37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   De ce numărul angajaților băncilor comerciale scade în timp ce numărul de subdiviziuni este în creștere?

De ce numărul angajaților băncilor comerciale scade în timp ce numărul de subdiviziuni este în creștere?

20.02.20142.081 views Bancamea.md
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

De ce numărul angajaților băncilor comerciale scade în timp ce numărul de subdiviziuni este în creștere?

NewsSursa foto: bancamea.md

Fenomenul descreșterii numărului de angajați ce activează în sistemul bancar a început recent și încă mai continuă să se manifeste. Conform datelor oficiale prezentate de către BNM numărul total de angajați a descrescut de la 11.090 de angajați în iunie 2013 până la 10.933 în luna decembrie al aceluiași an. Deci în doar 6 luni numărul total al angajaților ce muncesc în sectorul bancar a scăzut cu 157 de persoane.

În ciuda faptului că numărul de angajați scade, băncile continuă să creeze subdiviziuni bancare noi. Numai în perioada iunie – decembrie 2013 băncile comerciale din Republica Moldova au deschis 12 filiale și 10 agenții bancare noi.

Sistemul bancar în Republica Moldova nu este atât de concentrat încât să nu mai fie loc pentru răspândirea serviciilor sale pe teritoriul țării. Numărul subdiviziunilor bancare este în continuă creștere. În cazul numărului angajaților ce activează în sistemul bancar situația este opusă - numărul angajaților bancare este într-o descreștere ușoară, deși teoretic ar fi trebuit să crească.

Sunt mai multe motive pentru care numărul de salariați din sectorul bancar ușor descrește, printre care:

1. Băncile sunt în procesul de restructurare și transformare

Băncile din Republica Moldova se dezvoltă diferit, datorită strategiilor individuale de restructurare. Unele bănci deja au început acest proces, iar altele vor începe transformarea în următorii ani. Cert este că băncile la sigur se vor schimba, iar următoarele decenii ele vor fi diferite față de ce suntem noi obișnuiți acum. În procesul de restructurare băncile comerciale își schimbă considerabil departamentele unde apar sau dispar funcții noi. Un exemplu poate fi departamentul ce este responsabil exclusiv de creditarea corporativă. Acest departament se centralizează și se restructurează după modelul și experiența celor mai mari bănci din Europa de Vest în 2 părți: front-office și back-office. Unele funcții și responsabilități care erau gestionate de către filialele bancare sunt centralizate la oficiul central al băncii. Un exemplu din aceste funcții este înghețarea conturilor care este efectuat de către unele bănci doar de către angajații centralei băncii. Chiar dacă băncile concediază un număr mare de angajați, acestea vor oferi angajaților existenți mai multe bonusuri și le vor mări salariile.

2. Băncile apelează mai mult la serviciile de outsourcing

Băncile comerciale nu mai fac angajări pentru unele funcții precum le făceau anii trecuți. Acestea apelează la strategia de externalizare a unor funcții nestrategice către segmente organizaționale aparținând unor entități externe. Scopul acestei strategii este de a beneficia de un raport preț-calitate mai bun și de a reduce semnificativ costurile. Băncile apelează de regulă la companii terțe pentru serviciile precum ar fi cele de securitate, transport, clearing sau alte servicii care nu afectează direct funcționarea activă a băncii.

3. Tehnologizarea

În epoca tehnologică toate industriile, inclusiv cea bancară, s-au restructurat sau sunt în procesul de restructurare. Departamentele băncilor se restructurează practic anual, unele funcțiile care erau deținute de către angajați au fost înlocuite prin tehnologii high-tech. Băncile nu mai au nevoie să angajeze salariați pentru lucrul care îl poate face și un calculator. Deși calculatoarele pot crea unele erori sau dificultăți tehnice, lucrul prestat ce acesta este mult mai sigur și mult mai eficient. Tehnologizarea se manifestă și prin faptul că băncile oferă o gamă largă de servicii electronice. Datorită Internet Banking-ului și al Mobile Banking-ului clienții nu mai au nevoie să viziteze băncile pentru că aceștia pot efectua transferuri, schimba valuta sau alte operațiuni fără ajutorul unui specialist. Din acest motiv băncile nu mai au nevoie de un număr mare de angajați care vor efectua aceste servicii, însă aceștia vor angaja în locul lor mai un număr mic de specialiști care vor reglementa/supraveghea funcționarea corectă al acestor servicii electronice.

Banca de Economii este lider atât la numărul de subdiviziuni, cât și la numărul de angajați

Banca de Economii este banca cu cei mai mulți angajați, astfel la sfârșitul anului 2013 oficial activau 2,386 de angajați (22%). În cadrul Moldova Agroindbank în aceeași perioadă activau 1,628 de angajați, ceea ce reprezintă un total de 15% din numărul total de angajați ce activează în industria bancară. Următoarele poziții le-au ocupat Victoriabank cu 1,232 de angajați (11%) șiMoldindconbank cu 1,063 de angajați (10%). În cele 4 cele mai mari bănci din Republica Moldova activează 6,309 de angajați, ceea ce reprezintă 58% din tot sistemul bancar.

 

La sfârșitul anului precedent Banca de Economii a fost banca cu cele mai multe subdiviziuni bancare, 570 la număr sau 44% din numărul total de subdiviziuni bancare, dintre care 37 au fost filiale și 533 au fost agenții bancare. Banca de Economii mai este și banca cu cele mai multe agenții amplasate în toate regiunile Republicii Moldova. În decembrie 2013 Moldova Agroindbank a deținut 69 de filiale sau aproximativ 20% din numărul total de filiale din țară. Aproximativ 69% din numărul total de subdiviziuni bancare, 55% din numărul total de filiale înregistrate și 75% din numărul total de agenții bancare au fost deținute de 4 cele mai mari bănci din țară.

 

Ce se întâmplă pe plan internațional?

Ca urmare al crizei economice mondiale pe plan internațional cele mai importante bănci au fost nevoite să înceapă procesul de restructurare. Una din cele mai importante bănci din Marea Britanie, Barclays, a declarat la începutul acestui an că își va închide 400 de sucursale din cele 1.600 pe care le deține în Marea Britanie și va concedia sute de angajați de la divizia de investiții pentru a-și reduce costurile în contextul apariţiei unor reglementări mai dure şi al progresului tehnologic. Doar anul trecut banca a concediat 3.700 de angajați. Oficialii băncii au declarat că banca are de-a face cu o transformare fundamentală, care apare odată la 100 de ani. Scopul acestei transformări remarcabile este pentru a implementa mai multe sisteme electronice și tehnologice care vor spori eficacitatea serviciilor bancare și vor reduce esențial cheltuielile.

Conform mai multor studii realizate de către băncile din UE angajații din bănci și asigurări vor avea cele mai mari probleme cu păstrarea locului de muncă în următorii ani. În România, potrivit presei, băncile și firmele de asigurări au concediat circa 5.000 de angajați în anul 2013. BCR a declarat că în viitorul apropiat 20% din personalul de conducere al băncii va fi concediat, iar la compania de asigurări ”Generali” și în ”Royal Bank of Scotland” (ambele din România) aproape o treime din angajați vor fi disponibilizați. Sucursala RBS din România va concedia 300 de angajați din toți cei 1000 în următorii ani. Situația bancară în România este destul de bună comparativ cu al altor state din UE precum ar fi cea din Spania sau Grecia.

Băncile din Grecia închid în fiecare zi lucrătoare 2-3 filiale, deoarece creditorii locali trebuie să-și înjumătățească mărimea comparativ cu perioada de dinaintea crizei financiare. Din anul 2010 până în 2013 băncile din Grecia și-au redus numărul de filiale cu 300 de unități și de angajați cu 5.000. Conform planului de restructurare al celor mai mari bănci din Grecia, rețeaua bancară ar fi trebuit să scadă în anul 2017 cu 1.000 de filiale și ar fi trebuit să fie concediați circa 13.500 de angajați. Ca rezultat, la sfârșitul anului trecut, în sectorul bancar elen erau 3.453 de sucursale și 54.751 de angajați.

