+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    19.06.2014

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Întrebări frecvente cu privire la concediul de maternitate


    Liuba Mursa, manager serviciul personal
    SursaLiuba Mursa, manager serviciul personal

    Întrebări frecvente cu privire la concediul de maternitate

    Întrebare:
    Cum funcționează legea in momentul în care persoana se află în concediu de maternitate, dar este însărcinată cu al doilea copil? Cum se procedează în cazul în care administrația entității în care activați, vă respinge cererea de prelungire a concediului?

    Răspuns:
    Conform art.124 alin. (2) din 
    Codului Muncii al RM  

    (2) În baza unei cereri scrise, persoanelor indicate la alin.(1), după expirarea concediului de maternitate, li se acordă un concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani, cu achitarea indemnizaţiei din bugetul asigurărilor sociale de stat.

    Reieșind din contextul aliniatului dat, salariata are dreptul la concediu pentru îngrijirea copilului până la vârsta de trei ani în baza cererii scrise fără excepții.

    Pentru acordarea îndemnizaţii lunare pentru creşterea copilului până la vârsta de 3 ani, la casa teritorială de asigurări sociale salariata va fi obligată să prezinte extrasul din ordinal de acordare a concediu pentru îngrijire copilului până la vârsta de trei ani.

    În cazul refuzului angajatorului, salariata are dreptul de a se adresa cu o plângere la Inspecția Muncii.

    Întrebare:
    Cât va constitui indemnizația pentru al doilea copil potrivit noilor modificări la legea privind indemnizațiile pentru incapacitatea temporara de munca, daca în acest moment persoana se află în concediu de maternitate cu primul copil? Daca între timp persoana își reia activitatea de munca cu regim de munca parțial, cum va influența aceasta la calculul indemnizației pentru al doilea copil?

    Răspuns:
    Conform
    Hotărârii Guvernului Nr. 84  din  05.02.2014 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului Nr.1478 din 15 noiembrie 2002 cuantumul îndemnizaţiei unice la naşterea copilului a fost aprobat in mărimea:

    - la naşterea primului copil – 3100 lei;
    - la naşterea fiecărui copil următor – 3400 lei.

    În baza cererii, angajata aflată în concediu de îngrijire copilului până la vârsta de trei ani are dreptul de a se reîntoarce la serviciul. În cazul reîntoarcerii le serviciu cu program de lucru parţial, salariata va menține și dreptul la îndemnizaţia lunară pentru creşterea/îngrijirea copilului până la vârsta de trei ani acordată de casa teritorială de asigurări sociale.

    La calculul îndemnizaţiei lunare pentru creşterea/îngrijirii al doilea copil, se va calcula în baza HG Nr. 84 din  05.02.2014 pentru modificarea şi completarea HG Nr. 1478  din  15.11.2002 cu privire la indemnizaţiile adresate familiilor cu copii.

    Dacă până în aprilie îndemnizația pentru creșterea copilului se calcula în baza venitului mediu lunar asigurat realizat în ultimele 6 luni premergătoare lunii naşterii copilului, atunci din data de 01.04.2014, baza de calcul constituie venitul mediu lunar asigurat realizat în ultimele 12 luni. Lunile calendaristice ale concediului de maternitate (concediul prenatal cu o durată de 70 de zile calendaristice si concediul postnatal cu o durată de 56 de zile calendaristice) se substituie cu acelaşi număr de luni imediat  premergătoare perioadei incluse în calcul, deci 12 luni premergătoare primei zile de concediu de maternitate.

    Întrebare:
    Care sunt actele necesare care trebuie prezentate pentru stabilirea indemnizației de maternitate?

    Răspuns:
    Pentru a obține îndemnizația unică la naşterea copilului şi îndemnizaţia lunară pentru creşterea/îngrijirea copilului la casa teritorială de asigurări sociale se depun următoarele acte (conform
    HG 1478 din 15.11.2002):

    1. Certificatul medical (original);
    2. Actul de identitate al mamei (copia);
    3. Certificatul despre venitul asigurat pentru 12 luni (REV 5), premergătoare lunii producerii riscului asigurat, eliberat de fiecare dintre unitățile economice în care solicitantul îşi desfășoară activitatea.

    Întrebare:
    Dacă persoana aflată în concediul de îngrijire a copilului își reia activitatea, aceasta va pierde indemnizația? Câte ore ar trebui să lucreze, ca sa nu o piardă?

    Răspuns:
    Asiguratul care se află în concediul pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei de 3 ani la toate unităţile în care desfăşoară activităţi, are dreptul la indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului de la data acordării concediului şi până la vârsta de 3 ani a copilului.

    În cazul în care mama sau tata (beneficiar de indemnizaţie) îşi reia activitatea în condiţiile timpului de muncă parţial, cu retribuirea muncii în proporţie din salariu de funcţie/tarifar stabilit conform sistemului tarifar de salarizare ori în mărimea salariului cuvenit pentru timpul efectiv lucrat în limitele timpului parțial din durata programului de muncă în cazul salarizării conform sistemelor netarifare de salarizare, la fiecare dintre unităţi, indemnizaţia nu se suspendă. 

    19.06.2014
    Liuba Mursa, manager serviciul personal

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft