37.9k
Home  »  Articole  »  Fiscalitate   »   Factura fiscală de tip nou. Ce schimbări faţă de formularul vechi?

Factura fiscală de tip nou. Ce schimbări faţă de formularul vechi?

03.12.201011.711 views Artur Morarenco
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Factura fiscală de tip nou. Ce schimbări faţă de formularul vechi?

De la 01.11.2010 au intrat în vigoare facturile fiscale de tip nou, formularul cărora a fost aprobat prin Ordin cu privire la aprobarea si completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factura fiscală“ nr. 115 din 06.09.2010.

Se permite utilizarea formularelor facturii fiscale de tip vechi, pînă la epuizarea totală a stocurilor aflate la subiecţii impozabili şi Serviciul Fiscal de Stat.

Oricum, unii agenţi economici au primit deja facturi fiscale de tip nou şi deseori comit erori la întocmirea acestora.

Vom încerca să expunem pe scurt care sunt deosebirile esenţiale între aceste două formulare ale facturii fiscale şi anume ce s-a schimbat în factura de tip nou.

  1. S-au schimbat cu locul exemplarele facturii, deci exemplarul facturii care trebuie acordat cumpărătorului şi-a păstrat culoarea bej, însă este deja cu numărul 1 în pachet, iar exemplarul care rămîne la vînzător, la fel păstrîndu-şi culoarea – liliachiu, este cu numărul 2. Exemplarul numărul 1 – al cumpărătorului – nu mai are inscripţia „dă dreptul la trecerea în cont a TVA”.
  2. S-au unit coloanele „Cod nomenclator” şi „Denumire” în coloana „Denumirea mărfurilor, serviciilor şi cod nomenclator al mărfii”. Codul nomenclator al mărfii se va indica doar în cazul livrării mărfurilor impozabile cu accize şi a celor impozitate cu TVA la cota redusă. În această coloană nu se mai înscrie preţul liber de vînzare fixat de producător pentru mărfurile social importante.
  3. Coloana „Valoarea totală fără TVA” s-a deplasat în faţa în faţa coloanei „Cota TVA” ceea ce a făcut mai evidentă necesitatea calculării TVA de la valoarea totală şi nu de la preţul unitar. Pînă acum unii contabili din eroare calculau TVA de la preţul unitar al mărfii şi o înmulţeau la cantitatea de marfă ca să afle suma totală a TVA, ceea ce duce la erori de aproximare în calcule. În acelaşi timp modul de calcul a sumei totale TVA este descris în special şi în Instrucţiunea de completare a facturilor fiscale din acelaşi ordin, pînă acum acesta nu era descris.
  4. Coloana „Accize” a dispărut. Acum, informaţia referitor la accizele incluse în valoarea mărfii se va indica într-o coloana nouă „Altă informaţie”. Tot în această coloană se va indica preţul liber de vînzare (inclusiv TVA) fixat de producător pentru mărfurile social importante, sau preţul de procurare în cazul mărfurilor importate (inclusiv TVA).
  5. În coloana „Tip ambalaj”, se indică în mod obligatoriu tipul ambalajului în care este se transportă marfa (ladă, cutie, pachet, butoi, coş). Dacă marfa se transportă neambalată, se indică în mod obligatoriu prescurtat „n/a”. Această prevedere nu este o schimbare însă am considerat important să o menţionăm, deoarece în practică de multe ori contabilii nu o respectă, din care motiv pot fi amendaţi.
  6. S-a adăugat rîndul Total (pe factura fiscală) sub tabel, în care se indică suma indicatorilor din factura fiscală şi din toate anexele la factură, ceea ce a dus la lipsa necesităţii completării rîndurilor „Valoarea livrării impozabile (fără TVA) cu anexele”, „TVA cu anexele”, „Accizele cu anexele”, „Valoarea livrării cu anexele” (rîndurile care se completau şi în cifre şi în litere). Respectiv, aceste rînduri au fost eliminate din noul formular.
  7. Rîndurile pentru semnături au fost făcute mai mare, acum fiind aranjate de rînd pe verticală şi în acelaşi timp se indică şi în formular şi în instrucţiunea de completare ce trebuie să conţină aceste rînduri – funcţia, numele, prenumele şi semnătura.
  8. Pînă acum în instrucţiunea de completare a facturii fiscale (vedeţi Ordinul nr. 32 din 11.03.2002) nu era clar scris că cumpărătorul trebuie să semneze pe exemplarul vînzătorului precum că a primit marfa. În instrucţiunea nouă aceasta se prevede în mod direct şi clar.
  9. A fost eliminată cerinţa de a indica pe pagină mai sus de rîndul „Total (pe o pagină)” a seriei şi a numărului anexelor la factură.
  10. A fost exclus modul de completare a facturilor fiscale în cazurile cînd serviciile sunt prestate prin intermediari.
  11. Pentru servicii, cumpărătorul e obligat să semneze doar pe exemplarul său al facturii, a rămas pe vechi.

