37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Noile probleme în trecerea în cont a TVA

Noile probleme în trecerea în cont a TVA

18.09.20123.659 views Adrian Ştirbu, auditor
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Noile probleme în trecerea în cont a TVA

După cum ştiţi că în Monitorul Oficial nr. 190-192/644 din 14.09.2012 a fost publicată Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 178 din 11.07.2012 care a adus multe modificări in legislaţia fiscală. O să ne oprim asupra câtorva din ele care au intrat în vigoare din momentul publicării aceste legi. Conform art. X  punctul 28 completează articolul 102 din Codul fiscal „Trecerea în cont a T.V.A. pe valorile materiale, serviciile procurate”, cu alineatul (10) cu următorul cuprins:

„(10) La apariţia condiţiilor stabilite la art. 1181, subiectul impozabil este în drept să treacă în cont suma T.V.A achitată sau care urmează a fi achitată furnizorului pe valorile materiale serviciile procurate pe teritoriul ţării numai în cazul în care factura fiscală este înregistrată în Registrul general electronic al facturilor fiscal (în continuare RGEFF)”;

A câta oară statul îşi face lucrul său cu ajutorul contribuabililor? Se întreabă pentru ce noi mai plătim impozite şi întreţinem fiscul? Deci rezultă că de fiecare data cînd primiţi factură fiscală în sumă totală de peste 120 000 lei, iar după 1 ianuarie 2013 peste 60 000 lei, ar trebui să o verificaţi dacă ea este înregistrata în Registrul general electronic sau nu. Şi dacă nu o găsiţi acolo înseamnă că nu aveţi in drept să treceţi TVA din factura fiscală primită. Şi acum apare întrebarea cu ce este vinovat cumpărătorul dacă furnizorul nu a înregistrat factura fiscală eliberată în RGEFF? Cum poate cumpărătorul influenţa furnizorul de a înregistra aceasta factură fiscală? Întrebările rămân fără răspuns.

Un altă modificare care dintr-un punct de vedere uşurează munca contribuabilului, dar pe de altă parte creează anumite incomodităţi, este punctul 32, care modifică prevederile alineatului (1) art. 1181 din Codul fiscal „Registrul general electronic al facturilor fiscale”, cât şi completează articolul respectiv cu alineatul (11), cu următorul cuprins:

„(11) Factura fiscală eliberată urmează a fi înregistrată în Registrul general electronic al facturilor fiscale în termen de 5 zile lucrătoare de la data eliberării, iar pentru subiecţii impunerii cu T.V.A. care sunt deserviţi de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat – în termen de 10 zile lucrătoare de la data eliberării”.

Acum parcă mulţi o sa răsufle cu uşurinţă, deoarece o zi a fost un termen prea mic în anumite cazuri. Dar să analizăm acest punct împreuna cu modificarea menţionată mai sus. Deci primind factura fiscală de la furnizor pe de o parte cumpărătorul este obligat să o semneze, deoarece a primit bunurile/serviciile, iar pe de altă parte trebuie să trăiască cu frica o să fie factura fiscală înregistrată în RGEFF ori nu o sa fie înregistrată? Oare o să uite sau nu o sa uite să înregistreze? O să aibă internet? O să fie contabilul la serviciu sau o sa fie în concediu de odihnă, boală, etc.? Vă da-ţi seama cîte conflicte pe această întrebare o să apară în practică? Cred că aceasta relaxare de 5-10 zile nu o să aibă efect şi o mare majoritate o sa fie nevoiţi să înregistreze facturile fiscale imediat ce au fost emise, pentru a evita conflicte, sau pur si simplu să evite eliberarea facturilor fiscale care necesită înregistrarea în RGEFF. Iar ultima variantă nu va conveni statului.  

În timp ce noi o să ne batem între noi cu aceste facturi fiscale, fiscul o să pună câteva persoane să contrapună datele din RGEFF şi anexele la Declaraţia privind  TVA prezentate de toţi contribuabili, şi depistând că o factură fiscală ne înregistrată în RGEFF a fost indicată în anexa la Declaraţie privind TVA imediat se va deplasa la control tematic la cumpărător şi va scoate din trecere în cont TVA aferent facturii fiscale ne înregistrate, adăugător va mai pune si nişte amenzi, şi la furnizor va aplica amenda pentru ne înregistrarea facturii fiscale în registru.

Adrian Ştirbu, auditor

P.S. Dacă vreţi să fă faceţi un rău unui client este nouă metodă buna: eliberaţi factură fiscală în sumă mai mare de 120 000 lei, primiţi plata pentru ea, iar apoi nu înregistraţi in RGEFF sau înregistraţi şi apoi anulaţi înregistrarea. În consecinţă Dvs. primiţi o amendă de 3600 lei, iar dacă o achitaţi in 3 zile 1800 lei, iar clientul vostru va avea probleme mai serioase: scoaterea trecerii in cont a TVA 20 000 lei, şi in dependenţă de situaţie va primi încă şi amenzi şi penalităţi.

