuri interesante, sau aveți o părere personală asupra unor prevederi legale, sau ați elaborat o soluție practică privind o problemă din domeniu contabilității sau fiscalității, puteți să împărtășiți toate acestea prin scrierea unor articole pentru Revista electronică Contabilsef.md. Respectiv, dacă doriți să vă alăturați colectivului de autori al articolelor sau altor materiale publicate pe pagina Contabilsef.md, vă rugăm să ne trimite-ți un articol semnat de dvs. pe adresa office@contabilsef.md sau să ne contactați pentru mai multe detalii la telefon 079 476 009. Articolele trebuie să facă referire la un subiect de specialitate din următoarele domenii:

  • fiscalitate
  • contabilitate
  • legislația muncii
  • resurse umane
  • asigurări sociale
  • management financiar
  • audit și control intern

Și cel mai important, nu uitați să finalizați completarea situațiilor financiare în seara zilei de 28 mai, acuzând pe toate și pe toți că a fost atât de puțin timp pentru pregătirea situațiilor anuale. :-)

Multă sănătate,
Echipa Contabilsef.md

Starea de urgență și răspândirea pandemiei COVID-19 a condus la blocarea activității mai multor entități, dar a influențat și activitatea profesiei contabile. Aceste evenimente au coincis cu perioada raportării financiare și fiscale pentru anul 2019 și îngrădirea accesului la documentele entității pentru mulți contabili a generat o stare de incertitudine în îndeplinirea sarcinilor profesionale. Amânarea termenelor de prezentarea a situațiilor financiare, dar și a declarațiilor fiscale pentru unele categorii de contribuabili au dat un răgaz pentru a reporni activitatea în noile condiții.

Situația creată a influențat diferit contabilii: pentru unii s-a stopat complet munca, pentru alții parțial, cineva merge la serviciu, alții stau acasă și încearcă să lucreze la distanță. Respectiv, apare întrebarea cum să activăm în această perioadă?

Evident că ocupații pot fi diferite și, în dependență de circumstanțele fiecărui în parte, mai jos vă propunem unele variante.

Primul lucru care vine în mintea contabilului în perioada întocmirii situațiilor financiare anuale  este să folosești această perioadă pentru odihnă.

Dacă, totuși, nu aveți somn și sunteți plini de puteri, puteți să puneți pe roate trecerea activității profesionale de la distanță, adică de la domiciliu. De exemplu, utilizarea intensivă aplicațiilor și serviciilor electronice:

  • Client bank – efectuarea plăților bancare la distanță și primirea extraselor bancare;
  • E-factura – eliberarea facturilor fiscale pentru bunurile vândute sau serviciile prestate, totodată primirea de la furnizorii dvs. a facturilor fiscale;
  • Declarația electronică și raportarea electronică  - prezentarea dărilor de seamă fiscale și a rapoartelor financiare și statistice la distanță;
  • Crearea sistemului de emiterea documentelor în formă electronică și chiar semnate electronic.
  • Automatizarea diferitor procese contabile sau operațiunilor din cadrul entității utilizând softuri contabile sau a ERP sistemelor.

Atenție! În cazul lucrului la distanță să luați măsuri sporite de securitate cibernetică. Faceți mai des arhive electronice a datelor, utilizați parole mai complicate, etc.

Totodată, puteți organiza procesul de circulație a documentelor la entitate, termenelor de prezentare a lor în contabilitate și stabilirea persoanelor responsabile pentru aceasta.

O altă activitate pe care puteți să o faceți - analiza tuturor activelor entității pentru a identifica resursele interne neutilizate sau utilizate nerațional, efectuarea unei prognoze a fluxului de numerar, propunerea de soluții de optimizare a cheltuielilor. Aceste propuneri și măsuri sunt vitale pentru această perioadă dificilă și de suportul fiecăruia va depinde continuitatea activității entității în care sunteți angajat. Probabil că acum este oportunitatea să arătați importanța contabilului și, însăși, a profesiei contabile.

În sfirșit, puteți să acordați un timp pentru dezvoltarea profesională. De fapt conform Codului Eticii acesta este unul din principii fundamentale pe care trebuie să respecte un contabil profesionist – ”trebuie să își menţină cunoştinţele şi aptitudinile profesionale la nivelul necesar pentru a se asigura că un client sau un angajator primeşte servicii profesionale competente, bazate pe ultimele evoluţii din practică, legislaţie şi tehnică și acţionează cu diligenţă şi în conformitate cu standardele tehnice şi profesionale aplicabile”. Ce putem face aici: se poate de citit revistele de specialitate (dacă le aveți la îndemână), să vă înscrieți la diferite webinare (seminare organizate la distanță prin diferite aplicații electronice), să căutați diferite surse de informare prin internet, și dacă citiți acest articol, să utilizați pentru aceste scopuri pagina Contabilsef.md. Inclusiv să vă abonați la Revista electronică Contabilsef.md, astfel unde nu ați fi și în orice moment o sa puteți citi diferite articole pe teme actuale și să vă informați privind ultimele modificări legislative din domeniu contabil și fiscal.  Altă variantă poate fi înscrierea în grupuri profesionale de pe rețele de socializare și parcurgerea întrebărilor și răspunsurilor interesate, totodată, puteți chiar și să interacționați, să vă expuneți părerea sau să puneți întrebări la care nu găsiți răspunsuri.   

La sigur că în practica dvs. v-ați ciocnit cu diferite situații dificile sau incerte din domeniu contabil și fiscal la care nu sinteți siguri că ați găsit soluțiile cele mai corecte și ați eliminat toate riscurile de aplicarea amenzilor. Poate acum este timpul să identificați toate ”punctele slabe” din contabilitatea dvs. și să căutați soluții cele mai potrivite: să solicitați explicații scrise de la organele oficiale abilitate, să studiați legislația și literatura de specialitate, să cereți părerea colegilor în diferite grupuri sau forumuri.  Sau să puneți întrebarea dvs. pe pagina Contabisef.md prin intermediu blocului din pagina principală ”Adresează o întrebare”, iar echipa Contabilsef.md după posibilitate va depune eforturi de a examina întrebările dvs. și va publica răspunsurile în cadrul paginii sale.

O altă activitate, care permanent este lăsată de contabili pe ultimul plan, este arhivarea documentelor contabile. Termenele de păstrare a documentelor contabile le puteți consulta în Ordinul Serviciului de Stat de Arhivă nr. 57 din 27 iulie 2016 cu privire la aprobarea Indicatorului documentelor-tip şi al termenelor lor de păstrare pentru organele administraţiei publice, pentru instituţiile, organizaţiile şi întreprinderile Republicii Moldova şi a Instrucţiunii privind aplicarea Indicatorului.  

Dar v-ați gîndit că în această perioadă puteți să câștigați și bani suplimentari? Noi vă putem acorda o așa oportunitate. Dacă v-ați ciocnit în practica dvs. cu cazuri interesante, sau aveți o părere personală asupra unor prevederi legale, sau ați elaborat o soluție practică privind o problemă din domeniu contabilității sau fiscalității, puteți să împărtășiți toate acestea prin scrierea unor articole pentru Revista electronică Contabilsef.md. Respectiv, dacă doriți să vă alăturați colectivului de autori al articolelor sau altor materiale publicate pe pagina Contabilsef.md, vă rugăm să ne trimite-ți un articol semnat de dvs. pe adresa office@contabilsef.md sau să ne contactați pentru mai multe detalii la telefon 079 476 009. Articolele trebuie să facă referire la un subiect de specialitate din următoarele domenii:

  • fiscalitate
  • contabilitate
  • legislația muncii
  • resurse umane
  • asigurări sociale
  • management financiar
  • audit și control intern

Și cel mai important, nu uitați să finalizați completarea situațiilor financiare în seara zilei de 28 mai, acuzând pe toate și pe toți că a fost atât de puțin timp pentru pregătirea situațiilor anuale. :-)

Multă sănătate,
Echipa Contabilsef.md

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...