+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    Contabilsef.md
    Cum modificarea impozitelor din salariu ți-au influențat veniturile?
    24.06.2015

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Cum modificarea impozitelor din salariu ți-au influențat veniturile?


    După cum știți, în urma adoptării modificărilor în Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative și adoptării Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015 și Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2015, au fost modificate mărimile tranşelor de venit impozabile, scutirile şi cotele de asigurare obligatorie socială şi medicală, prin ajustarea acestora la rata inflaţiei prognozată pentru anul 2015 (6,4%).

    La prima vedere, aceste modificări sunt efectuate în beneficiul persoanelor fizice, deoarece, potrivit Notelor informative la Legea nr. 71 din 12.04.2015, măsurile date au drept scop susţinerea persoanelor fizice cu venituri mici şi transpunerea treptată a presiunii fiscale asupra populaţiei cu venituri medii şi mai sus de medii. Pentru a confirma sau infirma aceste afirmații am încercat să analizăm impactul acestor modificări și să comparăm cu perioada anului 2014.

    În tabelul de mai jos sunt prezentați indicatorii care contribuie la calcularea impozitului pe venit din salariu, inclusiv și contribuțiile de asigurări sociale și primele de asigurare obligatorie medicală pentru anii 2014 și 2015.

    Indicatori

    2014

    2015

    Diferența

    Impozit pe venit

    Persoane fizice

    7%-mai puţin de 27852 lei/ anual

    7%-mai puțin de 29640 lei/ anual

    +1788 lei

    18%-mai mult de 27852 lei/ anual

    18%-mai mult de 29640 lei/ anual

    +1788 lei

    Scutiri

    personală

    9516 lei

    10128 lei

    +612 lei

    p/u persoană întreţinută

    2124 lei

    2256 lei

    +132 lei

    Scutire majorată

    14148 lei

    15060 lei

    +912 lei

    Contribuţii de asigurări sociale

    angajator

    23%

    23%

    -

    angajat

    6%

    6%

    -

    Prima de asigurare obligatorie medicală

    angajator

    4%

    4,50%

    +0,5%

    angajat

    4%

    4,50%

    +0,5%

    Admitem că angajatul X are un salariu lunar brut de 1900 lei, salariul minim în sectorul real din 1 mai 2015 și beneficiază de scutirea personală. Mai jos vom calcula toate reținerile și suma salariului spre plată a acestuia cu indicatorii pentru 2014 și 2015.

    Exemplu nr. 1

    Indicatori

    2014

    2015

    Diferența

    Salariul brut, lei

    1900

    1900

    -

    Prime de asigurări medicale, achitate din contul angajatului, lei

    76 (4%)

    85,5 (4,5%)

    +9,5

    Prime de asigurări medicale, achitate din contul angajatorului, lei

    76 (4%)

    85,5 (4,5%)

    +9,5

    Contribuții de asigurări sociale, achitate din contul angajatului, lei

    114 (6%)

    114 (6%)

    -

    Contribuții de asigurări sociale, achitate din contul angajatorului, lei

    437 (23%)

    437 (23%)

    -

    Scutirea personală pentru 1 lună, lei

    793

    844

    +51

    Impozitul pe venit reținut din salariu (7%), lei

    64,19

    59,95

    -4,24

    Salariul net, lei

    1645,81

    1640,55

    -5,26

    Total plăți achitate din contul angajatului, lei

    254,19

    259,45

    +5,26

    Total plăți achitate din contul angajatorului, lei

    513

    522,5

    +9,5

    Total cheltuielile salariale ale angajatorului

    2413

    2422,5

    +9,5

    Prin urmare, din calculele de mai sus se observă o micșorare de salariu net, pe care o primește în final angajatul. Această diminuare de salariu se datorează majorării primelor de asistență medicală de la 4% în 2014 la 4,5% în 2015, ce a generat în acest caz o mărire de 9,5 lei a primei lunare față de aceeași perioadă a anului precedent. A salvat puțin situația majorarea scutirilor personale cu 51 lei lunar , respectiv, s-a diminuat plata pentru impozitul pe venit cu 4,24 lei în 2015 față de aceeași perioadă a anului 2014.

    Într-un final, pentru acest exemplu, am obținut o micșorare de salariu de 5,26 lei în 2015 față de aceeași perioadă a anului 2014.

    De remarcat că pentru ca salariatul să primească salariu net în mărime de 1640,55 lei în 2015 angajatorul va suporta în total cheltuieli în sumă de 2422,50 lei. Diferența între total cheltuieli si salariu net constituie de 781,95 lei (47,66% din salariu net) care reprezintă suma impozitelor și cotelor achitate la stat.

    În următorul exemplu vom admite că angajatul X are un salariu lunar brut de 4500 lei, salariul mediu prognozat pe economie și de asemenea beneficiază de scutirea personală. Respectiv, vom calcula toate reținerile și suma salariului spre plată, comparând indicatorii pentru 2014 și 2015.

    Exemplu nr. 2

    Indicatori

    2014

    2015

    Diferența

    Salariul brut, lei

    4500

    4500

    -

    Prime de asigurări medicale, achitate din contul angajatului, lei

    180 (4%)

    202,5 (4,5%)

    +22,5

    Prime de asigurări medicale, achitate din contul angajatorului, lei

    180 (4%)

    202,5 (4,5%)

    +22,5

    Contribuții de asigurări sociale, achitate din contul angajatului, lei

    270 (6%)

    270 (6%)

    -

    Contribuții de asigurări sociale, achitate din contul angajatorului, lei

    1035 (23%)

    1035 (23%)

    -

    Scutirea personală pentru 1 lună, lei

    793

    844

    +51

    Impozitul pe venit reținut din salariu, lei

    330,95

    301,33

    -29,62

    Salariul net, lei

    3719,05

    3726,17

    +7,12

    Total plăți achitate din contul angajatului, lei

    780,95

    773,83

    -7,12

    Total plăți achitate din contul angajatorului, lei

    1215

    1237,5

    +22,5

    Total cheltuielile salariale ale angajatorului

    5715

    5737,5

    +22,5

    Din calculele efectuate în exemplul nr. 2, deducem faptul că dacă angajatul ar beneficia de un salariu brut egal cu salariu mediu prognozat pe economie, atunci salariul său ar fi mai mare în 2015 față de 2014 cu 7,12 lei lunar. În acest caz, majorarea tranşelor de venit impozabile, precum şi a scutirii anuale s-ar dovedi a fi benefice pentru angajat, deoarece s-ar mări salariul acestuia.

    Majorarea primei de asistență medicală cu 22,5 lei ar fi acoperită de către majorarea scutirii și a tranșelor menționate mai sus. Respectiv, plățile achitate de către angajat s-ar micșora cu 7,12 lei.

    Deci pentru anul 2015, pentru ca salariatul să primească un salariu net în mărime de 3726,17 lei angajatorul va suporta în total cheltuieli în sumă de 5737,50 lei. Diferența între total cheltuieli și salariu net constituie de 2011,33 lei (53,98% din salariu net) care reprezintă suma impozitelor și cotelor achitate la stat.

    Din exemplele de mai sus, constatăm că în cazul în care angajatul primește salariul minim din sectorul real, acestuia i se micșorează salariul, după intrarea în vigoare a indicatorilor noi, iar dacă beneficiază de salariu mediu prognozat pe economie, i se va majora salariul. Însă ce s-ar întâmpla dacă acesta ar primi un salariu calculat de 10000 lei lunar? Acest fapt îl puteți analiza în exemplul de mai jos.

    Exemplul nr. 3

    Indicatori

    2014

    2015

    Diferența

    Salariul brut, lei

    10000

    10000

    -

    Prime de asigurări medicale, achitate din contul angajatului, lei

    400 (4%)

    450 (4,5%)

    +50

    Prime de asigurări medicale, achitate din contul angajatorului, lei

    400 (4%)

    450 (4,5%)

    +50

    Contribuții de asigurări sociale, achitate din contul angajatului, lei

    600 (6%)

    600 (6%)

    -

    Contribuții de asigurări sociale, achitate din contul angajatorului, lei

    2300 (23%)

    2300 (23%)

    -

    Scutirea personală pentru 1 lună, lei

    793

    844

    +51

    Impozitul pe venit reținut din salariu, lei

    1221,95

    1187,38

    -34,57

    Salariul net, lei

    7778,05

    7762,62

    -15,43

    Total plăți achitate din contul angajatului, lei

    2221,95

    2237,38

    +15,43

    Total plăți achitate din contul angajatorului, lei

    2700

    2750

    +50

    Total cheltuielile salariale ale angajatorului

    12700

    12750

    +50

    Conform ultimului exemplu, deducem faptul că angajatul va primi un salariu cu 15,43 lei mai mic în 2015 față de anul 2014, deoarece în acest caz, avantajul micșorării scutirii și a cotelor de impozitare, nu vor acoperi cheltuielile cauzate de majorării primei de asigurare medicală. Respectiv, cheltuielile privind prima de asigurare medicală s-a majorat cu 50 lei în 2015 față de 2014, iar impozitul pe venit reținut din salariu a scăzut doar cu 34,57 lei.

    Mai constatăm că pentru anul 2015 pentru ca salariatul să primească un salariu net în mărime de 7762,62 lei angajatorul va suporta în total cheltuieli în sumă de 12750,00 lei. Diferența între total cheltuieli și salariu net constituie de 4987,38 lei (64,25% din salariu net) care reprezintă suma impozitelor și cotelor achitate la stat.

    Respectiv, în dependență de salariul pe care îl primiți, puteți să constatați dacă în 2015, datorită noilor indicatori, veți aveți o mărire sau o micșorare de salariu.

    În concluzie, modificarea indicatorilor legate de calcularea impozitului pe venit în mare parte nu are un efect pozitiv semnificativ pentru persoane fizice, nu acoperă rata inflației şi nu se observă susţinerea persoanelor fizice cu venituri mici şi transpunerea treptată a presiunii fiscale asupra populaţiei cu venituri medii şi mai sus de medii. Statul însă obține același volum al impozitelor datorită majorării anuale a salariilor.

    Totodată atragem atenția asupra mărimii totale a impozitelor și cotelor achitate din salariu care se ridică până la 64% din salariu net. Acest aspect în mare parte îi determină ca angajatorii să achite salarii "în plic" decât să declare suma totală a salariului.

    TAGS:
    24.06.2015

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *

    Instruire

    Vezi toate

    Cursuri video

    contabilsef.md

    Mai detaliat
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft