+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    12.03.2009

    Privind limita de 5 salarii medii pe economie pentru baza de calcul a CAS (Scrisoare IFPS nr. 17-2/1-14-193-1499 din 12.03.2009)


    Privind limita de 5 salarii medii pe economie pentru baza de calcul a CAS

     

    Scrisoare IFPS nr. 17-2/1-14-193-1499 din 12.03.2009

    IFPS mun. Chişinău

    Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, a examinat adresarea nr.10 din 20.02.2009 şi comunică următoarele.

    În conformitate cu prevederile art.25 din Legea privind sistemul public de asigurări sociale nr.489-XVI din 08.07.1999 angajatorul calculează contribuţia de asigurări sociale pe care o datorează bugetului asigurărilor sociale de stat şi o virează lunar, împreună cu contribuţiile individuale reţinute de la angajaţii săi asiguraţi. Menţionăm, că conform prevederilor art.6 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2008 (nr.271-XVI din 07.12.2007) baza anuală de calcul al contribuţiei individuale de asigurări sociale nu urma să depăşească suma de 5 salarii medii lunare prognozate pe economie înmulţită la 12. Salariul mediul lunar pe economie prognozat pentru anul 2008 a fost stabilit în mărime de 2630 lei (Hotărârea Guvernului nr. 1419 din 17.12.2007).

    Astfel, reieşind din cele relatate în anul 2008 angajatorii au avut obligaţia de a calcula şi a reţine contribuţia individuală atât de la angajaţii care lucrează la locul principal de muncă, cât şi de la acei care lucrează prin cumul, din baza anuală de calcul care nu urma să depăşească suma de 157 800 lei la fiecare loc de muncă (2630 lei x 5 x 12 luni).

    De asemenea, menţionăm că în anul 2008 legislaţia în vigoare, nu a stabilit prevederi care ar permite de a restitui persoanelor fizice contribuţiile individuale achitate în plus. Astfel, persoanele fizice care pe parcursul anului 2008 au obţinut venit de la mai multe locuri de muncă, la declararea veniturilor obţinute pe parcursul anului menţionat vor trece la deduceri contribuţia individuală reţinută de la fiecare loc de muncă, această sumă fiind reflectată de către angajator în Informaţia privind veniturile calculate şi achitate în folosul persoanei fizice şi privind impozitul pe venit reţinut din aceste venituri (anexa nr.6 la Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.676 din 14.12.2007).

    Concomitent, ţinem să menţionăm că pentru anul 2009 contribuţia individuală de asigurări sociale reţinută şi virată în plus, începând cu 01 ianuarie 2009, se rambursează persoanei asigurate conform unui regulament aprobat de către Guvern (art.25 alin (11) din Legea privind sistemul public de asigurări sociale nr.489-XIV din 08.07.1999).

     

    Şef-adjunct al Inspectoratului                                       Andrian Timotin

     

    Scrisoare nr. 10 din 20.02.2009 către IFS

     

    În anul 2008, salariatul X a avut trei surse de venit, fapt care a determinat ca baza anuală a cotizaţiilor individuale de asigurare sociala să depăşească limita stabilită în baza prevederilor articolului 6 p.2 al „Legii cu privire la asigurare sociale pentru anul 2008" Nr. 271-XVI  din 07.12.2007 ("Baza anuală pentru calcularea cotizaţiilor individuale de asigurare sociala nu poate depăşi valoarea a cinci salarii lunare medii, prognozate pe economie, înmulţit cu 12"). Ca urmare, impozitul total reţinut din aceste trei surse depăşeşte suma stipulată de legislaţie.

    În acelaşi timp, din cauza calculării impozitului pe venit la fiecare sursă de venit aparte, valoarea totală a impozitului pe venit reţinută şi plătită în buget este mai mică decât suma calculată conform legislaţiei în vigoare.                                     

    Rugăm asistenţa DVS în explicarea mecanismului de rambursare a supraplăţii de către bugetul asigurărilor sociale de stat, sau redirecţionarea plăţilor efectuate cu surplus prin atribuirea acestora la plata impozitului pe venit.

    Valorile veniturilor calculate şi achitate în folosul persoanei fizice şi impozitul pe venit reţinut din aceste venituri sunt prezentate în anexa la acest demers.

    12.03.2009
    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft