Conform Monitorului Oficial din 23 octombrie 2020, a fost publicată Decizia de inadmisibilitate nr.104 din 24.09.2020, a sesizării nr. 95g/2020 privind excepția de neconstituționalitate a articolelor 93 pct. 12) și 99 alin. (1) din Codul fiscal.
La originea cauzei se află excepția de neconstituționalitate a articolelor 93 pct. 12) și 99 alin. (1) din Codul fiscal, ridicată de dl avocat Vasile Nicoară, în interesele S.R.L. „Datario”, parte în dosarul nr. 3a-321/2020.
Potrivit Codului fiscal, art. 93 pct.12, Relaţii specifice – relaţii speciale, caracteristice şi aplicabile numai unui anumit subiect sau unei circumstanţe concrete, care se deosebesc de relaţiile caracteristice pentru subiecţi şi circumstanţe analogice.
Conocomitent, art. 99 alin.(1) din Codul fiscal reglementează Livrările efectuate la un preţ mai mic decât cel de piaţă, fără efectuarea plăţii, în contul retribuirii muncii:
„(1) Livrarea efectuată la un preţ mai mic decât cel de piaţă din cauza relaţiilor specifice stabilite între furnizor şi cumpărător (beneficiar) sau din cauză că cumpărătorul (beneficiarul) este un angajat al furnizorului constituie o livrare impozabilă. Valoarea impozabilă a livrării respective constituie valoarea ei de piaţă.”
Autorul excepției de neconstituționalitate afirmă că noțiunea de „relații specifice” contravine regulilor de tehnică legislativă, prevăzute în Legea nr. 100 din 22 decembrie 2017 cu privire la actele normative.
De asemenea, autorul excepției mai notează că prevederile contestate nu ar fi previzibile. Totodată, el menționează că funcționarii Inspectoratului Fiscal de Stat interpretează și aplică în mod abuziv și neunitar semnificația noțiunii „relații specifice” în contextul stabilirii valorii impozabile, fără a compara tranzacțiile efectuate într-un caz cu activitatea similară a altor subiecte și circumstanțe analogice. Acest fapt conduce la încălcarea articolelor 1 alin. (3), 4, 16, 22, 23 și 126 alin. (1) din Constituție.
Analizând excepția de neconstituționalitate, Curtea notează că poate verifica o prevedere contestată doar din perspectiva Constituției, și nu din perspectiva corespunderii acesteia cu alte legi (e.g. Legea nr. 100 din 22 decembrie 2017 cu privire la actele normative). Așadar, această critică nu vizează o problemă de drept constituțional.
Curtea mai observă că, sub aparența unor critici de neconstituționalitate legate de neclaritatea și imprevizibilitatea noțiunii de „relații specifice” din articolele 93 pct. 12) și 99 alin. (1) din Codul fiscal, autorul excepției contestă, de fapt, interpretarea și aplicarea de către Inspectoratul Fiscal de Stat a noțiunii în discuție în cadrul controalelor fiscale inițiate în privința SRL „Datario”. Competenţa de a verifica interpretarea și aplicarea legii în circumstanţele invocate le revine în exclusivitate instanţelor judecătoreşti.
Așadar, Curtea subliniază că instanțelor de judecată le revine sarcina de a analiza în fiecare caz particular dacă există „relații specifice” în contextul stabilirii valorii impozabile, comparând tranzacțiile subiectului controlului fiscal cu tranzacțiile altor subiecți analogici realizate în circumstanțe analogice, precum și de a cenzura orice interpretare pretinsă abuzivă a Inspectoratului Fiscal de Stat, având în vedere dispozițiile articolului 11 din Codul fiscal, conform cărora toate îndoielile apărute la aplicarea legislaţiei fiscale se vor interpreta în favoarea contribuabilului.
Prin urmare, Curtea Constituțională a declarat inadmisibilă excepția de neconstituționalitate a articolelor 93 pct. 12) și 99 alin. (1) din Codul fiscal, ridicată de dl avocat Vasile Nicoară, în interesele SRL „Datario”, parte în dosarul nr. 3a-321/2020, pendinte la Curtea de Apel Chișinău.
Decizia a intrat în vigoare la data adoptării și a fost publicată în Monitorul Oficial Nr.272-277 din 23 octombrie 2020.