În taxi fără bon, în maxi-taxi – fără bilet
Foto: noi.md |
La Chişinău mai mult de jumătate din taximetre şi maxi-taxiuri activează total sau parţial ”în umbră”, potrivit experţilor. Însă autorităţile capitalei nu se grăbesc să creeze un sistem transparent şi să facă regulă pe piaţa transporturilor din capitală. Unele exemple concrete demonstrează că există explicaţii logice. Pe de o parte, situaţia este în favoarea celor ce iau mită, care au ocazia să-şi sporească veniturile. Pe de alta – pîrghiile legale periodic sînt utilizate ca un instrument al influenţei politice şi economice.
Practica selectivă a serviciului fiscal
Cu peste cinci ani în urmă, guvernul a anulat patenta pentru transportul de pasageri cu taxiul. Regulile au fost înăsprite, transportatorii au fost obligaţi să-şi utileze maşinile cu taximetre şi aparate de casă. Noile reguli însă au generat o activitate ilegală a transportatorilor, care sînt depistaţi pe străzile oraşului de către organele de control. Multe companii de taxi ar prefera să activeze în afara cadrului legal: lor le este mai uşor să găsească un limbaj comun cu inspectorii fiscali decît să îndeplinească prevederile legale.
Recent subsemnatul a beneficiat de serviciile unui astfel de transportator. Văzînd că în maşină lipsesc taximetrul şi aparatul de casă, m-am interesat dacă şoferul nu se teme de reprezentanţii fiscului. Taximetristul mi-a povestit că întîlnirea cu inspectorul fiscal este lucrul cel mai neplăcut pentru el şi colegii lui. Potrivit lui, în majoritatea cazurilor, problema este soluţionată de către conducerea companiei, însă în unele cazuri şoferul este nevoit să negocieze singur, utilizînd propriile resurse.
Afirmaţiile reprezentantului acestui sector în mare parte este confirmată şi de practica selectivă a aplicării sancţiunilor de către serviciul fiscal. Unele companii de taxi ce ignoră cerinţele legii se află în vizorul inspectorilor fiscali, în timp ce altele ce activează în condiţii similare parcă sînt ocolite. În multe cazuri, amenzile sînt aplicate în circumstanţe destul de dubioase.
Într-o situaţie similară, de exemplu, s-a pomenit „Taxiparc” SRL, ce oferă servicii de taxi. În cadrul unui control operativ, inspectorul fiscal a constatat că serviciile sînt acordate fără taximetru şi aparat de casă. În consecinţă întreprinderea a fost amendată cu 10 mii de lei.
Totodată, reprezentaţii companiei sînt convinşi că inspectoratul fiscal a calificat incorect acest caz. În momentul controlului, în automobil erau pasageri, însă aceştia nu au achitat plata pentru călătorie.
De aceea, întreprinderea a calificat decizia privind încălcarea comisă drept incorectă şi nefondată. Însă toate încercările de a soluţiona litigiul prin contestarea deciziei au fost zadarnice. Reprezentanţii pieţei susţin că, astfel, funcţionarii manipulează companiile de taxi, impunîndu-le să rezolve problemele ”amiabil”, la etapa iniţială.
Călătorul fără bilet – un chilipir pentru inspector
O situaţie similară s-a creat şi în relaţiile dintre organele de control şi întreprinderile specializate în transportul de pasageri, de pe mai multe rute din Chişinău. Regulile de transport al pasagerilor şi bagajului cu transportul auto prevăd clar interdicţia deservirii călătorilor fără bilet. Potrivit documentului, şoferul este obligat să elibereze bilet fiecărui pasager şi să facă însemnări în borderoul de evidenţă a biletelor. Iar Codul fiscal prevede amenzi pentru încălcarea acestei reguli.
În pofida faptului că regulile nu sînt respectate, serviciul fiscal manifestă interes faţă de maxi-taxiuri doar în anumite cazuri. Astfel, în vizorul fiscului a nimerit întreprinderea condusă de Ion Mămăligă, care conduce Asociaţia Transportatorilor Privaţi. Această organizaţie este cunoscută prin confruntările cu autorităţile capitalei în problemele ce ţin de majorarea costului călătoriei în microbuzele din Chişinău, modificarea itinerarelor şi lungimii rutelor.
În urma unui control fiscal, „Microbuz” SRL, directorul căreia este Ion Mămăligă, s-a ales cu o amendă de 10 mii de lei pentru nerespectarea regulilor de primire a numerarului. În momentul controlului, în microbuz se aflau 11 pasageri, care nu aveau bilete. Administraţia a aflat despre amendă după ce a primit documentele prin poştă. Juriştii întreprinderii au depistat în acţiunile inspectorilor un şir de abateri de la normele legale, însă toate încercările de a contesta decizia nu au adus vreun rezultat.
”Îmblînzirea scorpiilor”
„Funcţionarilor le convine să menţină această situaţie, deoarece ea le permite să manipuleze transportatorii, - menţionează unul dintre experţi. – Este vorba nu doar de o banală corupţie, dar şi de probleme cu context politic, cînd, de exemplu, este nevoie de a influenţa asupra unor jucători care ameninţă cu grevă şi încearcă să compromită imaginea autorităţilor municipale. În unele cazuri, persoanele interesate pot să-i impună pe jucători să plece de pe această piaţă profitabilă sau să activeze pe rute mai puţin avantajoase din punct de vedere financiar.
Acest sector are nevoie de o reglementare normativă mai clară. Inclusiv de o armonizare şi perfecţionare sistemică a procedurilor de eliberare a autorizaţiilor pentru transportul pasagerilor şi bagajelor, pentru activitatea administratorilor. Desigur, participanţii la piaţa transporturilor din capitală trebuie să respecte regulile de lucru cu numerarul, de evidenţă şi raportare financiară. Însă cerinţele trebuie să fie unice pentru toţi contribuabilii, dar să nu poarte un caracter selectiv în interesul unor persoane”.
Comentarii