În general, considerăm formularul nou al facturii fiscale mai comod şi mai perfect decît cel vechi. În acelaşi timp, în instrucţiunea nouă de completare sunt corectate unele erori şi imperfecţiuni din instrucţiunea veche.

Menţionăm că facturile de tip vechi care mai sunt în stoc (inclusiv facturile neliniate) se vor completa conform instrucţiunii vechi, pînă la epuizarea stocului deplin al facturilor de tip vechi. Conform instrucţiunii noi se vor completa doar facturile de tip nou. Contribuabilii care au dreptul la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale pe hîrtie specială, cu imprimarea pe ele a seriilor şi numerelor din diapazonul primit de la serviciul fiscal, vor imprima facturi fiscale conform formularului nou, începînd cu 01.11.2010.

Puteţi vizualiza forma nouă a facturii fiscale aici.

Comentarii

  1. Alina spune:

    Multumesc mult de informatie.

  2. sergiu spune:

    Mersi pentru informatii.

  3. Utilizator spune:

    Oameni buni, fiti va rog atenti!!!

    Sa nu uitam de Codul Fiscal Articolul 117. Factura fiscală, indica clar care sint elementele obligatorii a facturii fiscale, însă autorul din careva motiv face referinta exclusiv la instructiuni/ordine ale ministerelor sau subdiviziunilor lor. În astfel de situatii intervine Legea cu privire la actele legislative, nr.780 din 27.12.2001 care ne spune:
    6) Actele legislative sînt subordonate ierarhic. Actul legislativ ierarhic superior poate modifica, completa sau abroga un act legislativ inferior.
    Astfel nu duceti oamenii in eroare despre obligativitatea respectarii unor astfel de instructiuni, in special despre eventuale amenzi(punctul 5)
    La fel vreau sa fac o nota la punctul 7- stiti de ce va intreaba “funcţia, numele, prenumele şi semnătura”, credeti ca pe cineva intereseaza cine sunteti, ba deloc !!! – Ei au nevoie sa va gaseasca in caz de necesitate dar stiti din ce motiv?!
    Codul Contraventional Articolul 295. (3) Neîntocmirea documentelor primare şi a documentelor primare cu regim special ori nerespectarea cerinţelor de perfectare a acestora, perfectarea incompletă sau inadecvată a documentelor primare şi a documentelor primare cu regim special ori prezentarea acestora în contabilitate cu întîrziere
    se sancţionează cu amendă de la 10 la 25 de unităţi convenţionale.
    Ei au nevoie sa-l gaseasca pe acela cui sa aplice sanctiunea, dar daca nu ati indicat numele si functia, atunci pe cine sa sanctioneze, e mai complicat aici.

    In urma celor expuse va recomand sa completati facture fiscale in exclusivitate cu date cu character obligatoriu! Mai mult sa cititi legislatia si mai putin sa aveti incredere in astfel de surse!

