+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    15.01.2011

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Privind reflectarea în evidenţa contabilă a facturii primită cu întîrziere


    Privind reflectarea în evidenţa contabilă a facturii primită cu întîrziere

    Reflectarea în evidenţa contabilă a facturilor primite cu întîrziere este un subiect destul de controversat care deseori creează probleme contabililor. În prezentul articol, autorul îşi expune propria abordare la acest subiect.

    Vorbind despre facturile fiscale emise de agenţii economici rezidenţi, legislaţia în vigoare nu prevede un termen fix de luare la evidenţă a facturilor fiscale primite cu întîrziere. Reieşind din prevederile art. 118, alin. 3 al Codului Fiscal care stipulează că „facturile fiscale pe valorile materiale, serviciile procurate/livrate se înregistrează în registrele respective în ordinea primirii/eliberării lor”, putem afirma că cumpărătorul este în drept să reflecte în evidenţa sa contabilă şi să treacă în cont TVA aferent procurărilor la momentul primirii efective a facturii fiscale. Aceleaşi prevederi se conţin şi în Scrisoarea IFPS 17-2/2-02/1-7446/43 din 03.11.2009, conform cărora contribuabilul poate dispune de dreptul său de trecere în cont a TVA doar în acea perioadă, în care a primit factura fiscală pentru bunurile, serviciile procurate, cu reflectarea TVA în boxa 13 din Declaraţia privind TVA.

    Respectiv, şi în evidenţa contabilă, contribuabilul va reflecta formula contabilă de trecere a TVA în cont la data primirii facturii fiscale.

    Recomandăm ca la semnarea de către cumpărător a facturilor fiscale să indice pe toate exemplarele şi data primirii efective a lor, astfel aceasta va servi drept argument pentru inspectorii fiscali că facturile fiscale au fost primite cu data respectivă.

    Cît priveşte valoarea bunurilor şi a serviciilor procurate în baza facturii fiscale, valoarea acestora urmează a fi reflectată în evidenţa contabilă la data efectuării livrării de către furnizor. Aceasta este prevăzut de standardele naţionale de contabilitate, şi în special de metoda calculării, conform cărora cheltuielile trebuie reflectate în evidenţa contabilă la momentul suportării acestora iar bunurile – la momentul obţinerii dreptului de proprietate asupra lor. Acelaşi lucru este prevăzut de Codul Fiscal pentru determinarea impozitului pe venit, conform căruia cheltuielile sunt permise la deduceri în perioada de gestiune în care au fost suportate.

    Modul de reflectarea a facturii fiscale în evidenţa contabilă depinde de momentul în care este primită aceasta:

    1.       Dacă factura este primită în aceeaşi lună în care a fost efectuată livrarea (au fost procurate bunurile/serviciile), aceasta se reflectă în evidenţă în modul obişnuit, la data în care a fost emisă factura fiscală;

    2.       Dacă factura este primită în luna următoare, după efectuarea livrării de către furnizor:

    Valoarea bunurilor şi serviciilor procurate se reflectă în evidenţa contabilă la data efectuării livrării, fără reflectarea trecerii în cont a sumei TVA, sau prin reflectarea sumei TVA la contul 226.1 „Creanţe preliminate privind decontările cu bugetul”. Trecerea în cont a sumei TVA se va reflecta în luna următoare, la data primirii facturii fiscale, în mod general (Dt 534.2 Ct 521), sau dacă anterior suma TVA a fost reflectată la contul 226.1 - prin formula contabilă Dt 534.2 Ct 226.1;

    3.       Dacă factura este primită în anul următor, după efectuarea livrării de către furnizor:

    Valoarea bunurilor şi serviciilor procurate nu poate fi reflectată în evidenţa contabilă la data efectuării livrării, în caz că rapoartele financiare pentru perioada dată au fost deja întocmite. În caz că valoarea bunurilor sau serviciilor urmau a fi trecute la cheltuielile anului trecut, însă nu au fost reflectate în evidenţă la momentul procurării acestora, aceasta a afectat rezultatul financiar şi declaraţia privind impozitul pe venit pentru perioada precedentă. Astfel apare necesitatea de efectuare a corectării rezultatului perioadei precedente prin intermediul contului 331 „Corectarea rezultatelor perioadelor precedente” şi prezentarea declaraţiei privind impozitul pe venit corectate pentru perioada trecută. În caz că valoarea bunurilor sau serviciilor nu urmau a fi trecute la cheltuieli (de exemplu, bunurile nu urmau a fi casate, iar serviciile urmau a fi capitalizate), rezultatul financiar posibil că nu a fost afectat, cu unele excepţii. Spre exemplu, capitalizarea valorii bunurilor sau serviciilor în componenţa activelor materiale/nemateriale afectează calculul amortizării, respectiv, în final afectează rezultatul financiar. În caz că, ca urmare a ne reflectării în evidenţa contabilă a valorii bunurilor sau serviciilor nu a fost afectat rezultatul financiar al perioadei precedente, nu se va efectua corectarea lui şi nu se va prezenta declaraţia privind impozitul pe venit corectată (dacă nu a fost afectat calculul venitului impozabil).

    Trecerea în cont a sumei TVA se va reflecta la data primirii facturii fiscale, în mod general (Dt 534.2 Ct 521);

    La acest subiect – reflectarea în evidenţă a facturilor fiscale primite cu întîrziere, există multe semne de întrebare şi momente neclare, din care cauză, contabili acţionează în mod diferit, pe propriul risc. Totodată, diferiţi specialiştii în domeniu, îşi expun opinii radical diferite vizavi de aceste întrebări.

    Tocmai de aceea am hotărît să scriem acest articol, abordînd tratarea noastră a acestui subiect, care nu este una exhaustivă. Încurajăm cititorii să îşi expună propriile subiecţii şi opinii la tema dată: în comentarii (mai jos) sau la adresa redacţiei office@contabilsef.md.

    15.01.2011

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft