37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Descătuşarea comerţului interior, pe final

Descătuşarea comerţului interior, pe final

27.04.2016972 views ECOnomist.md
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Legislativul a adoptat săptămâna trecută în prima lectură modificările la Legea privind comerţul extern fără prea multe obiecţii din partea comisiilor parlamentare şi există toate şansele ca legea să fie adoptată în lectura a doua în mai şi să intre deja în vigoare din iunie.

Ion Chişlea

Parlamentul a adoptat joi, 14 aprilie, în prima lectură, pachetul de amendamente la Legea cu privire la comerţul interior, elaborată de către Ministerul Economiei cu suportul proiectului BRITE al USAID Moldova.

Dacă proiectul va fi adoptat fără mari modificări, antreprenorii din R.  Moldova vor putea deschide o afacere în domeniul comerţului într-o singură zi, după depunerea notificării la autoritatea publică locală sau, în 15 zile, dacă activitatea implică riscuri pentru viața și sănătatea consumatorilor, perioadă în care autoritățile competente, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) sau Centrul Național pentru Sănătate Publică (CNSP), vor efectua investigațiile de rigoare. Pentru obţinerea autorizaţiei vor fi necesare doar două acte faţă de zece în prezent, iar, în loc de şase controale iniţiale, vor fi obligatorii cel mult două.

Proiectul tinde să aplice un concept răspândit pe larg în ţările cu economie dezvoltată şi mai puţin la noi. Este vorba despre practica de notificare ce trebuie să o înlocuiască pe cea defectuoasă de obţinere a autorizaţiilor de către aspiranţii la iniţierea afacerii în domeniul comerţului. Dacă proiectul va fi adoptat, autorizaţiile de la autorităţile publice locale nu vor mai fi necesare. Acestea vor primi doar o notificare prin intermediul unui sistem informaţional specializat: e-Comerţ interior

Comerţul în era tehnologiilor

Aceasta este marea inovaţie a proiectului, în concordanţă cu tendinţa generală de digitalizare a relaţiilor dintre business şi autorităţi. Registrul informaţional e-Comerţ interior va asigura evidenţa şi monitorizarea unităţilor comerciale şi a locurilor de vânzare, precum şi datelor aferente acestora. El va fi instituit şi administrat de Guvern, iar costurile acestuia vor fi acoperite de agenţia americană USAID.

Guvernul este obligat să asigure şi să ofere suportul necesar pentru conectarea autorităţilor administraţiei publice locale la RI e-Comerţ interior, precum şi pentru interacţiunea acestuia cu alte resurse informaţionale de stat şi autorităţi publice.

Totodată, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să asigure introducerea şi actualizarea datelor privind unităţile comerciale şi locurile de vânzare, inclusiv datele din notificările şi actele anexate, depuse de comerciant la biroul specializat al autorităţii administraţiei publice locale, şi deciziile de suspendare sau încetare a activităţii de comerţ emise de autorităţile competente în termen de cel mult trei zile de la data recepţionării acestora.

Astfel, toată informaţia ce ţine de persoana sau compania ce desfăşoară activitate de comerţ se va acumula în acest sistem, formându-se o aşa-numită istorie a activităţii comerciantului. Un detaliu foarte util pentru autorităţi în interacţiunea lor cu comercianţii.

De altfel, accesul la informaţiile privind unităţile comerciale şi locurile de vânzare din RI e-Comerţ interior este garantat şi gratuit tuturor persoanelor aşa că activitatea de comerţ, care este evident una de interes public, va putea fi monitorizată fără restricţii de opinia publică. 

Verificare după începutul activităţii

Astfel, prin intermediul e-Comerţ interior, autoritatea publică va primi o notificare de la comerciant prin care acesta va anunţa începutul activităţii. Bineînţeles, la acel moment, el trebuie să se conformeze tuturor rigorilor privind activitatea de comerţ, pe care le va putea găsi pe acelaşi portal e-Comerţ interior. Ulterior, autorităţile locale vor verifica corespunderea comerciantului la cerinţele legislaţiei în vigoare.

În cazul în care activitatea comerciantului este legată de riscuri pentru viaţa şi sănătatea oamenilor, de exemplu, dacă este vorba despre prestarea unor servicii de alimentaţie publică, vânzarea cărnii proaspete, a laptelui, ouălor, prestarea serviciilor cosmetice etc., acestea îşi vor începe activitatea abia peste 15 zile din data notificării, iar în acest interval trebuie să fie finalizate cercetările din partea tuturor structurilor competente.

Vor trebui ajustate multe prevederi normative

Aşa cum activitatea de comerţ are conexiuni cu multe domenii, Guvernul va trebui, în termen de 12 luni de la data publicării legii, să aprobe actele normative în vederea implementării prevederilor prezentei legi. Totodată, executivul va prezenta propuneri privind aducerea legislaţiei contravenţionale şi penale pentru neconformarea cu prevederile legislaţiei şi pentru asigurarea proporţionalităţii dintre interesele publice (păstrarea tezaurului şi patrimoniului public, siguranţa, sănătatea şi drepturile cetăţenilor) şi cele private (proprietatea privată, concurenţa liberă şi loială).

Modificările privind legislaţia care reglementează comerţul interior au intrat recent în graţiile Guvernului după o tergiversare de câţiva ani. Astfel, după ce la finele lui februarie, Ministerul Economiei a prezentat-o în cadrul unui briefing, iată că în mai puţin de două luni ea a trecut de prima lectură în Parlament.

CNA: Există loc pentru abuzuri

În ce priveşte obiecţiile şi observaţiile comisiilor parlamentare privind proiectul de lege, acestea au fost mai mult legate de chestiuni procedurale, şi nu de concept în general. De exemplu, Centrul Naţional Anticorupţie, care a menţionat de altfel corespunderea modificărilor cu legislaţia anticorupţie, a remarcat că trebuie luat în calcul impactul pe care acesta îl va putea avea asupra bugetelor publice locale după anularea unei serii de autorizaţii ce reprezentau surse de venit importante pentru primării.

Totodată se atrage atenţia asupra unor formulări vagi în legislaţie, care ar putea favoriza abuzuri din partea comercianţilor, în special ce ţin de utilizarea spaţiilor şi terenurilor adiacente.

Activitatea cazinourilor, jocurilor de noroc şi a comerţului ambulant necesită precizări

În acelaşi timp, Comisia economie, buget şi finanţe a menţionat că proiectul de lege, propus spre examinare, conţine prevederi, aplicarea cărora poate crea conflicte ale normelor de drept şi vor duce la promovarea intereselor de grup şi la limitarea drepturilor altora. În acest context, pentru lectura a doua, Comisia va veni cu precizările de rigoare privind procedura de notificare în cazul jocurilor de noroc. Totodată, Comisia va completa proiectul de lege cu norme de precizare a modalităţii de desfăşurare a activităţii în cazul comerţului ambulant şi a unităţilor de alimentaţie publică.

Există toate şansele ca legea să fie adoptată în cea de-a doua lectură în mai şi să intre în vigoare în iunie. De altfel, în iunie expiră termenul finanţării acordate de către USAID pentru crearea registrului informaţional e-Comerţ interior aşa că deputaţii sunt obligaţi să se grăbească pentru a nu o rata. 

Notă:

Toate modificările privind legislaţia despre comerţul interior au fost elaborate conform prevederilor strategiei de dezvoltare a comerţului intern, împreună cu experţi internaţionali, dar şi orientate pentru stimularea antreprenoriatului, simplificarea lansării noilor companii din domeniul comerţului prin simplificarea procedurii de autorizare şi lichidare a corupţiei. Potrivit calculelor, datorită implementării noului sistem de notificare, oamenii de afaceri vor economisi 43,3 milioane de lei pe an.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...