Cum se calculează costul mărfii importate? Se include valoarea din invoice, transportul, taxele vamale, serviciile de vămuire de la broker? Se introduc şi procedurile?
Conform pct.8 din SNC 2 „Stocurile de mărfuri şi materiale”, costul stocurilor de mărfuri şi materiale cuprinde cheltuielile de achiziţionare, cheltuielile pentru prelucrare şi alte cheltuieli aferente aducerii stocurilor de mărfuri şi materiale la locul păstrării şi în starea de utilitate.
Conform pct.9 al aceluiaşi standard, cheltuielile de achiziţionare a stocurilor de mărfuri şi materiale cuprind valoarea cumpărăturilor, taxele vamale şi alte impozite, prevăzute de legislaţia în vigoare (cu excepţia impozitelor care ulterior urmează a fi restituite întreprinderii de către organele fiscale), precum şi cheltuielile de transport legate nemijlocit de achiziţionarea mărfurilor, stocurilor de producţie şi prestările de servicii de către terţi. Rabaturile comerciale, sumele returnării mărfurilor, produselor finite şi sumele altor corecţii se scad la determinarea cheltuielilor de achiziţionare.
Astfel, în cazul importului de mărfuri, în costul acestora se vor include absolut toate cheltuielile suportate legate de achiziţionarea acestora, inclusiv: valoarea lor din invoice (la cursul din ziua trecerii mărfii în proprietate, în dependenţă de condiţiile contractului Incoterms), taxele vamale şi toate celelalte impozite nerecuperabile (TVA se include doar în cazul cînd nu sunteţi plătitor al TVA), taxele pentru procedurile vamale, serviciile brokerilor, serviciile de transport, asigurare şi orice alte servicii de care s-a beneficiat în cadrul procesului de achiziţionare a mărfurilor.