+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    11.03.2016

    Modul de contabilizare a recoltei cerealiere şi calcularea costului acesteia


    Date iniţiale. O entitate agricolă dispune de următoarele date aferente creşterii, înregistrării la intrări şi utilizării grîului de toamnă în anul 201X:
    - costuri privind creşterea şi îngrijirea grîului de toamnă - 395 200 lei;
    - costuri aferente ariei de pe care nu s-a recoltat roadă din cauza inundaţiei - 25 400 lei;
    - grîu neprelucrat obţinut după treierat - 5 680 q;
    - grîu obţinut după prelucrare (uscare şi curăţare) - 4 945 q;
    - deşeuri cerealiere - 555 q;
    - deşeuri neutilizabile şi scăzămînt natural - 180 q;
    - ponderea boabelor în deşeuri cerealiere - 38%;
    - paie cu pleavă colectate - 6 160 q.
    Din recolta prelucrată, în octombrie 201X s-a semănat 330 q de grîu pentru roada anului 201X+1, în august 201X s-a vîndut 3 100 q la preţ de 300 lei/q, restul grîului a rămas în stoc. S-a consumat ca hrană a animalelor la creştere şi îngrăşat deşeuri cerealiere - 340 q, paie pentru aşternut - 800 q, restul paielor şi deşeurilor furajere au rămas în stoc. 
    Normativul costurilor aferente colectării, transportării şi plasării în stoguri (scîrte) stabilit de entitate constituie 9% din mărimea costurilor aferente produselor obţinute. 
    Costul planificat al 1 q de grîu neprelucrat constituie 70 lei, deşeuri cerealiere - 30 lei, de paie - 8 lei. 

    Conform datelor din exemplu, entitatea: 
    în iulie - octombrie 201X contabilizează:
    - costul planificat al produselor obţinute din treieratul masei de grîu în sumă de 463 530 lei [397 600 lei (5 680 q x 70 lei) + 49 280 lei (6 160 q x 8 lei) + 16 650 lei (555 q x 30 lei)] - ca majorare a stocurilor şi diminuare a costurilor activităţilor de bază;
    - decontarea deşeurilor cerealiere, deşeurilor neutilizabile şi scăzămîntului natural la cost planificat după curăţarea şi uscarea grîului pe făţare în sumă de 51 450 lei [(555 q + 180 q) x 70 lei] - ca stornare a stocurilor şi a costurilor activităţilor de bază;
    - grîul vîndut la preţ de comercializare în sumă de 930 000 lei (3 100 q x 300 lei) - ca majorare concomitentă a creanţelor, numerarului şi a venitului curent;
    - costul planificat al grîului vîndut în sumă de 217 000 lei (3 100 q x 70 lei) - ca majorare a cheltuielilor curente şi diminuare a stocurilor;
    - costul planificat al deşeurilor cerealiere pentru hrană şi al paielor pentru aşternut animalelor în sumă de 16 600 lei [(340 q x 30 lei + (800 q x 8 lei)] - ca majorare a costurilor activităţii de bază, contul analitic „Costuri pentru creşterea activelor biologice circulante" şi diminuare a stocurilor;
    - costul planificat al grîului semănat toamna pentru roada anului 201X+1 în sumă de 23 100 lei (330 q x 70 lei) - ca majorare a costurilor activităţilor de bază pentru roada anului viitor şi diminuare a stocurilor;
    în decembrie 201X determină costul efectiv al produselor:
    - costurile produselor obţinute fără costurile aferente semănăturilor nimicite - 369 800 lei (395 200 lei - 25 400 lei);
    - volumul deşeurilor cerealiere recalculat la conţinutul boabelor - 210,9 q (555 q x 38%);
    - cantitatea grîului curăţat şi a celui din deşeuri - 5 155,9 q (4 945 q + 210,9 q);
    - costul paielor colectate - 33 282 lei (369 800 lei x 9%);
    - costul grîului recoltat - 336 518 lei (369 800 lei - 33 282 lei);
    - costul efectiv al 1 q de:

    • grîu de toamnă - 65,27 lei (336 518 lei : 5 155,9 q);
    • deşeuri cerealiere - 24,80 lei (65,27 lei x 38%);
    • paie - 5,40 lei (33 282 lei : 6160 q).

    În baza acestor calcule se repartizează abaterile dintre costul efectiv şi cel planificat al produselor de bază şi secundare (tabelul 1).

    Tabelul 1

    Repartizarea abaterilor costului efectiv de la cel planificat aferente produselor obţinute în anul 201X

    Denumirea produselor

    Cantitatea recoltată, q

    Costul 1 q, lei

    Ieşiri:

    Stoc la 31.12.201X

    vînzare

    semănatul pentru roada viitoare

    consum pentru hrana aşternut al animalelor

    efectiv

    planificat

    abaterea

    cantitatea, q

    abaterea, lei

    cantitatea, q

    abaterea, lei

    cantitatea, q

    abaterea, lei

    cantitatea, q

    abaterea, lei

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7 = 6 x 5

    8

    9= 8 x 5

    10

    11 = 10 x 5

    12

    13 = 12 x 5

    grîu de toamnă

    4 945

    65,27

    70

    (4,73)

    3 100

    (14 663)

    330

    (1 561)

    -

    -

    1 515

    (7 166)

    deşeuri cerea-liere

    555

    24,80

    30

    (5,2)

    -

    -

    -

    -

    340

    (1 768)

    215

    (1 118)

    paie

    6 160

    5,40

    8

    (2,60)

    -

    -

    -

    -

    800

    (2 080)

    5 360

    (13 936)

    Total

    x

    x

    x

    x

    x

    (14 663)

    x

    (1 561)

    x

    (3 848)

    x

    (22 220)

    în decembrie 201X entitatea contabilizează:
    - decontarea costurilor aferente suprafeţei de pe care nu s-a recoltat roada în sumă de 25 400 lei - ca majorare a cheltuielilor curente şi diminuare a costurilor activităţii de bază;
    - decontarea abaterilor costului efectiv de la cel planificat, aferent:

    • grîului vîndut în sumă de 14 663 lei - ca stornare a cheltuielilor curente şi a costurilor activităţilor de bază;
    • grîului semănat pentru roada anului 201X+1 în sumă de 1 561 lei - ca stornare a costurilor activităţilor de bază 201X+1 şi a costurilor activităţilor de bază pentru roada anului 201X;
    • produselor consumate ca hrană şi aşternut al animalelor tinere în sumă de 3 848 lei - ca stornare a costurilor activităţilor de bază, contul analitic „Costuri pentru creşterea activelor biologice circulante" şi a costurilor activităţilor de bază, cont analitic „Grîu de toamnă";
    • produselor rămase în stoc la 31.12.201X în sumă de 22 220 lei - ca stornare a stocurilor şi a costurilor activităţilor de bază.
    11.03.2016
    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft