+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    04.04.2012

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Sursă
    SursaContabilsef.md

    Răspunsul primit de la IFPS cu privire la determinarea valorii impozabile a mărfurilor (produselor) realizate în alimentaţia publică


    false false false MicrosoftInternetExplorer4

    Scrisoarea „Totul pentru Contabil” SRL nr. 30 din 13.02.2012

    Subiect: determinarea valorii impozabile a livrării impozabile a mărfurilor realizate în alimentaţia publică

    Stimate Domnule Platon,

    Compania „Totul pentru Contabil” SRL solicită respectuos explicaţii referitor la mecanismul de aplicare a normelor fiscale a articolului 97 alin. (4) (Valoarea impozabilă a livrării impozabile) din Codul Fiscal pentru unităţile de alimentaţie publică.

    Datorită divergenţelor existente între reglementările contabile şi cele din practica fiscală cu privire la determinarea valorii impozabile a livrării impozabile a bunurilor realizate în unităţile de alimentaţie publică dorim să clarificăm care este înţelegerea organului fiscal referitor la această întrebare.

     

    În conformitate cu art.7 alin.(1) din Legea privind comerţul interior nr.231 din 23.09.2010 alimentaţia publică este una din formele principale ale comerţului sau cu alte cuvinte alimentaţia publică este comerţ. Corespunzător, se aplică cerinţele standardelor de contabilitate privind structura consumurilor şi cheltuielilor ce se referă la comerţ.

     

    Potrivit SNC 3 “Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii” costul vănzărilor cuprinde: „b) pentru întreprinderile de comerţ - costul mărfurilor vîndute”. De asemenea se menţionează „La întreprinderile de comerţ consumurile de materiale nu se includ în costul mărfurilor, ci se trec la cheltuielile perioadei de gestiune”, „La întreprinderile de comerţ cheltuielile privind remunerarea muncii nu se includ în costul mărfurilor”. Cu alte cuvinte, înţelegerea noastră a Standardelor Naţionale de Contabilitate la compartimentul costul mărfurilor realizate în unităţile de alimentaţie publică este că costul mărfurilor realizate în unităţile de comerţ din domeniul alimentaţiei publice se formează numai din costul mărfurilor din care au fost pregătite bucatele.

     

    Practica fiscală este alta. Inspectorii fiscali consideră, că costul mărfurilor în unităţile de alimentaţie publică trebuie să se formeze ca şi în unităţile de producere, corespunzător, costul mărfurilor (bucatelor) să fie format din cheltuieli directe de producţie (materiale, salarii personal, cheltuieli locaţiune spaţii, energie electrică, etc), cheltuieli indirecte de producţie (uzură utilaj, etc). Această abordare nu corespunde cerinţelor standardelor profesionale de contabilitate, altor acte normative în acest sens.

     

    Aceiaşi abordare reiese din prevederile Instrucţiunii privind formarea preţurilor la întreprinderile de alimentaţie publică ale agenţilor din RM, aprobată prin Ordinul Departamentului Comerţului nr. 12 din 26.04.1996, conform căreia preţurile în întreprinderile de alimentaţie publicî se formează în modul următor: „Materia primă se include în calculul bucatelor şi altor produse fabricate de întreprinderea alimentaţiei publice la preţuri libere cu amănuntul, constituite în conformitate cu prevederile Regulamentului "Cu privire la modul de formare şi aplicare a preţurilor şi tarifelor libere (de piaţă) la mărfuri, producţie şi servicii", aprobate prin Hotărîrea Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova nr.282 din 10 noiembrie 1993 şi cu adaosul liber comercial, prevăzut prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova "Cu privire la măsurile de coordonare şi de reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor)" nr.547 din 4 august 1995, cu excepţia preţurilor la mărfurile de importanţă socială”.

     

    Abordările contabile privind formarea corectă a costurilor în unităţile de alimentaţie publică sunt foarte importante pentru a determina obligaţiunile fiscale ce reiese din comercializarea mărfurilor de aceste întreprinderi. În primul rînd, aplicarea corectă a alineatului (4) al art. 97 din Codul fiscal pentru a determina valoarea impozabilă a livrării impozabile a mărfurilor realizate de întreprinderile din domeniul alimentaţiei publice.

    Potrivit articolului nominalizat din Codul fiscal „Valoarea impozabilă a livrării impozabile de mărfuri (servicii), efectuate de către un subiect al impunerii, nu poate fi mai mică decît consumurile pentru producerea lor sau decît preţul de procurare al mărfurilor livrate, sau decît valoarea în vamă a mărfurilor importate, determinată conform art.100, sau decît preţul de cost al serviciilor prestate, cu excepţia cazurilor cînd marfa şi-a pierdut calităţile de consum, cu condiţia confirmării acestui fapt de către organele şi serviciile abilitate cu astfel de funcţii. (art. 97 alin. 4 din Codul Fiscal)”.

    În legătură cu cele menţionate mai sus vă rog să ne răspundeţi la următoarele întrebări:

    1. Care este înţelegerea organului fiscal privind formarea costului mărfurilor vîndute în unităţile de alimentaţie publică? Este aceptată abordarea în acest sens care se conţine în Standardele Naţionale de Contabilitate, alte acte normative?
    2. Care consumuri, cheltuieli urmează să fie incluse în costul mărfurilor realizate în unităţile de comerţ din domeniul alimentaţiei publice? În scopuri fiscale?
    3. Cum urmează să fie înţeleasă norma ce se conţine în alin.(4) art.97 din Codul fiscal privind determinarea valorii impozabile a livrării impozabile a mărfurilor vîndute de unităţile de alimentaţie publică? Care consumuri (cheltuieli) urmează să fie incluse?
    4. Cheltuielile ce ţin de locaţiunea spaţiilor, salarii personal, energie electrică, uzura utilajului, servicii comunale urmează să fie incluse în valoarea impozabilă a livrării impozabile a mărfurilor realizate de unităţile din domeniul alimentaţiei publice?
    5. Începînd cu 01 ianuarie 2012 în alin.(4) art.97 a fost efectuată o modificare cuvîntul “cheltuielile” a fost înlocuit cu cuvîntul “consumurile”. Va avea această modificare careva impact asupra modului de determinare a valorii impozabile a livrării impozabile a mărfurilor realizate de unităţile din domeniul alimentaţiei publice? Va avea un caracter retroactiv pentru perioadele de pînă la data modificării?

    Vă rugăm să vă expuneţi argumentele de rigoare.

    Explicaţiile vor fi utilizate pentru pregătirea unui material pentru pagina www.contabilsef.md în scopul informării contribuabililor.

    Vă mulţumim anticipat!

    Cu respect,

    Veaceslav Ciobanu

    Administrator

    tel.27-01-03

     

    Răspunsul Inspectoratului Fiscal de Stat al RM

    Scrisoarea IFPS nr. 26-08/2-02/2/1801 din 29.03.2012

     

    Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, cu referinţă la adresarea „Totul pentru contabil" SRL nr.30 din 13.02.2012, privind aplicarea art.97 alin.(4) din Codul fiscal, în baza explicaţiilor prezentate de Ministerul Finanţelor, comunică următoarele.

     

    Conform art.3 al Legii cu privire la comerţul interior nr.231 din 23.09.2010, activitate de comerţ reprezintă activitate de întreprinzător iniţiată în baza raporturilor stabilite în domeniul comercializării mărfurilor produse, prelucrate sau procurate, precum şi în domeniul executării diverselor lucrări şi prestării serviciilor aferente vînzării mărfurilor, avînd ca scop satisfacerea intereselor economice private şi asigurarea unei surse de venit.

     

    Acelaşi articol prevede, că serviciu de alimentaţie publică este o activitate de pregătire, preparare, prezentare şi servire a produselor culinare, a celor de cofetărie-patiserie, a băuturilor şi altor produse pentru consumul acestora în unităţi specializate sau în afara lor, precum şi activitatea de agrement aferentă acestui proces.

     

    Potrivit art.7 alin.(1) lit. c) al legii menţionate, alimentaţia publică este o formă principală a comerţului.

     

    Totodată, componenţa consumurilor entităţilor de producţie, de comerţ şi de prestări servicii, a cheltuielilor activităţii operaţionale, de investiţii şi financiare, precum şi a pierderilor excepţionale este stabilită de Standardul Naţional de Contabilitate 3 „Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii", aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor nr. 174 din 25.12.1997.

     

    În conformitate cu par.7, 10 şi 13 al standardului menţionat, la entităţile de comerţ, consumurile de materiale, consumurile privind retribuirea muncii şi consumurile indirecte de producţie nu se includ în costul mărfurilor şi se trec la cheltuielile perioadei de gestiune.

     

    Conform par. 5 al SNC 3 „Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii", proces de producţie (tehnologic) reprezintă procesul care cuprinde toate operaţiile de prelucrare a materiilor prime, materialelor, de utilizare a articolelor accesorii (piese de completare) la fabricarea şi asamblarea producţiei.

     

    Astfel, odată ce materia primă este supusă prelucrării, la entitate apare proces de producţie (tehnologic).

     

    Prin urmare, consumurile de materiale, consumurile privind retribuirea muncii şi consumurile indirecte de producţie, influenţează asupra costului produselor fabricate de către entitatea de alimentaţie publică.

     

    Concomitent, costul vînzărilor pentru entităţile de alimentaţie publică, în cazul mărfurilor reprezintă costul mărfurilor vîndute, iar pentru producţia proprie – consumurile directe de materiale, consumurile directe privind retribuirea muncii, consumurile indirecte de producţie, conform par. 16 al aceluiaşi standard.

     

    Conform par. 28 al SNC 3 „Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii", costul vînzărilor reprezintă suma consumurilor care au devenit cheltuieli ca rezultat al vînzării produselor finite, mărfurilor şi serviciilor, care cuprind valoarea mărfurilor vîndute care se determină în felul următor: la suma soldului stocurilor de mărfuri la începutul perioadei de gestiune se adaugă suma achiziţiilor-neto de mărfuri în perioada de gestiune şi se scade suma soldului stocurilor de mărfuri la finele perioadei de gestiune:

     

    - achiziţiile-neto includ volumul global al achiziţiilor minus rabaturile pentru plata anticipată, returnarea şi bonificarea (reducerea preţurilor) mărfurilor de transport legate de aducerea mărfurilor achiziţionate. Totodată pentru produsele proprii, costul vînzărilor reprezintă consumurile directe de materiale consumurile directe privind retribuirea muncii, consumurile indirecte de producţie.

     

    În acelaşi sens, par. 8 al Standardului Naţional de Contabilitate 2 „Stocurile de mărfuri şi materiale", aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor nr.174 din 25.12.1997, prevede, că costul stocurilor de mărfuri şi materiale cuprinde cheltuielile de achiziţionare, cheltuielile pentru prelucrare şi alte cheltuieli aferente aducerii stocurilor de mărfuri şi materiale la locul păstrării şi în starea de utilitate.

     

    Caracteristica componentelor costului stocurilor de mărfuri şi materiale şi modul de repartizare a cheltuielilor sunt descrise în par.9-17 ale standardului menţionat.

     

    În acelaşi sens, modul de formare a preţurilor la entităţile de alimentaţie publică este expus în Instrucţiunea privind formarea preţurilor la întreprinderile de alimentaţie publică ale agenţilor economici din Republica Moldova, aprobată de Ministerul Economiei şi publicată în Monitorul Oficial nr. 34/45 din 06.06.1996.

     

    În baza celor expuse, la entităţile de alimentaţie publică, costul mărfurilor vîndute se determină în conformitate cu prevederile actelor normative specificate, iar costul produselor fabricate va include, consumurile directe de materiale consumurile directe privind retribuirea muncii, consumurile indirecte de producţie (uzura mijloacelor fixe şi a obiectelor de mică valoare şi scurtă durată, energia termică, energia electrică, arenda încăperii etc.) repartizate pe fiecare produs.

     

    Celelalte cheltuieli (care nu ţin de procesul de producţie/preparare) se acoperă din contul adaosului comercial aplicat de entitate, conform prevederilor pct. 39 a Regulilor specifice de prestare a serviciilor de alimentaţie publică, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1209 din 08.11.2007.

     

    Respectiv, valoarea minimă a valorii impozabile a livrării impozabile în alimentaţia publică, în conformitate cu prevederile art.97 alin.(4) din Codul fiscal, va fi egală cu totalitatea consumurilor pentru producerea produselor fabricate, iar pentru mărfurile vîndute - cu preţul de procurare a acestora.

     

    În ceea ce ţine de modificările operate la Codul fiscal prin Legea nr.267 din 23.12.2011 (în vigoare din 13.01.2012), acestea nu au caracter retroactiv şi se răsfrîng asupra perioadelor ce succedă data intrării în vigoare.

     

    Şef adjunct interimar al Inspectoratului                                                Iuri Lichii

    TAGS:
    04.04.2012
    Contabilsef.md

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *

    Instruire

    Vezi toate

    Cursuri video

    contabilsef.md

    Mai detaliat
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft