
CSNC 11 „Contractele de construcţie”
COMENTARII CU PRIVIRE LA APLICAREA S.N.C.11
"CONTRACTELE DE CONSTRUCŢIE"
Dispoziţii generale
1. Prezentele comentarii sînt elaborate în baza S.N.C.11 "Contractele de construcţie" aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor al Republicii Moldova nr.16 din 29 ianuarie 1999 şi intrat în vigoare începînd cu 15 aprilie 1999. 2. Obiectivul comentariilor de faţă constă în explicarea prevederilor S.N.C.11 "Contractele de construcţie" privind determinarea componenţei veniturilor, consumurilor şi cheltuielilor contractuale, stabilirea modului de măsurare, constatare şi repartizare a acestora pe perioade de gestiune, precum şi de reflectare în rapoartele financiare. 3. Prezentele comentarii se extind asupra tuturor persoanelor juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, sînt înregistrate în Republica Moldova şi execută lucrări de antrepriză, precum şi asupra filialelor, reprezentanţelor şi altor subdiviziuni structurale ale acestora cu sediul atît pe teritoriul republicii, cît şi peste hotarele ei. În domeniul de aplicare a comentariilor nu se includ persoanele juridice şi fizice care execută lucrări de construcţie în regie proprie, precum şi activităţile de deservire şi auxiliare ale organizaţiilor de antrepriză (S.N.C.3 "Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii", S.N.C.18 "Venitul"). 4. Prezentele comentarii dezvăluie modul de măsurare şi constatare a veniturilor, consumurilor şi cheltuielilor contractuale numai în scopurile contabilităţii financiare, indiferent de regulile stabilite de legislaţia fiscală.Definirea şi clasificarea contractelor
5. Contract de construcţie (în continuare - contract) - contract încheiat între antreprenor (contractor) şi beneficiar (client) pentru construirea unui obiect sau a unui grup de obiecte, care se află într-o strînsă interrelaţie şi interdependenţă în ceea ce priveşte condiţiile de proiectare, tehnologia construcţiei şi funcţionării sau destinaţia (utilizarea) lor finală (S.N.C.11, paragraful 5). Contractul se încheie în conformitate cu legislaţia în vigoare şi stabileşte valoarea construcţiei, termenele începerii şi terminării lucrărilor, drepturile şi obligaţiile antreprenorului şi beneficiarului, modul de efectuare a decontărilor între ei, precum şi alte condiţii. 6. Contractul poate să prevadă: a) construirea unui singur obiect cum ar fi, de exemplu, o clădire, un pod, un baraj, o conductă, un drum, un tunel etc.; b) construirea unui grup de obiecte care sînt într-o strînsă interrelaţie sau interdependenţă în ceea ce priveşte condiţiile de proiectare, tehnologia construcţiei şi funcţionării ori după destinaţia (utilizarea) lor finală, de exemplu, construirea clădirilor de producţie ale întreprinderii şi montarea utilajului; c) extinderea producţiei (punerea în funcţiune a unor linii tehnologice noi), reconstrucţia şi reutilarea tehnică a întreprinderilor în funcţiune sau a subdiviziunilor acestora; d) menţinerea capacităţilor întreprinderilor în funcţiune, de exemplu, pregătirea unor orizonturi noi în mine şi sectoare pe profiluri, descoperirea şi pregătirea rezervelor de zăcăminte pentru explorare etc.; e) reparaţia capitală a clădirilor, construcţiilor speciale şi a altor obiecte ale întreprinderilor în funcţiune. 7. Se disting următoarele tipuri de contracte: a) în funcţie de modul de determinare a valorii contractului: • cu preţ fix, • în regie (cost plus), • mixte. Clasificarea după acest criteriu este necesară pentru alegerea corectă a metodei de determinare şi constatare a veniturilor, consumurilor şi cheltuielilor contractuale; b) în funcţie de obiectele de evidenţă a veniturilor, consumurilor şi cheltuielilor contractuale: • pe obiecte, • combinate. 8. Contract cu preţ fix - contract în care părţile contractante negociază valoarea lui fixă sau cota antreprenorului în produsul finit (S.N.C.11, paragraful 5). Exemplul 1. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe şase luni un contract pentru construirea a trei garaje. Conform contractului, valoarea contractuală a fiecărui garaj este egală cu 30000 lei (fără TVA). În cazul de faţă, indiferent de modul de efectuare a decontărilor între părţi şi suma efectivă a consumurilor contractuale, valoarea contractului este egală cu suma stipulată în contract şi constituie 90000 lei (fără TVA). Exemplul 2. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unui bloc de locuit în valoare de 6000000 lei (fără TVA). Conform contractului, beneficiarul îi oferă antreprenorului cu titlu de recuperare 28 apartamente de trei odăi, evaluate la valoarea de piaţă la data terminării contractului. În acest caz, indiferent de modul de efectuare a decontărilor între părţi şi suma efectivă a consumurilor contractuale, valoarea contractului este egală cu valoarea de piaţă a apartamentelor transmise de beneficiar şi primite de antreprenor. Exemplul 3. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe trei ani un contract pentru construirea unui bloc de locuit în valoare de 8000000 lei (fără TVA). Conform contractului, beneficiarul îi oferă antreprenorului cu titlu de recuperare 10 apartamente de două odăi evaluate la valoarea de piaţă la data terminării contractului, iar cealaltă parte - contra mijloace băneşti. În cazul dat, indiferent de modul de efectuare a decontărilor între părţi şi suma efectivă a consumurilor contractuale, valoarea contractului este egală cu valoarea de piaţă a apartamentelor transmise de beneficiar şi primite de antreprenor plus mijloacele băneşti cuvenite. În unele cazuri valoarea contractului cu preţ fix poate fi revăzută în urma modificării condiţiilor contractului convenite de părţi. Exemplul 4. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unui pod în valoare de 3000000 lei (fără TVA). La sfîrşitul anului 2 beneficiarul a propus să se amenajeze suplimentar sectorul de drum adiacent podului. Valoarea contractuală a lucrărilor suplimentare recuperată de beneficiar constituie 900000 lei (fără TVA). În cazul dat valoarea contractului stabilită iniţial s-a majorat ca urmare a modificării condiţiilor contractului şi constituie 3900000 lei (fără TVA). Valoarea lucrărilor de amenajare a sectorului de drum se include în valoarea contractului în perioada executării lucrărilor. 9. Contract de regie (cost plus) - contract în care antreprenorului i se recuperează consumurile aferente nemijlocit executării contractului suportate efectiv de el, la sumele convenite cu beneficiarul plus o recompensă fixă sau un procent din suma consumurilor contractuale (S.N.C.11, paragraful 5). Un astfel de contract se aplică în cazul cînd în momentul încheierii acestuia este imposibil a determina exact valoarea lui. Exemplul 5. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe un an un contract pentru construirea unui drum. Conform contractului, beneficiarul îi recuperează antreprenorului consumurile pentru construirea drumului suportate efectiv de el, estimate la preţurile de piaţă curente, şi îi plăteşte o recompensă suplimentară în mărime de 3% din suma consumurilor efective. Dacă vom presupune că suma consumurilor contractuale efective negociată de părţi constituie 3000000 lei, suma recompensei suplimentare este egală cu 90000 lei (3000000 x 0,03). Prin urmare, valoarea totală a contractului constituie 3090000 lei (fără TVA). 10. Contract mixt - contract în care se îmbină concomitent condiţiile contractelor cu preţ fix şi de regie, de exemplu, contractul de regie cu valoarea maximă negociată anticipat (S.N.C.11, paragraful 5). Exemplul 6. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unui pod. Conform contractului, beneficiarul îi recuperează antreprenorului consumurile efective aferente construirii podului (în baza proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor executate) şi îi plăteşte o recompensă suplimentară fixă în sumă de 50000 lei. Totodată valoarea totală a contractului, ţinînd cont de recompensa suplimentară, nu trebuie să depăşească 2000000 lei. Dacă vom presupune că suma consumurilor contractuale efective constituie 1900000 lei, valoarea totală a contractului este egală cu 1950000 lei (fără TVA). În acest caz beneficiarul îi va plăti antreprenorului toată suma de 1950000 lei, întrucît ea nu depăşeşte valoarea maximă totală a contractului stipulată în contract. Dacă suma consumurilor contractuale efective şi a recompensei suplimentare depăşeşte valoarea maximă a contractului, beneficiarul îi recuperează antreprenorului valoarea contractului în limitele mărimii negociate. În acest caz mai întîi se recuperează suma consumurilor suportate efectiv, iar apoi se plăteşte recompensa suplimentară. Exemplul 7. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unui pod. Conform contractului, beneficiarul îi recuperează antreprenorului consumurile efective pentru construirea podului şi îi plăteşte o recompensă suplimentară în mărime de 4% din suma acestor consumuri. În acest caz valoarea totală a contractului, ţinînd cont de recompensa suplimentară, nu trebuie să depăşească 3000000 lei (fără TVA). Dacă vom presupune că consumurile efective pentru executarea lucrărilor au constituit 2900000 lei, suma recompensei suplimentare va fi egală cu 116000 lei (2900000 x 0,04). În acest caz beneficiarul va plăti antreprenorului numai 3000000 lei întrucît suma consumurilor efective şi a recompensei suplimentare constituie 3016000 lei (2900000 + 116000) şi depăşeşte valoarea maximă stipulată în contract. Recompensa în sumă de 16000 lei (3016000 - 3000000) neplătită de beneficiar nu se constată de antreprenor ca venit. 11. Contract pe obiecte - contract în care se prevăd măsurarea, constatarea şi contabilizarea separată a veniturilor, consumurilor şi cheltuielilor contractuale (S.N.C.11, paragraful 7). Un astfel de contract poate să stipuleze construirea: a) unui singur obiect; b) unui grup de obiecte, însă construirea fiecăruia se tratează ca un contract pe obiecte distinct cu respectarea următoarelor condiţii: • valoarea contractuală este stabilită pe fiecare obiect; • există un acord de recepţie (sau refuzul de a recepţiona) a fiecărui obiect în parte; • veniturile, consumurile şi cheltuielile contractuale se determină şi se constată separat pe fiecare obiect; c) unui obiect suplimentar în cazul modificării contractului încheiat anterior atunci cînd: • obiectul suplimentar diferă esenţial în ce priveşte condiţiile de proiectare, construire sau funcţionare de obiectul (obiectele) prevăzut(e) de contractul iniţial, sau • valoarea obiectului suplimentar se stabileşte fără a lua în considerare valoarea contractului iniţial. Exemplul 8. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe trei ani un contract pentru construirea a trei obiecte: clădirii pentru oficiu, benzinăriei şi drumului. Valoarea totală a contractului constituie 3600000 lei (fără TVA), inclusiv valoarea clădirii - 1900000 lei, a benzinăriei - 800000 lei, a drumului - 900000 lei. Conform contractului, obiectele specificate vor fi construite şi recepţionate de beneficiar fiecare în parte. În cazul dat antreprenorul tratează construirea fiecărui obiect ca un contract pe obiecte separat şi, prin urmare, determină, constată şi contabilizează veniturile, consumurile şi cheltuielile pe fiecare din acestea. Exemplul 9. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unei clădiri în valoare de 19000000 lei (fără TVA). La sfîrşitul anului 1 s-a încheiat un acord suplimentar care prevede construirea unui drum în valoare de 2600000 lei (fără TVA). În acest caz antreprenorul tratează construirea drumului ca un contract pe obiecte distinct, întrucît el se construieşte şi se recepţionează separat de obiectul de bază. 12. Contract combinat - contract care uneşte un grup de contracte cu un singur sau mai mulţi beneficiari (S.N.C.11, paragraful 8). În acest caz grupul de contracte se tratează ca un contract combinat unic dacă: a) pentru grupul de contracte există o documentaţie unică de proiect şi deviz; b) contractele sînt strîns legate între ele şi constituie o parte a unui proiect unic în care se determină sumele totale ale veniturilor, consumurilor şi cheltuielilor; c) contractele se desfăşoară simultan sau într-o succesiune continuă. Exemplul 10. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani cu cîţiva beneficiari contracte pentru construirea a trei blocuri de locuit. Construcţia va dura doi ani. Lucrările conform contractelor se execută în baza unei documentaţii unice de proiect şi deviz. În acest caz antreprenorul tratează contractele încheiate ca un contract combinat unic pentru care el determină sumele totale ale veniturilor, consumurilor şi cheltuielilor.Componenţa şi măsurarea venitului contractual
13. Venit contractual - aflux global de avantaje economice în cursul perioadei de gestiune apărute în procesul executării contractelor de construcţie sub formă de majorare a activelor sau micşorare a datoriilor care generează creşterea capitalului propriu, în afară de majorările pe seama aporturilor proprietarilor întreprinderii (S.N.C.11, paragraful 5). Venitul contractual cuprinde (S.N.C.11, paragraful 9): a) suma iniţială a venitului convenită în contract; b) venitul rezultat din modificări şi reclamaţii; c) venitul sub formă de plăţi de stimulare; d) alte venituri cuvenite de la beneficiar conform condiţiilor contractului. 14. Suma iniţială a venitului contractual - suma venitului stipulată în contract la încheierea acestuia între antreprenor şi beneficiar (S.N.C.11, paragraful 10). În procesul executării contractului suma iniţială a venitului contractual poate fi modificată ca rezultat al modificărilor, reclamaţiilor şi/sau plăţilor de stimulare. 15. Venit rezultat din modificări - venit care rezultă din modificarea condiţiilor contractului iniţial conform acordului dintre antreprenor şi beneficiar (S.N.C.11, paragraful 5), cum ar fi modificarea volumului lucrărilor planificate pentru a fi executate în baza contractului, introducerea modificărilor în proiectul obiectului în curs de construcţie (modificarea design-ului, finisarea cu alte materiale etc.) în specificaţii, în termenele executării contractului etc. Modificările pot conduce atît la micşorarea, cît şi la majorarea sumei iniţiale a venitului contractual. Concomitent trebuie să fie constatate şi consumurile contractuale aferente modificărilor. Suma venitului rezultat din modificări se include în venitul contractual în cazul cînd: a) beneficiarul şi antreprenorul au convenit asupra modificării; b) mărimea unui astfel de venit poate fi determinată cu certitudine (S.N.C.11, paragraful 11). Exemplul 11. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe trei ani un contract pentru construirea unei uzine în valoare de 8000000 lei (fără TVA). La sfîrşitul anului 2 beneficiarul a propus antreprenorului să înlocuiască materialele utilizate pentru finisarea clădirilor. Valoarea contractuală a modificării recuperată de beneficiar este egală cu 1200000 lei. Astfel, suma totală a venitului contractual constituie 9200000 lei (800000 + 1200000). Venitul aferent modificării se include în valoarea contractului în perioada executării lucrărilor corespunzătoare. În cazul de faţă antreprenorul tratează modificarea ca o parte a contractului iniţial, întrucît ea a fost coordonată cu beneficiarul şi valoarea ei este determinată cu certitudine. 16. Venit rezultat din reclamaţii - suma pe care antreprenorul intenţionează să o perceapă de la beneficiar pentru recuperarea consumurilor contractuale neincluse în valoarea contractului (S.N.C.11, paragraful 5). Reclamaţiile pot fi o consecinţă, de exemplu, a erorilor comise de beneficiar în specificaţii sau în proiect şi modificările litigioase în lucrările prevăzute de contract, precum şi a încălcării condiţiilor contractului de către beneficiar. Suma venitului rezultat din reclamaţii se include în venitul contractual în cazul cînd: a) reclamaţiile sînt recunoscute de beneficiar sau percepute de către judecată; b) mărimea venitului dat poate fi determinată cu certitudine (S.N.C.11, paragraful 12). Dacă condiţiile specificate nu se îndeplinesc, venitul corespunzător nu se constată, iar consumurile aferente reclamaţiei suportate efectiv se constată de antreprenor ca cheltuieli ale perioadei. Exemplul 12. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract cu preţ fix pentru construirea unei clădiri în valoare de 6000000 lei (fără TVA). Consumurile de deviz aferente contractului constituie 5400000 lei. În procesul executării lucrărilor antreprenorul a depistat în proiect o greşeală comisă de beneficiar. Corectarea ei a necesitat consumuri suplimentare în sumă de 10000 lei. Reclamaţia prezentată de antreprenor în sumă de 11100 lei, care include consumurile suplimentare efective şi profitul (10000 + 10000 x 0,11), a fost recunoscută de beneficiar. În această situaţie antreprenorul constată suma reclamaţiei în mărime de 11100 lei