  4. Admin spune:

    D-le utilizator, in art.117 al Codului Fiscal sunt enumerate citeva elemente obligatorii care trebuie sa se contina in factura fiscala. Acestea insa nu au un caracter exclusiv, deoarece factura fiscala de tip nou aprobata prin ordinul 115 din 06.09.2010 se completeaza in conformitate cu instructiunea aprobata in de acelasi ordin. Instructiunea prevede si alte elemente obligatorii de a fi completate in factura fiscala. Mai mult ca atit Ordinul 115 nu intra in contradictie cu Codul fiscal si nici nu il completeaza ci determina regulile de completare a formularului tipizat factura fiscala. Din aceasta cauza, prevederile ordinului functioneaza. Spre exemplu in art.117 din Codul Fiscal nu este prevazut ca trebuie de indicat in factura fiscala – codul fiscal al cumparatorului. DVS ca profesionist in domeniu eliberati factura fiscala fara indicarea codului fiscal bazindu-va in exclusivitate pe prevederile art.117? Sunt sigur ca nu! Puteti sa garantati utilizatorilor ca nu vor fi amendati in caz ca nu vor indica numele si functia persoanei care semneaza in factura fiscala? Iarasi sunt sigur ca nu! Acelasi lucru cu suma accizelor, codul nomenclator al marfii, pretul liber de vinzare pentru marfurile social importante! Nu puteti garanta ca nu se aplica amenzi pentru neindicarea acestor elemente in factura – atunci nu duceti lumea in eroare! La plasarea informatiei pe aceasta pagina, noi urmarim scopul de a ajuta utilizatorul sa actioneze corect in scopul evitarii unor eventuale neplaceri si tinem cont de principiul prudentei la abordarea unei sau altei probleme. In final, noi va multumim pentru obiectii, insa le consideram neintemeiate.

  5. Tenea spune:

    Mersi mult pentru informatii utile

  6. Adrian spune:

    Nu uitati ca exista articolul 257(1) Intocmirea incompleta si/sau neconforma a documentelor de evidenta si/sau a darilor de seama fiscale, se sanctioneaza cu o amenda in marime de 200 lei pentru fiecare caz, dar nu mai mult de 5000 lei. De aici rezulta ca daca vre-un document contabil a fost inocmit incomplet conform actelor normative (aici pot fi instrectiuni, hotariri, legi, etc, aprobate si publicate conform procedurelor legislative ), exista temei de amendare. Deci daca in factura fiscala nu este indicar la locul descarcaraii adresa completa (de obicei toti scriu Chisinau) atunci ve-ti fi amendati. Cu mult mai atit pe acest subiect exista decizia Colegiului civil si de contencios administrativ al Curtii Supreme de Justitie din 13.10.2010 nr. 3r-1531/10 http://www.csj.md in care un agent economic a invocat aceleasi argumente ca si Utilizator si in final a pierdut la CSJ

  7. Utilizator spune:

    Catre dn. Adrian

    aici acea hotarire: http://csj.md/admin/public/uploads/Dosarul%20nr.%203r-1531-10%20SRL%20Ferex%20vs%20IFS%20Chi%C5%9Fin%C4%83u.pdf

    In urma examinarii D E C I Z I EI 3r-1531/10 va aduc la cunostinta :

    1. Argumentul de baza al meu nu este nici pe departe art. 117 a Codului Fiscal ci Legea privind actele legislative nr.780 din 27.12.2001 Articolul 6. punctul 6

    2. Daca Dv. examinati cu atentie „Hotarirea” nu veti gasi nici o referire la Art.6 adusa de catre SRL „Ferex”- prin urmare nu au celeasi argumente ca si mine.

    3. Acum- daca se omite argumentul meu, cu adevarat aveti si dv. dreptate si IFS precum si Admin., nu este vorba de o contradictie intre actele normative ci de o completare a lor, e bine aici.

    4. DACA NU AVETI INCREDERE CONSULTATI JURISTUL- in cadrul unei sedinte de judecata se da sau nu dreptate unei parti exclusiv in baza argumentelor aduse de aceasta. Adica, daca cu adevarat sunt careva prevederi legislative insa nu sunt invocate, ele nu pot fi luate in calcul. Este de datoria fiecaruia sa aduci argument. SRL „Ferex” nu a adus acel argument fundamental si atunci… Conform principiului juridic, instanta trebuie sa fie impartiala, ei nu au dreptul prin cunostintele lor sa ajute vre-o parte implicata in proces.

    5. Acel „Articolul 6. punctul 6” ne spune: … poate modifica, completa sau abroga … asta si este situatia cheie. Fara el nu sunt contradictii ci doar completari. Insa cu ajutorul lui modifici si/sau anulezi instructiunile, ordinile, scrisorile.

