37.9k
Home  »  Articole  »  Fiscalitate   »   Privind reflectarea în evidenţa contabilă a facturii primită cu întîrziere

Privind reflectarea în evidenţa contabilă a facturii primită cu întîrziere

15.01.201114.380 views Artur Morarenco
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Privind reflectarea în evidenţa contabilă a facturii primită cu întîrziere

Reflectarea în evidenţa contabilă a facturilor primite cu întîrziere este un subiect destul de controversat care deseori creează probleme contabililor. În prezentul articol, autorul îşi expune propria abordare la acest subiect.

Vorbind despre facturile fiscale emise de agenţii economici rezidenţi, legislaţia în vigoare nu prevede un termen fix de luare la evidenţă a facturilor fiscale primite cu întîrziere. Reieşind din prevederile art. 118, alin. 3 al Codului Fiscal care stipulează că „facturile fiscale pe valorile materiale, serviciile procurate/livrate se înregistrează în registrele respective în ordinea primirii/eliberării lor”, putem afirma că cumpărătorul este în drept să reflecte în evidenţa sa contabilă şi să treacă în cont TVA aferent procurărilor la momentul primirii efective a facturii fiscale. Aceleaşi prevederi se conţin şi în Scrisoarea IFPS 17-2/2-02/1-7446/43 din 03.11.2009, conform cărora contribuabilul poate dispune de dreptul său de trecere în cont a TVA doar în acea perioadă, în care a primit factura fiscală pentru bunurile, serviciile procurate, cu reflectarea TVA în boxa 13 din Declaraţia privind TVA.

Respectiv, şi în evidenţa contabilă, contribuabilul va reflecta formula contabilă de trecere a TVA în cont la data primirii facturii fiscale.

Recomandăm ca la semnarea de către cumpărător a facturilor fiscale să indice pe toate exemplarele şi data primirii efective a lor, astfel aceasta va servi drept argument pentru inspectorii fiscali că facturile fiscale au fost primite cu data respectivă.

Cît priveşte valoarea bunurilor şi a serviciilor procurate în baza facturii fiscale, valoarea acestora urmează a fi reflectată în evidenţa contabilă la data efectuării livrării de către furnizor. Aceasta este prevăzut de standardele naţionale de contabilitate, şi în special de metoda calculării, conform cărora cheltuielile trebuie reflectate în evidenţa contabilă la momentul suportării acestora iar bunurile – la momentul obţinerii dreptului de proprietate asupra lor. Acelaşi lucru este prevăzut de Codul Fiscal pentru determinarea impozitului pe venit, conform căruia cheltuielile sunt permise la deduceri în perioada de gestiune în care au fost suportate.

Modul de reflectarea a facturii fiscale în evidenţa contabilă depinde de momentul în care este primită aceasta:

1.       Dacă factura este primită în aceeaşi lună în care a fost efectuată livrarea (au fost procurate bunurile/serviciile), aceasta se reflectă în evidenţă în modul obişnuit, la data în care a fost emisă factura fiscală;

2.       Dacă factura este primită în luna următoare, după efectuarea livrării de către furnizor:

Valoarea bunurilor şi serviciilor procurate se reflectă în evidenţa contabilă la data efectuării livrării, fără reflectarea trecerii în cont a sumei TVA, sau prin reflectarea sumei TVA la contul 226.1 „Creanţe preliminate privind decontările cu bugetul”. Trecerea în cont a sumei TVA se va reflecta în luna următoare, la data primirii facturii fiscale, în mod general (Dt 534.2 Ct 521), sau dacă anterior suma TVA a fost reflectată la contul 226.1 - prin formula contabilă Dt 534.2 Ct 226.1;

3.       Dacă factura este primită în anul următor, după efectuarea livrării de către furnizor:

Valoarea bunurilor şi serviciilor procurate nu poate fi reflectată în evidenţa contabilă la data efectuării livrării, în caz că rapoartele financiare pentru perioada dată au fost deja întocmite. În caz că valoarea bunurilor sau serviciilor urmau a fi trecute la cheltuielile anului trecut, însă nu au fost reflectate în evidenţă la momentul procurării acestora, aceasta a afectat rezultatul financiar şi declaraţia privind impozitul pe venit pentru perioada precedentă. Astfel apare necesitatea de efectuare a corectării rezultatului perioadei precedente prin intermediul contului 331 „Corectarea rezultatelor perioadelor precedente” şi prezentarea declaraţiei privind impozitul pe venit corectate pentru perioada trecută. În caz că valoarea bunurilor sau serviciilor nu urmau a fi trecute la cheltuieli (de exemplu, bunurile nu urmau a fi casate, iar serviciile urmau a fi capitalizate), rezultatul financiar posibil că nu a fost afectat, cu unele excepţii. Spre exemplu, capitalizarea valorii bunurilor sau serviciilor în componenţa activelor materiale/nemateriale afectează calculul amortizării, respectiv, în final afectează rezultatul financiar. În caz că, ca urmare a ne reflectării în evidenţa contabilă a valorii bunurilor sau serviciilor nu a fost afectat rezultatul financiar al perioadei precedente, nu se va efectua corectarea lui şi nu se va prezenta declaraţia privind impozitul pe venit corectată (dacă nu a fost afectat calculul venitului impozabil).

Trecerea în cont a sumei TVA se va reflecta la data primirii facturii fiscale, în mod general (Dt 534.2 Ct 521);

La acest subiect – reflectarea în evidenţă a facturilor fiscale primite cu întîrziere, există multe semne de întrebare şi momente neclare, din care cauză, contabili acţionează în mod diferit, pe propriul risc. Totodată, diferiţi specialiştii în domeniu, îşi expun opinii radical diferite vizavi de aceste întrebări.

Tocmai de aceea am hotărît să scriem acest articol, abordînd tratarea noastră a acestui subiect, care nu este una exhaustivă. Încurajăm cititorii să îşi expună propriile subiecţii şi opinii la tema dată: în comentarii (mai jos) sau la adresa redacţiei office@contabilsef.md.

Comentarii

  1. Nicolae spune:

    In caz ca am primit o factura din 2009, dar acum e 2011 cum trebuie de procedat in acest caz?

  2. Natalia Racovita spune:

    Buna ziua.As dori ajutorul d/stra.Acum suntem in luna septembrie 2015 dar am de schimbat data la factura fiscala din luna aprilie 2015 .Cum procedez in cazul dat ? pot sa corectez FF si sa pun stampila fara a o anula sau ?Multumesc

    1. Super contabil spune:

      A pune stampila si semnatura si corectarea datei este interzis. Faceti factura cu minus in septembrie cu cifrele care erau in aprilie si apoi retipariti corect cum trebuie la fel in septembrie.

  3. Ionascu Diana spune:

    Din neatentie un client al unei companii a stampilat factura altei companii , numai a stampilato nu a semnat-o,cum procedam in asa caz cu factura ?se admite a doua stampila pe factura?

    1. Adrian spune:

      Des ma intilnesc cu aceasta situatie. Dupa parerea mea nu este o problema si nu o consider o eroare si respectiv nu trebuie de anulat factura si de emis una alta noua. Dar in cele mai dese cazuri foarte multi contabili se tem de organele de control si insista asupra unei facturi noi. Ar fi bine de aflat pozitia oficiala a fiscului

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...