Dacă ideea este primul pas către o afacere, planul prin care ea poate deveni realitate este, poate, unul dintre cele mai utile instrumente în mâinile unui viitor antreprenor. Ce transformă un plan de afaceri într-un plan de afaceri de succes?
În primul rând, trebuie să fie un plan care să se potrivească afacerii. Nu poți lua un plan generic, ipotetic, ca mai apoi să speri că se va mula pe afacerea ta. Trebuie să fie un plan pornit și dezvoltat special pentru ceea ce ai de gând să faci. În al doilea rând, trebuie să fie realistic și implementabil, recomandă Tim Berry, fondator al Bplans, companie specializată în planificare și strategii de conducere a afacerilor.
Nu te poți baza pe o idee bună dacă nu ai și posibilitatea să o pui în practică, să o dezvolți, să o faci cunoscută și să îi convingi pe oameni să plătească pentru ea. În al treilea rând, trebuie să fie specific, să poată fi urmărite și verificate rezultatele pe măsură ce avansezi și, nu în ultimul rând, trebuie să fie permanent adus la zi, pe măsură ce lucrurile evoluează și se schimbă.
1. Pune-ți ideile pe hârtie. Simplul fapt că le scrii te poate ajuta să clarifici anumite lucruri. Totuși, trebuie să ai în vedere câteva lucruri când începi să schițezi planul: care este scopul afacerii tale? Ce anume ai de gând să vinzi? Care este piața pe care vrei să intri și care sunt clienții vizați? Care îți sunt competitorii? Unde anume se încadrează afacerea ta? Și, poate cel mai important lucru: cu ce diferă produsele/serviciile tale de ale concurenței?
2. Ai nevoie de un plan de marketing prin care să-ți faci cunoscută afacerea. Campania poate începe înainte de a te lansa, însă nu înainte de a fi totul pus la punct și pregătit până în cele mai mici detalii. Planul de marketing trebuie să includă un buget în acest sens, modalitatea în care ai de gând să te faci cunoscut și unde îți permiți s-o faci (în ziare, pe internet, prin pliante, în reviste de specialitate).
Punctele care trebuie urmărite în crearea unui plan de marketing:
- descrierea poziționării afacerii față de concurență;
- descrierea detaliată a produselor și serviciilor oferite și potențiale dezvoltări ale produselor;
- descrierea imaginii dorite pentru companie și strategia de branding (sună pretențios, însă descrierea poate fi aplicată pe cele mai simple idei);
- descrierea strategiei de promovare (ce menționam și mai sus);
- trasarea unui segment de prețuri în care se vor încadra produsele și serviciile.
3. De ce ai nevoie pentru startul afacerii? Ai de gând să deschizi un magazin? Atunci trebuie să-ți faci planul pentru un spațiu de vânzare, un spațiu de depozitare, rafturi, marfă și stocuri, echipament pentru manevrare, depozitare, facturare, contabilitate etc. Eventual, vei avea nevoie de un spațiu de baie pentru angajați și un birou pentru acte și calcule. Fiecare magazin are propriile nevoi stabilite prin lege sau prin natura afacerii, plus detaliile care personalizează locul.
Dacă ai de gând să pornești o afacere pe internet, lucrurile se simplifică puțin, însă, indiferent ce îți dorești, trebuie să îți dai seama de ce ai nevoie și ce costuri implică până la cel mai mic și neînsemnat detaliu.
4. Află din surse oficiale de ce autorizații și ce avize ai nevoie. Asigură-te că știi care dintre ele te costă doar la început și care trebuie reînnoite în fiecare an. Sunt costuri de care trebuie să ții cont. În plus, află ce taxe și impozite vei datora statului în funcție de tipicul afacerii, dar și ce deduceri poți obține.
5. Vizitează băncile și cere oferte pentru începerea unei afaceri. Ofertele pot varia destul de mult și te pot ajuta să-ți dai seama ce ți se potrivește. Întotdeauna este recomandat să ai niște bani puși deoparte pentru a începe o afacere, însă indiferent dacă ai aproape toată suma economisită sau nu ai niciun leu, oricum ai nevoie de calcule pentru a vedea ce înseamnă ratele și dobânda pentru puținul sau multul pe care îl împrumuți, în cât timp trebuie să returnezi banii și în ce condiții, care este rata lunară și dacă va fi pentru tine o povară până la returnarea întregii sume sau doar în primele luni de la deschiderea afacerii.
6. Ai nevoie de logistică, însă și de oameni. Fă o listă cu toți angajații de care ai avea nevoie, recomandă Vera Hughes, coautor al „Teach Yourself: Setting Up A Small Business" („Învață singur: Începerea unei mici afaceri"). Poate fi doar unul sau pot fi zeci. Ai nevoie să stabilești un număr, apoi sarcinile ce îi revin fiecăruia și, abia apoi, salariile și orele de muncă ce le revin, în concordanță cu asta. Nu uita că absolut toate calculele se fac în funcție de salariul brut pe care trebuie sau poți să-l oferi, nu cel net. Iar asta este valabil pentru toate calculele: întotdeauna pune taxele, impozitele și dobânzile ce trebuie plătite pentru a avea calcule realistice. În cazul personalului este bine să iei în seamă pentru plan și ce calificări și experiență ai nevoie de la potențialii angajați.
7. Variabilele: nu poți prevedea necunoscutele, însă este bine să ai în vedere orice știi că ar putea apărea periodic ori sporadic. De pildă, nu poți știi când urmează să ai cele mai bune sau cele mai proaste vânzări însă, dacă ai o afacere ale căror produse pot fi oferite cadou, de pildă, te poți aștepta ca înainte de Crăciun să ai o creștere a cererilor, iar imediat după Sărbătorile de iarnă o scădere.
8. Concentrează-te pe ce va fi. Odată ce ți-ai făcut planul de pornire, încearcă să îți dai seama la ce te poți aștepta pe termen lung. În cât timp te aștepți să mergi pe plus? Dacă îți faci planul că se va întâmpla din prima lună, ești puțin nerealist. Apoi, în cât timp crezi că îți recuperezi investiția? Într-un an, în 5, în 10? Probabil că va dura mai mult decât speri, așa că o marjă de eroare trebuie luată în considerare. Poți aștepta atât? Este rentabil atunci când tragi linie după ce ai luat în considerare împrumuturile, cheltuielile și perioada de recuperare a investiției?
Legea îți cere ca de finanțele și calculele afacerii tale să se ocupe un contabil. Așa că ai putea la fel de bine, dacă ești hotărât să pornești la drum, să ceri ajutorul unuia pentru a obține un plan mai realist al cheltuielilor și al posibilelor venituri.