    6. Este o zicala rusa „слышал звон да не знает где он”, este vorba de cei care au auzit ceva de art. 117, de unul singur acest articol nu poate nimic.

    P.S.

    In contabilitate, acesta nu este singurul caz in care se propun solutii diferite de actele normative in vigoare asupra aceluias subiect – fiti vigilenti si aplicati acelas principiu.

    Si printre altele luati avocati mai scumpi decit cei de la SRL „Ferex”

  8. Adrian spune:

    Catre Utilizator, da eu nu sint un jurist, dar sa incercam sa analizam totusi situatia pina la capat. Deci sa incepem 1. Legea contabilitatii art. 20 p. (2) spune : Modul de editare, eliberare, procurare, păstrare, evidenţă şi utilizare a formularelor tipizate cu regim special se stabileşte de Guvern. 2. Hotarirea Guvernului nr. 294 din 17.03.1998 stabileste ca factura fiscala este document primar cu regim special, tot aceasta HG p. 3/1 spune: Comisia Naţională a Pieţei Financiare şi organele centrale de specialitate ale administraţiei publice pot elabora şi promova formulare de documente primare cu regim special şi instrucţiunea privind completarea acestora în coordonare cu Ministerul Finanţelor, cu completarea anexei nr. 1 la prezenta hotărîre. 3 Ministerul Finantelor (dupa cite eu inteleg MinFin este organ central de specialitate, daca nu va rog sa-mi argumentati) emite ordinul cu privire la aprobarea şi completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factură fiscală“ nr. 115 din 06.09.10 MO 194-196 din 05.10.10. Dupa cite eu inteleg pentru a cistiga in judecata utilizind ca argument Legea privind actele legislative nr. 780 din 27.12.2001 Articolul 6. punctul 6 eu trebuie sa cer in instanta de judecata anularea Ordinului MinFinului !!!!!! Analizind sirul actelor normative de mai sus mie mii greu sa spun ca cistigul va fi din partea mea. Chiar si sa incer sa merg in instanta de judicata si sa trec toate instantele care cheltuieli, nervi, timp vor fi suportate (inclusiv un avocat mai scump :)))?
    Concluzie: Fiecare are dreptul la parerea lui si fiecare are adevarul lui, dar vreau sa atrag atentia contabililor ca problema trebuie vazuta din toate punctele de vedere pentru nu a cadea plasa altora. Organul fiscal va amenda conform art. 257 (1) al CF si art. 295 (3) al CC deoarece el trebuie sa urmareasca si se conduca de Ordinul Minfinului -organului ierarhic superior, iar noua ne va ramine sa mergem prin instante de judecata. Oricum decizia va apartine voua!!!!!!!!

  9. Artur spune:

    Stimat Utilizator, dati-ne va rog un exemplu de proces la acest subiect cistigat la CSJ.

  10. Utilizator spune:

    Catre Artur

    Dv. cunosteti vre-un caz pierdut in care sa invocat Legea cu privire la actele legislative?

  11. Artur spune:

    Un exemplu de invocare incorecta a Legii cu privire la actele legislative este chiar in cazul nr. 3r-1531/10 din 13.10.2010:
    Instanţa de recurs consideră ca eronată şi concluzia primei instanţe cu referire la faptul că prin Legea nr. 108-XVIII din 17 decembrie 2009 „Cu privire la modificarea şi completarea unor acte legislative” au fost introduse modificări în art. 257 alin. (1) Cod Fiscal, a fost micşorată sancţiunea pentru întocmirea incompletă sau neadecvată a documentelor primare de evidenţă în scopuri fiscale (sau lipsa totală a lor) şi/sau a dărilor de seamă fiscale, deoarece Legea dată nu este aplicabilă cazului, aceasta neavând putere retroactivă.

  12. Ceban Stela spune:

    Spunetimi varog se pune amenda doar pt firma care a eliberat facturile, sau si pentru cumparator.,,trebuie defiecare data anulata??

  13. Linus spune:

    da aratati-mi va rog un exemplu !!1

  14. Nicoleta spune:

    Explicați-mi mă rog mult, în ce moment se eliberează factura fiscală pentru servicii, în momentul kind s-au prestat serviciile beneficiarului, sau în momentul chind acesta a achitat aceste servicii???? Vă mulțumesc anticipat

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...