 

Comentarii

  1. Petru spune:

    Mersi, pentru infomatie, este o metoda buna de a scoate bani, daca nu transferi la termen sau azi iti anulez inregistrarea facturii 🙂

  2. Cont spune:

    mda, ca de obicei nimic imbucarator. Nu am cuvinte, unde mergem dragilor …..
    Simt ca o sa fie aceasi situatie ca si cu modificarile de la inceput de an cu o toana de modificari, probleme, situatii stupide si dureroase pentru noi

  3. Райэл spune:

    Numai critică, dar ceva constructiv „zero”! Mare zarva se făcea cu amenda pentru neeliberarea bonului fiscal, cică o să fie aberaţii, se vor răfui angajaţii cu şefii etc. Pînă la urmă s-au făcut, eu personal nu cunosc cazuri. Si acum. o grămadă de nemulţumire. Hai mai bine să trăim în epoca de piatră şi să dăm declaraţiile pe plăcuţe de piatră. Chestia cu RGEFF şi trecerea în cont la TVA consider că va ajuta efectiv lupta cu firmele fantome şi cu fraudele fiscale bazate pe spălare de TVA. Mai mult ca atît nu e problema contabilului că firma nu a înregistrat TVAul, la finele lunii cînd face declaraţia verifică înregistrarea în RGEFF, dacă nu e înregistrată factura fiscală anunţă şeful şi o scoate din debit. Care e problema?! Lucrăm în limitele legii, problema managerilor corect să-şi aleagă partenerii de afacere. Sincer sunt sătul de atîta critică, sau trecem la acţiuni sau ne căutăm de treabă!

  4. Adrian spune:

    Stimate Rail, sint de acord cu dvs ca trebuie sa ne luptam cu firmele fantome, sa fim in pas cu tehnologiile moderne, dar problema consta in faptul ca noua ne paseaza problema altora, pe cind noi nu trebuie sa ne ocupam de asa ceva. Sint metode cu mult mai simple si moderne, si mai efectiente, ca exemplu cititi art. de pe pagina 100 din revista Monitorul fiscal fisc.md nr. 4, 2012. se propune sa da nu numai facturile primite, dar si cele eliberate, si o buna parte de probleme se rezolva. Statul nu trebuie sa ne incarce cu problemele lor pe noi, dar trebuie sa-si rezolve singur prin structurile sale. Ce sa fac eu ca manager cu furnizorul care refuza sa inregistreze factura? ca el azi e o firma cumsecade, dar peste 3 zile este vinduta si este o firma fantoma? in acest caz statul sa spalat pe mini si nu lovit deget pe deget si a ramas cu banii, dar cumparatorul a ramas „у разбитого корыта”.

  5. Svetlana spune:

    ..mda, statul isi „bate capul” de agentii economici la maximum.., pe linga cele mentionate mai sus, se mai adauga din 2013 plata a 5 zile a foilor de boala, si anularea indemnizatiei unice la nasterea copilului…., da, ne conformam legislatiei,…. tot pe „spatele” oamenilor se majoreaza veniturile in buget, atit in mod direct, cit si indirect, dar cred ca nu e tot…vom vedea. Totusi, trebuie sa muncim si sa fim cu „ochii in patru” pt a nu trece cu vederea „munca statului” concretizata in modificarile legilor..

  6. Valentina spune:

    este o prostie, o timpenie, …. cu inregistrarea în Registrul general electronic al facturilor fiscal, unde in alte tari este asa sistem? in unele tari scrii facturi simple in format liber, la noi fiscale, inregistrate….
    Parca fantoma ar sa le inregistreze vreo data? cine oare face asa reguli si proiecte (spalare de bani) si sigur trebuie sa arate ca se lucreaza???
    Oare cine va fi primul care se va lupta deschis si va chema in judecata.. pentru astfel de prostii.. …
    In loc sa lucrezi, sa te gindesti cum sa iesim din situatia asta grea de criza noi trebuie sa ne facem griji de inregistarerea (sau daca au inregistrat facturile fiscale).
    Au sa fuga si cei care au mai ramas din tara asta, deacum este mai bine sa facti afaceri in alte tari, cu toate ca impozitele sunt mai mari… dar macar lucrezi linistit, stabilitate in legislatiae, politica,,,,,, nu este nevoie sa dai mita …
    oare cei care elaboreaza, adopta.. astel de norme.. nu au afaceri ????
    indiferenta……. nepasare…..

  7. Alina spune:

    Mda,super motive pentru firmele fantome……cu siguranta ca multi dintre noi vor cadea in plasa…..chiar daca noi inregistram livrarile si procurarile in RGEFF ,iar furnizorul nostru nu inregistreaza,cadem in plasa ca mustele….iaka atunci multe firme se vor inchide,ca atitea penalitati si impozite cite sunt,apoi venit nu ne mai ramine…..Numai nu vor sa ne lase in pace sa lucram fara griji si gata……problemele lor le dau pe capul nostru…..

  8. Cont spune:

    degeaba facem galagie, oricum nimeni nu ne aude.

  9. ghenadie negara spune:

    in opinia mea este o chestiune de timp si deprindere. statul este in drept sa-si administreze impozitele in maniera cum o considera mai buna ptr el in primul rind. statul este prevalarea intereselor grupului asupra intereselor individului. nici un furnizor nu ma poate manipula la acest capitol, intrucit imi pricinuieste o paguba in mod direct, pe care va fi nevoit s-o recupereze integral in conditiile legislatiei fiscale in vigoare. sugerez guvernantilor sa introduca un art 257 cu indicele 2 pentru astfel de furnizori, ca sa raspunda macar in cuantumul indicat in art 257 cu indicele 1

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...