Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative a fost elaborat de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în comun cu Casa Naţională de Asigurări Sociale.
Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative este elaborat în temeiul Conceptului privind reorganizarea procesului de stabilire, calculare şi plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, aprobat prin Ordinul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
Conform proiectului de lege se operează un şir de modificări şi completări la Legea nr. 289-XV din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale şi la Legea nr. 756-XIV din 24.12.1999 asigurării pentru accidente de muncă şi boli profesionale.
Proiectul propune preluarea obligaţiei de stabilire, calcul şi plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă prevăzute de actele legislative menţionate supra, de la angajator către Casa Naţională de Asigurări Sociale prin intermediul subdiviziunilor sale teritoriale. Evidenţa prestaţiilor nominalizate în cadrul Casei Naţionale de Asigurări Sociale va permite completarea informaţiilor deţinute în bazele de date cu toate tipurile de prestaţii acordate persoanelor asigurate. De asemenea, modificarea este înaintată în vederea realizării acţiunii „Implementarea certificatelor electronice de concediu medical" a Planului de acţiuni al Guvernului pentru anii 2015-2016.
Proiectul de lege are drept scop de a reduce povara administrativă a angajatorilor la stabilirea, calcularea şi achitarea indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, precum şi eliminarea controalelor efectuate de către Casa Naţională de Asigurări Sociale la angajatori şi respectiv excluderea cheltuielilor nejustificate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Obiectivul acestui proiect constă în aplicarea corectă şi uniformă a cadrului normativ din domeniu şi sporirea evidenţei şi transparenţei procesului de stabilire, calculare şi plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă.
Cheltuielile pentru plata indemnizaţiilor vor fi efectuate în limita mijloacelor financiare ale bugetului asigurărilor sociale de stat prevăzute în acest scop.
Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative se va implementa începând cu 1 ianuarie 2017 şi va condiţiona elaborarea unui nou mecanism de stabilire, calculare şi plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, aprobat de Guvern.
Proiectul de lege a fost plasat pe pagina web a ministerului pentru avizare şi consultare publică, directoriul „Transparenţa decizională", secţiunea „Proiecte".
Persoane responsabile
Diana Cebotaru, Tel. 022 26- 93 -38, adresa de e-mail: diana.cebotaru@mmpsf.gov.md
Data limită pentru comentarii: 30.11.2016