Noua lege va proteja mediul de afaceri față de verificări neîntemeiate şi amenzi
Guvernul Moldovei a aprobat un proiect de lege inovator privind controlul de stat asupra activităţii de afaceri, care prevede reducerea numărului de organe de control la jumătate – de la 62 pînă la 30.
Totodată, documentul are drept scop eliminarea intervenţiei ilegale şi nejustificate a statului în activitatea de afaceri prin reducerea semnificativă a controlului asupra agenţilor economici şi crearea unui sistem unificat de evidenţă a controalelor. Potrivit viceprim-ministrului, ministrului Economiei al R. Moldova, Valeriu Lazăr, lista organelor abilitate cu dreptul de a iniţia controlul şi de acorda mandate de control, a inclus doar 30 de instituţii în loc de 62. Totodată, cele mai importante dintre acestea rămîn: Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Serviciul Vamal, Serviciul Control Financiar şi Revizie, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Banca Naţională, Casa Naţională de Asigurări Sociale, Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, Inspectoratul de Stat în Construcţii şi alte structuri.
Valeriu Lazăr a explicat că, în acest caz, conform proiectului de lege, procedura de control va fi strict reglementată şi va deveni previzibilă şi transparentă la maxim, cu excepţia cazurilor de abuz din partea controlorilor.
Legea obligă organele de control să publice trimestrial orarul verificărilor planificate, precum şi să avertizeze în prealabil întreprinderile care urmează a fi verificate cu 5 zile înainte. Şeful Ministerului Economiei a subliniat, de asemenea, importanţa introducerii prin legea respectivă a Registrului de control în fiecare instituţie de supraveghere. În acest document, controlorii vor fi obligaţi să indice clar cînd şi pe cine au verificat şi ce a fost depistat în urma acestor controale.
După adoptarea acestei legi de către Parlament, toate datele privind cauzele inspecţiilor, mersul verificărilor şi rezultatele acestora se vor conţine într-un registru special. Monitorizarea activităţii instituţiilor de control va fi efectuată de către Cancelaria de Stat. Pentru aceasta, în structura organului respectiv va fi creată o secţie specială la care, de asemenea, se vor putea adresa antreprenori în cazul apariţiei unor plîngeri cu privire la validitatea verificărilor şi rezultatele acestora.