ca venit contractual, iar consumurile suportate efectiv în sumă de 10000 lei - ca consumuri contractuale. Suma totală a venitului contractual constituie 6011100 lei (6000000 + 11100 lei), iar suma totală a consumurilor contractuale - 5410000 lei (5400000 + 10000). În cazul cînd beneficiarul nu recunoaşte reclamaţia prezentată, venitul care rezultă din aceasta nu se constată de antreprenor, iar consumurile efective aferente reclamaţiei se constată ca cheltuieli ale perioadei. Venitul din reclamaţiile înaintate de antreprenor şi recunoscute de persoanele terţe (nu de beneficiari) este constatat de antreprenor nu ca venit contractual, ci ca alte venituri operaţionale. 17. Plăţi de stimulare - sume suplimentare cuvenite antreprenorului şi plătite lui de beneficiar în cazul respectării condiţiilor contractului (S.N.C.11, paragraful 5), de exemplu, pentru finalizarea anticipată a contractului, calitatea înaltă a lucrărilor executate, reducerea consumurilor sau pentru alte rezultate stipulate în contract. Plăţile de stimulare pot fi stabilite în procente din valoarea contractului sau sub formă de sumă fixă şi se includ în venitul contractual în cazul cînd: a) acestea pot fi determinate cu certitudine; b) sînt respectate condiţiile stipulate în contract (S.N.C.11, paragraful 13). Exemplul 13. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe cinci ani un contract pentru construirea unei uzine în valoare de 8000000 lei (fără TVA). Contractul prevede o plată suplimentară în mărime de 0,025% din valoarea contractului pentru fiecare zi a finalizării anticipate a acestuia. Să presupunem că antreprenorul a terminat construcţia cu 70 de zile înainte de termenul stabilit. Prin urmare, plăţile de stimulare constatate ca venit contractual vor constitui 140000 lei (8000000 x 70 x 0,00025), iar suma totală a venitului contractual - 8140000 lei (8000000 + 140000). 18. Alte venituri cuvenite de la beneficiar conform condiţiilor contractului - sume cuvenite antreprenorului de la beneficiar în baza condiţiilor contractului în calitate de recuperare a altor consumuri directe ce depăşesc valoarea contractului. Acestea se includ în venitul contractual în cazul cînd: a) pot fi determinate cu certitudine; b) suma lor este negociată de beneficiar şi antreprenor (S.N.C.11, paragraful 14). 19. Antreprenorul poate să obţină şi alte venituri aferente executării contractului, de exemplu, venitul din vînzarea materialelor extrase în procesul construcţiei, construcţiilor speciale provizorii neincluse în lista de titluri şi utilajului în procesul executării contractului sau la terminarea lui. Astfel de venituri nu se includ în venitul contractual, ci se raportează la alte venituri operaţionale. 20. În venitul contractual nu se includ sumele încasate în numele terţilor, de exemplu, taxa pe valoarea adăugată, accizele, încasările obţinute de antreprenor la însărcinarea terţilor din vînzarea mărfurilor (producţiei) acestora. Astfel de sume nu reprezintă un avantaj economic al întreprinderii-antreprenor şi nu influenţează asupra capitalului propriu al acesteia (S.N.C.11, paragraful 15). Exemplul 14. Întreprinderea-antreprenor a încheiat la 10 ianuarie 2001 pe nouă luni un contract cu preţ fix pentru construirea unei clădiri în valoare de 3000000 lei (fără TVA). Consumurile de deviz aferente contractului constituie 2400000 lei. După terminarea contractului beneficiarul trebuie să-i plătească antreprenorului cu titlu de recuperare 3600000 lei, inclusiv TVA în sumă de 600000 lei. În acest caz mărimea venitului contractual se determină ca diferenţa dintre valoarea totală a contractului (3600000 lei) şi suma TVA (600000 lei), constituind 3000000 lei. 21. Venitul contractual se măsoară la valoarea venală a recompensei primite sau care urmează a fi primită cu scăderea reducerilor şi rabaturilor acordate de antreprenor (S.N.C.11, paragraful 16). În astfel de cazuri valoarea venală se determină în conformitate cu S.N.C.18 "Venitul", paragrafele 8-15. Exemplul 15. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe şase luni un contract cu preţ fix pentru construirea unei benzinării în valoare de 3000000 lei (fără TVA). Consumurile de deviz aferente contractului constituie 2400000 lei. Contractul a fost încheiat în baza condiţiilor 0,8/10, n/30 zile, adică în curs de 30 zile din ziua primirii documentelor de plată beneficiarul trebuie să se achite în mărimea valorii venale integrale, iar în cazul achitării în curs de 10 zile antreprenorul acordă beneficiarului reduceri în mărime de 0,8% din valoarea contractului (fără TVA). Să presupunem că beneficiarul a achitat suma prevăzută de contract în curs de 10 zile şi lui i s-a acordat reducerea stipulată în contract. În acest caz venitul contractual constituie 2976000 lei şi se determină ca diferenţa dintre valoarea venală a contractului (fără TVA) - 3000000 lei şi suma reducerii acordate - 24000 lei (3000000 x 0,008). 22. Măsurarea venitului contractual depinde de modul de efectuare a decontărilor între beneficiar şi antreprenor. În cazul efectuării decontărilor contra mijloace băneşti, venitul contractual se măsoară cu suma mijloacelor băneşti primite sau care urmează a fi primite. În cazul efectuării decontărilor prin acordarea altor active (servicii) (beneficiarul poate să acorde antreprenorului în calitate de plată mijloace fixe, active nemateriale, valori materiale şi mărfuri, hîrtii de valoare, alte active şi/sau servicii) venitul contractual se măsoară în felul următor: a) schimbul cu servicii identice, adică cu lucrări de construcţii cu aceeaşi valoare, nu se consideră tranzacţie care generează venit; b) schimbul cu mărfuri şi servicii neidentice se tratează ca tranzacţie care generează venit. Valoarea venală a activelor primite în schimb poate să coincidă sau nu cu valoarea contractului. Dacă valoarea venală a activelor primite în schimb coincide cu valoarea contractului, un astfel de schimb se consideră schimb total. Exemplul 16. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe trei ani un contract pentru construirea unei clădiri în valoare de 3000000 lei (fără TVA). Conform contractului, beneficiarul îi acordă acesteia în schimbul lucrărilor executate mărfuri şi materiale, valoarea venală a cărora este egală respectiv cu 1900000 şi 1100000 lei. În acest caz valoarea venală a activelor primite în schimb coincide cu valoarea contractului şi antreprenorul recunoaşte venitul contractual în mărimea valorii venale a activelor primite, adică 3000000 lei (190000 + 1100000). Dacă valoarea venală a activelor primite pe calea schimbului nu coincide cu valoarea contractului, un astfel de schimb se consideră schimb parţial. Exemplul 17. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unei clădiri în valoare de 1900000 lei (fără TVA). Conform contractului, beneficiarul îi acordă acesteia în schimbul lucrărilor executate un autoturism şi produse finite, valoarea venală a cărora constituie respectiv 15000 lei şi 625000 lei. Diferenţa în mărime de 1260000 lei (1900000 - 15000 - 625000) beneficiarul o achită contra mijloace băneşti. În acest caz mărimea venitului contractual constituie 1900000 lei (15000 + 625000 + 1260000).Componenţa şi măsurarea consumurilor şi cheltuielilor contractuale
23. Consumuri contractuale - resurse consumate pentru executarea contractului în scopul obţinerii unui venit şi care urmează a fi recuperate de beneficiar (S.N.C.11, paragraful 5). În componenţa consumurilor contractuale se includ: a) consumurile directe; b) consumurile indirecte de producţie; c) consumurile contractuale generale; d) alte consumuri contractuale recuperate de beneficiar conform condiţiilor contractului. 24. Consumuri directe - consumuri aferente nemijlocit executării lucrărilor în baza unui contract concret şi incluse direct în costul acestora (S.N.C.11, paragraful 19). Consumurile directe cuprind: a) consumurile de materiale utilizate în procesul executării contractului: - valoarea materialelor de construcţie consumate, construcţiilor şi pieselor care constituie baza obiectelor în curs de construcţie sau sînt componente necesare la executarea lucrărilor de construcţii-montaj; - valoarea materialelor auxiliare necesare la executarea lucrărilor de construcţii-montaj pentru asigurarea unui proces tehnologic normal; - valoarea materialelor, construcţiilor şi pieselor consumate sau distruse în timpul probelor; - valoarea energiei cumpărate de toate tipurile (electrică, termică, aer comprimat, frig etc.) consumată la executarea lucrărilor de construcţii-montaj, consumurile pentru producţia energiei de toate tipurile în cazul producerii acesteia de către însăşi organizaţia de antrepriză, precum şi pentru transformarea şi transmiterea energiei cumpărate pînă la locul de consum al acesteia; - valoarea combustibilului de toate tipurile utilizat la executarea lucrărilor de construcţii, producerea energiei electrice, aburilor, apei, aerului comprimat şi altor tipuri de resurse materiale. Valoarea materialelor de construcţie, energiei electrice, combustibilului etc. consumate se determină în conformitate cu S.N.C.2 "Stocurile de mărfuri şi materiale"; b) consumurile privind retribuirea muncii personalului de producţie (muncitorilor) care execută nemijlocit lucrări prevăzute de contract: - salariile pentru munca prestată efectiv calculate în baza tarifelor, salariilor tarifare şi ale funcţiei conform formelor şi sistemelor de salarizare aplicate la întreprindere; - valoarea producţiei eliberate salariaţilor sub formă de salarizare în natură; - premiile pentru rezultatele obţinute, inclusiv pentru economisirea consumurilor; - plăţile cu caracter compensatoriu determinate de regimul lucrărilor şi condiţiile muncii; - plata concediilor legale şi suplimentare în conformitate cu legislaţia în vigoare; c) contribuţiile la asigurările sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală din salariile calculate personalului de producţie, efectuate în conformitate cu legislaţia în vigoare; d) plata pentru arenda mijloacelor fixe şi închirierea utilajului utilizate nemijlocit la executarea unui contract concret contabilizată în conformitate cu S.N.C.17 "Contabilitatea arendei (chiriei)"; e) uzura şi consumurile aferente întreţinerii şi exploatării mijloacelor fixe (maşini de construcţie, mecanisme şi utilaj) utilizate nemijlocit la executarea unui contract concret; f) consumurile aferente proiectării şi asistenţei tehnice ce ţin nemijlocit de un contract concret şi care includ retribuirea muncii salariaţilor din grupele de proiectare şi deviz şi grupele de proiectare a executării lucrărilor cu contribuţiile la asigurările sociale, achitarea serviciilor prestate de organizaţiile de proiectări privind întocmirea proiectelor de executare a lucrărilor; g) uzura şi consumurile privind fabricarea, întreţinerea, reparaţia, transferarea şi demontarea construcţiilor speciale provizorii, instalaţiilor şi utilajului - echipamentelor provizorii ale clădirilor şi construcţiilor speciale permanente reconstruite pentru deservirea lucrătorilor de la construcţii, plata pentru arendă şi folosirea clădirilor şi construcţiilor speciale permanente reconstruite şi existente pentru nevoile de producţie ale construcţiei, uzura şi consumurile pentru reparaţia curentă a clădirilor mobile de tip container demontabile, depozitelor tehnico-materiale provizorii, amenajărilor provizorii pentru materiale, articole, construcţii, staţiilor provizorii, instalaţiilor pentru pregătirea terenurilor, platformelor, poligoanelor, standurilor, birourilor, laboratoarelor, garajelor, băilor cu duş, sălilor pentru cazane de fiert apa, pardoselelor, scărilor duble, scărilor, construcţiilor speciale şi dispozitivelor de tehnică a securităţii, magaziilor pentru şefii de şantier şi maiştri, oficiilor de pe lîngă obiecte; h) consumurile prevăzute în deviz pentru introducerea corectărilor în proiect, precum şi executarea lucrărilor cu garanţie, inclusiv consumurile aferente creării rezervei pentru deservirea cu garanţie; i) consumurile aferente acţiunilor şi reclamaţiilor prezentate şi recunoscute de beneficiari. În cazul cînd beneficiarii nu recunosc reclamaţiile prezentate, consumurile respective se constată ca cheltuieli ale perioadei; j) dobînzile şi alte consumuri aferente creditelor şi împrumuturilor utilizate pentru executarea lucrărilor de antrepriză capitalizate în conformitate cu S.N.C.23 "Consumurile privind împrumuturile"; k) amortizarea activelor nemateriale utilizate nemijlocit în procesul executării unui contract concret determinată conform S.N.C.13 "Contabilitatea activelor nemateriale"; l) alte consumuri directe aferente nemijlocit unui contract concret (consumuri pentru lucrări geodezice efectuate la executarea lucrărilor de antrepriză; consumurile pentru proiectarea executării lucrărilor; consumurile pentru întreţinerea pazei incendiare şi consumurile aferente invenţiilor şi raţionalizărilor; consumurile pentru amenajarea şi întreţinerea şantierelor de construcţie; consumurile pentru pregătirea obiectelor de construcţie pentru a fi puse în funcţiune etc.) (S.N.C.11, paragraful 20).[Paragraful 24 completat prin Ordinul.Min.Fin. nr.34 din 21.05.2004, în vigoare 28.05.04]
