Valentina Buliga s-a întîlnit cu grupul de femei însărcinate nemulțumite de modificările la Legea privind indemnizațiile pentru incapacitate de muncă și alte prestații de asigurări sociale
Ministrul
Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Valentina Buliga, însoțită de
specialiștii ministreului și Casei Naționale pentru Asigurări Sociale, s-au
întîlnit cu un grup de cetățeni ce au reprezentat femeile însarcinate și mamele
cu copii mici ce nu sunt deacord cu modificările la Legea privind
indemnizațiile pentru incapacitate de muncă și alte prestații de asigurări
sociale.
Ministru Valentina Buliga le-a vorbit petiționarilor despre principiile
sistemului de asigurări sociale din Republica Moldova.
Invitații au fost informați că începînd cu anul 1999, sistemul public de
asigurări sociale este întemeiat pe animite principii care fac posibilă
organizarea şi funcţionarea eficientă a acestuia prevăzute în Legea privind
sistemul public de asigurări sociale şi anume - principiul egalităţii, care
asigură tuturor participanţilor la sistemul public - contribuabili şi
beneficiari - un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte drepturile şi
obligaţiile prevăzute de lege, precum şi principiul contributivităţii, conform
căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuţiilor
datorate de persoanele fizice şi juridice participante la sistemul public, iar
drepturile de asigurări sociale se cuvin pe temeiul contribuţiilor de asigurări
sociale plătite.
Tariful total al contribuțiilor de asigurări sociale în mărime de 29%, din care
contribuția individuală de asigurări sociale constituie 6%, iar contribuția
datorată de angajator – 23% nu acoperă în mărime deplină costul prestațiilor
sociale.
Modificările operate în Legea privind indemnizațiile pentru incapacitate de
muncă și alte prestații de asigurări sociale nr. 289-XV din 22.07.2004 (în
vigoare de la 01 aprilie 2014) au fost necesare pentru a asigura coraportul
echitabil între contribuțiile achitate și plățile promise sub forma de
indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite
sau de accidente nelegate de muncă, indemnizații de maternitate, indemnizații
pentru creșterea copilului pina la împlinirea vîrstei de 3 ani, persoanelor
asigurate, etc.
Conform legislației naționale mărimea indemnizației de maternitate constituie
100% din venitul mediu lunar asigurat al femeii, sau al soțului în cazul femeii
care se află la întreținerea soțului asigurat, iar din această indemnizație nu
se achită impozit pe venit, contribuții de asigurări sociale și contribuții
medicale.
Asfel, rămîne la latitudinea femeii să decidă vis-a-vis de faptul dacă va uza
de dreptul de a beneficia de indemnizația de maternitate sau va continua
activitatea de muncă. Însă, in cazul în care femeia va continua activitatea de
muncă după acordarea concediului de maternitate, aceasta va beneficia doar de
salariu, deoarece indemnizația de maternitate reprezintă înlocuirea venitului
pierdut.
Baza de calcul a indemnizațiilor de asigurări sociale, expusă într-o redacție
nouă, prescrie modalitate de determinare a venitului mediu lunar asigurat în
cazul în care persoana și-a pierdut venitul din cauza bolii obișnuite sau de
accidente nelegate de muncă, maternitații, nașterii copiului, îngrijirii
copilului pînă la vîrsta de 3 ani, îngrijirii copilului bolnav pînă la vîrsta
de 10 ani.
Conform modificărilor operate, a fost extinsă perioada care se ia în calcul la determinarea venitului mediu lunar asigurat de la 6 la 12 luni; includerea in baza de calcul a venitului mediu lunar asigurat din toate lunile luate in calcul din perioada de 12 luni, indiferent de faptul că lunile au fost lucrate complet sau incomplet.
Menționăm că la momentul elaborării legii a fost consultată experiența mai multor state europene. In Romania, baza de calcul a indemnizației constituie 12 luni, în Bulgaria, Federația Rusă și Cazahstan – 24 de luni.
