O posibilă lege
ar putea obliga comercianţii să se lase de şiretlicuri şi taxe ascunse
Comercianţii ar
putea fi obligaţi să indice preţul fiecărui produs plasat pe piaţă în valuta
naţională, precum şi caracteristicile acestuia în limba română.
Iar pentru a nu
mai fi aburiţi cu reduceri „fenomenale”, consumatorilor li se va indica
obligatoriu preţul anterior şi cel de discount (reducere), precum şi datele
exacte despre preţul de achiziţie a produsului şi taxele deja incluse. O
iniţiativă legislativă în acest sens a fost propusă de deputaţii liberali
Valeriu Munteanu şi Vadim Cojocaru. Ei spun că doresc să apere consumatorii de
„comportamentele neloiale” manifestate de comercianţi.
Produsele
plasate în vânzare ar mai putea conţine, alături de preţul de vânzare, şi
informaţia despre preţul de achiziţie sau de la producător. Autorii proiectului
susţin că astfel se vor exclude situaţiile în care vânzătorul ar putea solicita
preţuri exagerate pentru un produs sau serviciu, descurajând astfel
comercianţii să practice adaosuri comerciale excesive. În cazul vânzării
produsului cu preţ redus, lichidărilor de stoc, vânzărilor promoţionale
„indicatorul de preţ va conţine în mod obligatoriu indicarea preţului vechi şi
preţului nou, prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat sau
prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare sau prin
menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul
anterior, barat”, mai prevede iniţiativa legislativă a celor doi deputaţi.
Pe lângă alte
şiretlicuri, comercianţii mai recurg şi la aşa-numitele „taxe ascunse” pentru a
crea consumatorului iluzia unui preţ mai mic. Se pare că autorii proiectului
legislativ au găsit şi în acest caz o soluţie. Proiectul propus stabileşte, în
această privinţă, obligativitatea indicării, alături de preţul fără TVA, şi a
preţului cu toate taxele incluse care trebuie să fie de dimensiuni mai mari.