37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Transportatorii auto: majorarea tarifelor în schimbul conformării fiscale?

Transportatorii auto: majorarea tarifelor în schimbul conformării fiscale?

06.09.20131.218 views ECOnomist.md
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Transportatorii auto: majorarea tarifelor în schimbul conformării fiscale?

Tarifele la transportul interurban vor fi majorate. Decizia este motivată de scumpirile carburanţilor în ultimii ani, motiv din care transportatorii nu-şi pot acoperi cheltuielile. Iată de ce, aceştia aleg, aproape în jumătate din cazuri, să activeze fără a avea vreo permisiune sau să transporte pasagerii fără bilete. Potrivit ministerului Transporturilor, prin scumpirea călătoriilor, dar şi prin raidurile demarate recent de Serviciul Fiscal de Stat, se urmăreşte reducerea pierderilor economice ale transportatorilor şi garantarea siguranţei pasagerilor.

În timp ce şoferii salută decizia, pasagerii sunt nemulţumiţi de majorările operate. Aceştia spun că deşi se vor scumpi treptat, călătoriile îi vor bate la buzunar.

Vom plăti cu 20 de bani mai mult pentru fiecare km

După ce Curtea Supremă de Justiţie a lăsat în vigoare decizia Curţii de Apel privind majorarea preţului la transportul interurban, tarifele se vor majora cu 20 de bani pentru un kilometru. Astfel, dacă în prezent călătorii achită 38 de lei pentru 100 de kilometri, atunci în primăvară tariful va ajunge la 58 de lei. De exemplu, pentru un bilet pe cursa Chişinău-Bălţi care costă acum 50 de lei, de la întâi martie vom scoate din buzunar 81 de lei.

Tarifele vor fi majorate eşalonat

În cadrul celei mai recente întrevederi cu transportatorii, la 30 august curent, Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, a sus că tariful actual pentru transport nu corespunde cerinţelor fiind necesară majorarea lui. În același timp, Botnari s-a arătat preocupat de efectele pe care le va avea scumpirea călătoriilor interurbane. Oficialul crede că aceasta îi va afecta, în special, pe cetăţenii social-vulnerabili. „Avem nevoie de o soluţie de compromis, în aşa mod ca majorarea să nu fie operată integral acum.”, a spus ministrul. Și reprezentanţii Uniunii Transportatorilor propun ca majorarea să aibă loc în două etape: 50% în toamnă şi alte 50% în primăvară. Potrivit lui Botnari, se duc tratative și pentru reducerea numărului de rute, întrucât unele sunt nerentabile.

În ultimii trei ani, combustibilul s-a scumpit cu 70% iar preţul biletelor a rămas neschimbat

Ultima majorare a tarifelor pentru călătoriile interurbane a avut loc în ianuarie 2009. De atunci, transportatorii au cerut de mai multe ori creșterea lor, principalul motiv fiind scumpirea carburanților. Și e o cerință firească din moment ce, din 2009 până în prezent, preţul unui litru de benzină a sporit cu circa cinci lei, ca şi cel al gazului lichefiat, iar motorina s-a scumpit cu şapte lei şi 70 de bani.

Potrivit președintelui Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Republica Moldova, Vladimir Florea, transportatorii au milioane de lei datorii pentru combustibil şi lucrează în pierdere din cauza tarifelor mici pentru transportul de călători. „Evident că această majorare nu va soluţiona toate problemele, dar este un pas înainte. Transportatorii vor accepta ca majorarea tarifului să se facă gradual în două etape, astfel încât presiunea asupra populaţiei să fie cât mai mică”, a mai spus Florea.

După cum a  anunțat Ministerul Transporturilor, din luna septembrie va mai fi introdusă o taxă pentru firmele de transport. Acestea vor achita autogărilor o taxă de peron, care va înlocui comisionul pe care autogările îl percepeau din vânzarea biletelor.

Fiscul, cu ochii pe transportatorii neoneşti

În perioada 19 – 25 august curent, colaboratorii Serviciul Fiscal de Stat au efectuat raiduri, la scară națională, cu scopul de a combate transportul auto ilicit, dar și pentru a lichida gările neautorizate. În urma verificărilor, au fost constatate 148 de încălcări a legislației fiscale. Cea mai frecventă neregulă este desfăşurarea activităţii de întreprinzător în domeniul transporturilor fără permisiunea Camerei Înregistrării de Stat sau altei autorități publice competente (110 cazuri). De asemenea, rămân să fie transportaţi călători fără bilete (38 cazuri). În urma neregulilor depistate, sancțiunile aplicate de Fisc au însumat 761 mii lei.

Despre combaterea transportului ilicit de pasageri s-a discutat şi în cadrul întrevederii asociațiilor patronale din transporturi. În acest context, Botnari a dat asigurări că verificările vor continua. „Vreau să vă asigur că nu voi renunţa, deoarece aici vorbim nu doar de pierderile economice ale agenţilor transportatori, dar şi de siguranţa pasagerilor, care este o prioritate pentru noi”, a punctat ministrul.

Potrivit Serviciului Fiscal de Stat, verificările au scopul de a stimula conformarea fiscală benevolă a transportatorilor și se vor desfășura până pe 19 septembrie curent.

Majorarea tarifelor va reduce economia tenebră

Potrivit Vicepreședintelui Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor, Tudor Russu, transportul ilicit este cea mai mare problemă, însă nu se întreprinde nimic pentru a o soluționa. „Potrivit datelor Uniunii, nivelul transportului ilicit este de circa 50%. Măsurile care se iau nu sunt de ajuns. În acest sens, optimizarea tarifelor va permite întreprinderilor să aibă bani pentru a plăti salariile și a ieși din economia tenebră. Totodată, dacă nu vor fi întreprinse măsuri pentru combaterea transportului ilicit, atunci noile tarife nu vor putea fi aplicate”, a spus Russu, precizând că ultimii 20 de ani în fruntea Ministerului Transportului au venit mai mulți miniștri care au făcut promisiuni, însă problemele au rămas.

Dosar:

În Moldova, sunt înregistrate 624 de rute interurbane şi 887 de rute suburbane. Există 35 de autogări, dintre care şase sunt private. Potrivit datelor Agenţiei Naţionale de Transport Auto, în ultimele nouă luni ale anului 2012, suma transferată în Bugetul Statului de către agenţii transportatori a constituit circa 20 mil. de lei.

Comentarii

  1. ghenadie negara spune:

    „majorarea tarifelor va reduce economia tenebra”. am vrut sa injur, dar statutu citeului nu permite. in tarile civilizate ptr neplata impozitelor se taie capu la cel care nu le plateste, dar nu se umbla la buzunaru calatorului prin majorarea tarifului pentru a i mai „creste” un cap celui care nu plateste taxe. Moldova tara de minuni, in care traiesc pitici si orci, iar conducerea este in miinile spiridusilor.

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...