Ținem
să menționăm că modificările propuse la baza de calcul vin să asigure o
protecție socială persoanelor de buna credință care au achitat contribuții de
asigurări sociale pentru o perioadă mai mare și dintr-un venit mai mare în
raport cu persoanele care au avut posibilitate, prin diferite metode, să-și
majoreze artificial venitul din care se calculează aceste indemnizatii doar
pentru una sau două luni lucrate complet înainte de luna în care survine riscul
asigurat (îmbolnăvirea, maternitatea, creșterea copilului ), iar în celelate
luni lucrate incomplet să confirme doar un venit echivalent cu 900 de lei, sau
in cazul cînd în venitul asigurat din care se calculează indemnizația au fost
incluse prime în mărimi exagerate de către angajator (pe cînd altor angajaţi
salariul rămînînd acelaşi), cazuri întîlnite preponderent la Societăţile cu
răspunderi limitate (SRL).
Potrivit Legii privind sistemul public de asigurări sociale, în stagiul de
cotizare se includ lunile pentru care s-au plătit contribuţii de asigurări
sociale aferente cel puţin salariului minim lunar pe ţară stabilit.
În
cazul în care persoana, de exemplu, în perioada celor 12 luni calendaristice, o
lună sau cîteva luni s-a aflat în concediu medical, venitul obţinut pentru
concediul medical nu constituie venit asigurat, deoarece nu s-au calculat
contribuţii de asigurări sociale, respectiv venitul asigurat în această lună
este 0, din care cauză se substituie cu 900 lei sau 1400 lei în dependenţă de
sectorul în care activează persoana. Prin urmare, în astfel de cazuri, venitul
mediu lunar din ultimele 12 luni calendaristice va fi mai mic decît al
beneficiarilor, care au activat în cîmpul muncii toată perioada de 12 luni.
Ținem să accentuăm că modificarea bazei de calcul a indemnizaţiilor va permite:
• asigurarea un tratament echitabil tuturor beneficiarilor la stabilirea
şi calcularea indemnizaţiei; venitului mediu lunar asigurat din care se
calculează cuantumul indemnizaţiei de asigurări sociale va fi mai echilibrat;
• încurajarea persoanelor de a desfășura oficial activitate în cîmpul
muncii; creşterea responsabilităţii acestora de a achita cu bună credință
contribuții de asigurări sociale pentru o perioadă mai mare și din venit mai
mare, ca în final în cazul survenirii riscurilor sociale asigurate să
beneficieze de întreg spectrul de perstații sociale;
• majorarea indemnizațiilor de asigurări sociale, inclusiv și
a indemnizației pentru creșterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani, persoanelor
asigurate, or acest lucru va fi posibil doar ca urmare a administrării corecte
și echitabile a surselor Bugetului asigurărilor sociale de stat.
De
asemenea, prin Legea nr. 332 din 23 decembrie 2013, au fost propuse și alte
modificări care vin să îmbunătățească nivelul de protecție sociala a
persoanelor asigurate:
• dreptul la indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav va fi
acordat opţional, unuia dintre părinţi: mamei sau tatălui. Pîna la
modificare, dreptul la indemnizație era acordat primordial mamei;
• a fost majorată vîrsta copilului bolnav care necesită îngrijire – de la
7 la 10 ani;
• a fost exclusă condiția privind realizarea unui anumit stagiu de
cotizare pentru femeile gravide pentru a beneficia de indemnizația de
maternitate;
• în cazul sarcinilor cu 3 şi mai mulţi feţi, îndemnizaţia de maternitate
se acordă pe o perioadă majorată cu 42 de zile calendaristice pentru concediul
prenatal şi cu 14 zile calendaristice pentru concediul postnatal;
• în cazul copiilor gemeni sau în cazul mai multor copii în vîrstă de pînă
la 3 ani, de dreptul la indemnizaţie pentru creşterea copilului beneficiază, la
cerere, opţional: concomitent ambii părinţi sau concomitent două persoane
asigurate menţionate (pînă la modificare doar un parinte avea dreptul să stea
acasă să îngrijească de ambii copii, sau de tripleți, după caz).
La finele discuției grupul de petiționari au fost deacord că modificările efectuate de minister la cadrul legislativ au fost necesare, dar au solicitat totodată revizuirea aspectelor ce țin de dreptul la muncă a mamelor aflate în concediul de maternitate și dreptul la indemnizatii complete pentru mamele ce nasc al doilea copil în perioada primului concediu de maternitate. Aceste revindicări, specialiștii ministerului, au menționat că le vor examina și se va veni cu completări ulterioare.