Un serviciu nou de raportare electronică
Casa Naţională de Asigurări Sociale (CNAS) şi Biroul Naţional de Statistică (BNS) în parteneriat cu Proiectul USAID|BIZTAR, finanţat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională au lansat un nou serviciu public de raportare electronică. Astfel, cu începere de la 1 ianuarie 2012, agenţii economici vor avea posibilitate să prezinte rapoartele anuale şi trimestriale on-line la CNAS şi BNS. Drept exemplu pentru implementarea noului tip de raportare electronică a servit practica europeană, avînd ca scop optimizarea procesului de prezentare a dărilor de seamă şi ajustarea acestui proces la standardele internaţionale.
În cadrul
conferinţei de presă, reprezentantul proiectului USAID|BIZTAR dna Eugenia
Stancu a menţionat că, noul serviciu public de raportare electronică constituie
o etapă nouă şi performantă în colaborarea dintre cele două instituţii – CNAS
şi BNS, care va asigura un circuit mai sigur de informaţii.
„Implementarea noilor tehnologii informaţionale are o importanţă majoră în
activitatea CNAS”, - a subliniat dna Maria Borta, preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări Sociale. Dumneaei a mai remarcat că, în parteneriat cu proiectul
USAID|BIZTAR, la CNAS au fost implementate cîteva proiecte informaţionale, care
au sporit considerabil calitatea muncii în instituţie. Astfel, a fost elaborată
o nouă versiune a site-ului CNAS, pe paginile căruia se plasează o informaţie
accesibilă pentru toate categoriile de cetăţeni. De asemenea, a fost
implementat serviciul ACCES CPAS, care permite asiguraţilor un acces operativ
prin reţeaua Internet la conturile curente de asigurare socială. Tot cu
susţinerea proiectului USAID|BIZTAR s-a desfăşurat un sondaj de opinie a
agenţilor economici privind optimizarea lucrului cu CNAS, în rezultatul căruia
s-a decis implementarea noului serviciu public de raportare electronică.
Noul serviciu,
care va începe să funcţioneze de la 1 ianuarie 2012, va permite reducerea
cheltuielilor financiare şi de timp a contribuabililor la bugetul asigurărilor
sociale de stat. „Mai mult ca atît, procesul de prelucrare a informaţiei va
decurge mai operativ şi transparent”, - a menţionat dna M. Borta.
Cei prezenţi la eveniment au fost familiarizaţi cu interfaţa versiunii
electronice a raportării, prezentată de dna Clara Sorocean, şef Direcţie
generală a evidenţei contribuţiilor CNAS. Pe parcurs, dumneaei a răspuns la un
şir de întrebări şi a relatat participanţilor că, pînă la finele anului curent
agenţii economici vor beneficia de seminare-instruire privind raportarea
electronică.
Procedura de acces la noul sistem de raportare electronică se va desfăşura în felul următor: mai întîi este necesar ca solicitantul să se înregistreze pe site-ul www.raportare.md iar apoi să solicite la Casa teritorială de asigurări sociale din raza în care activează, un loghin şi o parolă de acces la sistemul electronic.