Ministra Finanțelor împreună cu Vicepremierul, Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării și conducerea Serviciului Vamal s-au întrunit ieri cu reprezentanții mediului de afaceri, în cadrul unei sesiuni de informare, pe mai multe subiecte de actualitate ce vizează modificarea cadrului normativ în scopul simplificării procedurilor vamale. Evenimentul a fost desfășurată pe platforma Consiliului Economic de pe lângă Prim-ministru, care exercită și funcțiile Comitetului Național pentru Facilitarea Comerțului. La sesiune a participat și Înaltul consilier al UE.
Agenda a inclus subiecte privitor la domeniul de simplificare a înregistrării obligatorii a agenților economici, precum excluderea înregistrării obligatorii a agenților economici la Serviciul Vamal, actele necesare pentru procedura de vămuire a mărfurilor, declararea electronică pentru Zonele Economice Libere și Portul International Liber Giurgiulești, precum și prevederile noului Cod vamal 95/2021 și Regulamentul de punere în aplicare a acestuia.
Agenții economici au fost familiarizați cu nouă procedură introdusă de Serviciul Vamal, privind înregistrarea automatizată a agenților economici, acțiune menită să faciliteze procedurile vamă-bussines prin valorificarea tehnologiilor informaţionale şi promovarea unui mediu fără hîrtie în vamă, recunoscut la nivel european, precum şi la nivel internaţional de către Organizaţia Mondială a Vămilor, conform Standardelor-Cadru privind Securitatea şi Facilitarea Comerţului Mondial (SAFE), la care Republica Molova este parte.
”Transparentizarea, debirocratizarea și digitalizarea proceselor reprezintă o prioritate a Guvernului, orientată spre beneficiul comun, atât pentru mediul de afaceri, pentru a activa în condiții mai bune și cu proceduri simplificate, dar și pentru autorități, în procesul de aplicare uniformă a cadrului legal și colectarea eficientă a taxelor în bugetul de stat”, a susținut ministra Finanțelor.
Vicepremierul, Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării a menționat despre importanța digitalizării și modernizării procedurilor vamale în contextul dezvoltării în Republica Moldova a unei economii incluzive, durabile și digitale.
Directorul Serviciului Vamal a punctat beneficiul înregistrării automatizate a agenților economici, care, în rezultat, va oferi multiple beneficii atât pentru business, implicit exportatori, importatori, brokeri vamali şi transportatori, cât şi pentru eficientizarea administrării vamale.
Urmare a aprobării noilor prevederi, agenții economici vor economisi timp și bani, vor obține independenţă faţă de competenţa teritorială vamală, vor elimina contactul cu funcționarul vamal, vor folosi acte permisive în format electronic, ș.a.
Sesiunea a întrunit peste 50 de reprezentanți ai asociațiilor de business și investitori, parteneri de dezvoltare, iar în spiritul intensificării cooperării pe subiecte de interes comun, participanții au agreat continuarea consultărilor pe platforma de dialog comun, care să contribuie la simplificarea procedurilor vamale, facilitarea comerțului internațional și ajustarea legislației vamale la prevederile acquis-ului comunitar.