Deși în SUA băncile o duc mai bine față de unele țări din UE, acestea tind să închidă o parte bună ale filialelor bancare. Doar în 2012 băncile americane au închis 2.267 de filiale - Bank of America este banca care a închis cele mai multe filiale, 193 la număr,PNC a închis în anul 2012 54 de filiale, iar RBS Citizens a închis 53 de filiale bancare. Conform datelor statistice de lausbanklocations.com pe 30 septembrie 2013 băncile din SUA dețineau 97.21 de filiale bancare.

Conform datelor oficiale de la Banca Mondială, numărul filialelor bancare în Republica Moldova pe 100,000 locuitori a crescut cu 58% din 2004 până în 2012, de la 7,3 de filiale până la 11,5 de filiale. În România numărul filialelor pe cap de locuitor este semnificativ mai mare, însă este în continuă descreștere datorită rezultatelor crizei economice mondiale și a legilor stricte impuse de către Banca Centrală Europeană. În Grecia și Spania fenomenul închiderilor masive ale filialelor bancare se amplifică anual și va continua să persiste și în următorii ani. Deși Ucraina este o piața suficient de puternică, numărul filialelor pe 100.000 de locuitori este foarte mic de doar 1,1 filiale pentru anul 2012. În tabelul următor sunt atașate numărul filialelor bancare pe 100.000 de locuitori pentru 10 țări.

 

Sistemul bancar din Republica Moldova este încă foarte slab dezvoltat. Băncile nu activează în toate regiunile din țară și acestea sunt mult mai concentrate în cele mai mari orașe ale țării. Băncile au potențialul de a penetra piața bancară, în special în regiunile rurale comparativ cu modelele țărilor din UE, din acest motiv băncile își creează anual subdiviziuni bancare noi. Băncile implementează strategii de a-și mări aria de influență bancară având un personal minim cu scopul de a-și mări eficiența bancară și pentru a mări profitul net per angajat.

Comentarii

  1. Victoria spune:

    Numarul personalului scade,dar costul serviciilor bancare creste!!!!…..Paradox???!!!!…De salariul lor nici nu mai vorbim-e cel mai mare pe tara!!!….Dar ce aport ei aduc in beneficiul tarii-mai mare saracie???!!!..

  2. Aurel, patanovici spune:

    Nu sint deacord Victoria, cum poti sa spui ce aport aduc in beneficiul tarii, aduce un mare aport, cum crezi ca s-ar dezvolta sectoarele economiei RM fara Creditele acordate de banci, si fara masa monetara, si asa sintem in urma, altceva e ca costurile serviciilor sint mari, asta e un minus da sint deacord, dar si riscul de acordare a creditelor e mare, ca exemplu. asa ca nu putem noi skimba nimik, dar ca salariile is mari in sistemul bancar asa e, Este o vorba: care si de ce o invatat are.

  3. Victoria spune:

    d-ul Aurel,in primul rind,me-am exprimat parerea si e NUMAI a mea…Dar in al doilea rind,spuneti-mi va rog,kear bancile is organizatii altruiste,care,PUR si SIMPLU,din BUNA vointa,imprumuta bani???!!!! Nu tot din depozitele unora se ofera creditele altora???!!!!…Si riscul de acordare a creditelor,pentru banci,e minimal-in gaj ramine sau imobilul,sau alte lucruri de pret…si,in al treilea rind,de le-ar fi asa de greu sa „munceasca”, sar inkide ,dar ei isi maresc filialele….Dar si procentul, pentru creditele acordate, e asa de enorm,ca unele sectoare a economiei RM,se ghindesc-sa ee creditul si sa se „ingloade” in datorie,sau sa se risipeasca cu incetul si fara datoriile acestea….Daaaaaaa,kiti oameni,atitea si pareri………….

  4. Aurel, patanovici spune:

    Deacord cu cele mentionate sus, dar spuneam de aportul bancilor in dezvoltarea Economiei, pur si simplu nu eram deacord cu fraza ,,Dar ce aport ei aduc in beneficiul tarii-mai mare saracie???!!!..,,, dar fiecare cu parerea lui, si desigur va respect parerea..

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...