37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Cum poți afla dacă angajatorul tău achită pentru tine cotele de asigurare socială?

Cum poți afla dacă angajatorul tău achită pentru tine cotele de asigurare socială?

18.02.20164.063 views

2

(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Prin achitarea contribuțiilor de asigurări sociale, avem siguranța că ajungând la vârsta de pensionare, vom beneficia de o pensie, cu care ne vom putea întreține atunci când nu vom avea capacitatea deplină pentru a munci.

Totuși sunt situații în care, chiar dacă avem contract de muncă, primim salariu, nu putem fi siguri că și contribuțiile la asigurări sociale ne sunt achitate la timp. Drept dovadă ne servesc Listele plătitorilor de cоntribuţii la BASS cu dаtorii mai mari de 100 mii lei, publicate frecvent pe pagina web a Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

Totodată, după ce s-a calculat salariul, angajatorii sunt obligați să prezinte Declaraţia persoanei asigurate REV 5, lunar, în mod electronic, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune. În cazul în care angajatorul nu prezintă Declaraţia persoanei asigurate REV 5, conform legislației, atunci datele despre suma care urmează a fi achitată la buget din salariu calculat, nu se înscrie în contul personal al angajatului.

Din informațiile de la CNAS, nu toate entitățile prezintă corespunzător Declaraţia persoanei asigurate REV 5, conform Listelor agenţilor economici care nu au depus documentele pentru ţinerea evidenţei stagiului de cotizare a angajaţilor (forma REV-5). Așadar, angajații pot avea probleme la stabilirea prestaţiilor sociale, pentru perioadele în care nu a fost prezentată Declarația menționată.

Pentru a afla dacă angajatorul nostru achită contribuțiile și prezintă Declaraţia persoanei asigurate la timp, la CNAS a fost lansat anterior Sistemul Informațional ACCES CPAS.

Astfel, fiecărui utilizator al SI ACCES CPAS i se atribuie o parolă unică, care serveşte drept criteriu al securităţii la accesarea contului curent. Sistemul permite accesul la serviciile sale doar persoanelor înregistrate ca utilizatori ai SI ACCES CPAS în baza login-ului şi parolei distribuite de CNAS.

Există 2 posibilităţi de atribuire a parolei de acces la contul personal curent al persoanei asigurate:

  1. prin intermediul angajatorului - este necesar ca angajatorul să prezinte la Casa Naţională de Asigurări Sociale lista angajaţilor în baza căreia vor fi atribuite codurile de acces la SI ACCES CPAS. Lista necesită a fi prezentată în formă electronică elaborată în baza formatului prestabilit de către CNAS. Listele completate vor fi transmise pe adresa de e-mail: cnas.accescpas@gmail.com.
  2. atribuirea parolei de acces persoanelor fizice asigurate în sistemul public de asigurări sociale în baza cererii-tip depuse la CTAS sau CNAS. De asemenea, cererea completată poate fi transmisă la CNAS, în mod electronic, pe adresa de e-mail: cnas.accescpas@gmail.com. Este obligatoriu de indicat în cerere un număr de contact al solicitantului şi semnarea ulterioară a cererii în momentul primirii parolei de acces.

Pentru a primi parola SI ACCES CPAS, persoana, după ce va transmite cererea electronic și va fi contactat de un reprezentat CNAS, va trebui să se prezinte la sediul CNAS din Chișinău, strada Gheorghe Tudor, 3, birou 319. În caz că persoana nu este din Chișinău, atunci după prelucrarea cererii, parola va fi expediată în subdiviziunile teritoriale (CTAS) din localitatea sa. În ambele cazuri, va fi nevoie de buletinul de identitate.

Pentru mai multe informații, puteți contacta un reprezentant CNAS la numărul de telefon 0 (22) 257 639.

Prin achitarea contribuțiilor de asigurări sociale, avem siguranța că ajungând la vârsta de pensionare, vom beneficia de o pensie, cu care ne vom putea întreține atunci când nu vom avea capacitatea deplină pentru a munci.

Totuși sunt situații în care, chiar dacă avem contract de muncă, primim salariu, nu putem fi siguri că și contribuțiile la asigurări sociale ne sunt achitate la timp. Drept dovadă ne servesc Listele plătitorilor de cоntribuţii la BASS cu dаtorii mai mari de 100 mii lei, publicate frecvent pe pagina web a Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

Totodată, după ce s-a calculat salariul, angajatorii sunt obligați să prezinte Declaraţia persoanei asigurate REV 5, lunar, în mod electronic, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune. În cazul în care angajatorul nu prezintă Declaraţia persoanei asigurate REV 5, conform legislației, atunci datele despre suma care urmează a fi achitată la buget din salariu calculat, nu se înscrie în contul personal al angajatului.

Din informațiile de la CNAS, nu toate entitățile prezintă corespunzător Declaraţia persoanei asigurate REV 5, conform Listelor agenţilor economici care nu au depus documentele pentru ţinerea evidenţei stagiului de cotizare a angajaţilor (forma REV-5). Așadar, angajații pot avea probleme la stabilirea prestaţiilor sociale, pentru perioadele în care nu a fost prezentată Declarația menționată.

Pentru a afla dacă angajatorul nostru achită contribuțiile și prezintă Declaraţia persoanei asigurate la timp, la CNAS a fost lansat anterior Sistemul Informațional ACCES CPAS.

Astfel, fiecărui utilizator al SI ACCES CPAS i se atribuie o parolă unică, care serveşte drept criteriu al securităţii la accesarea contului curent. Sistemul permite accesul la serviciile sale doar persoanelor înregistrate ca utilizatori ai SI ACCES CPAS în baza login-ului şi parolei distribuite de CNAS.

Există 2 posibilităţi de atribuire a parolei de acces la contul personal curent al persoanei asigurate:

  1. prin intermediul angajatorului - este necesar ca angajatorul să prezinte la Casa Naţională de Asigurări Sociale lista angajaţilor în baza căreia vor fi atribuite codurile de acces la SI ACCES CPAS. Lista necesită a fi prezentată în formă electronică elaborată în baza formatului prestabilit de către CNAS. Listele completate vor fi transmise pe adresa de e-mail: cnas.accescpas@gmail.com.
  2. atribuirea parolei de acces persoanelor fizice asigurate în sistemul public de asigurări sociale în baza cererii-tip depuse la CTAS sau CNAS. De asemenea, cererea completată poate fi transmisă la CNAS, în mod electronic, pe adresa de e-mail: cnas.accescpas@gmail.com. Este obligatoriu de indicat în cerere un număr de contact al solicitantului şi semnarea ulterioară a cererii în momentul primirii parolei de acces.

Pentru a primi parola SI ACCES CPAS, persoana, după ce va transmite cererea electronic și va fi contactat de un reprezentat CNAS, va trebui să se prezinte la sediul CNAS din Chișinău, strada Gheorghe Tudor, 3, birou 319. În caz că persoana nu este din Chișinău, atunci după prelucrarea cererii, parola va fi expediată în subdiviziunile teritoriale (CTAS) din localitatea sa. În ambele cazuri, va fi nevoie de buletinul de identitate.

Pentru mai multe informații, puteți contacta un reprezentant CNAS la numărul de telefon 0 (22) 257 639.

Comentarii

  1. Ghereg Parascovia spune:

    Cerere
    Rog sa-mi permiteti acces la Declaratia REV-5 electronica.
    ndent nr.0982703439307

  2. Admin spune:

    Cu aceasta cerere trebuie sa va adresati la subdiviziunea teritoriala a CNAS

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...