25. Consumuri indirecte de producţie - consumuri aferente întreţinerii şi exploatării maşinilor, mecanismelor şi utilajelor de construcţie care deservesc cîteva contracte în cursul perioadei de gestiune, dar care nu pot fi incluse direct în consumurile contractuale ale unui contract concret (S.N.C.11, paragraful 21). Consumurile indirecte de producţie cuprind: a) consumurile privind retribuirea muncii, care includ salariile de bază şi suplimentare, diverse adaosuri, sporuri şi premii plătite salariaţilor care exploatează şi deservesc maşinile, mecanismele şi utilajele de construcţie (maşiniştilor, motoriştilor, mecanicilor şi altor specialişti în domeniul dirijării şi deservirii maşinilor şi mecanismelor), cu contribuţiile corespunzătoare la asigurările sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală; b) consumurile privind energia electrică, combustibilul, carburanţii, lubrifianţii şi materialele auxiliare (de exploatare), precum şi piesele de schimb pentru maşinile, mecanismele şi utilajele de construcţie; c) uzura maşinilor, mecanismelor şi utilajelor de construcţie, care deservesc cîteva contracte determinată în conformitate cu S.N.C.16 "Contabilitatea activelor materiale pe termen lung"; d) plata de arendă pentru folosirea maşinilor, mecanismelor şi utilajelor de construcţie arendate care deservesc cîteva contracte determinată conform S.N.C.17 "Contabilitatea arendei (chiriei)"; e) consumurile privind deservirea tehnică, diagnosticarea şi efectuarea tuturor tipurilor de reparaţie a maşinilor, mecanismelor şi utilajelor de construcţie (în cazul creării rezervelor pentru reparaţia unor astfel de maşini, mecanisme şi utilaje se reflectă suma rezervelor create); f) consumurile privind întreţinerea căilor ferate cu şine şi fără şine, inclusiv valoarea materialelor utilizate pentru întreţinerea acestora şi salariile muncitorilor; g) alte consumuri aferente întreţinerii şi exploatării maşinilor, mecanismelor şi utilajelor de construcţie, care deservesc cîteva contracte (S.N.C.11, paragraful 22).[Paragraful 25 completat prin Ordinul.Min.Fin. nr.34 din 21.05.04, în vigoare 28.05.04]
26. Consumurile indirecte de producţie efective se repartizează la sfîrşitul fiecărei perioade de gestiune pe contracte concrete şi alte direcţii proporţional cu numărul de schimburi-maşină (ore-maşină) lucrate de fiecare grup (tip) de maşini, mecanisme şi utilaje de construcţie sau prin altă metodă acceptată de întreprinderea-antreprenor (S.N.C.11, paragraful 23). Metoda de repartizare a consumurilor indirecte de producţie aleasă trebuie să fie reflectată în politica de contabilitate a întreprinderii-antreprenor. Exemplul 18. În perioada de gestiune suma efectivă a consumurilor indirecte de producţie pentru grupul "tractoare-buldozere" este egală cu 30000 lei. Numărul de ore-maşină lucrate de acest grup de maşini constituie pentru: a) contractul "A" - 280, b) contractul "B" - 296.Total - 576.
Conform condiţiilor din exemplul examinat suma consumurilor indirecte de producţie efective se repartizează între contractele "A" şi "B" în felul următor (tab.1).
Tabelul 1 Repartizarea consumurilor indirecte de producţie efective |
|||
Contracte de construcţie | Numărul de ore-maşină lucrate | Coeficientul de repartizare | Consumuri indirecte de producţie efective (în lei) |
"A" | 280 | 52,083 | 14583 |
"B" | 296 | 52,083 | 15417 |
Total | 576 | 52,083 | 30000 |
Tabelul 2 Repartizarea consumurilor contractuale generale efective (în lei) |
|||
Contracte de construcţie | Consumuri contractuale generale recuperate de beneficiari | Coeficientul de repartizare | Consumuri contractuale generale efective care urmează a fi repartizate în perioada de gestiune |
"A" | 100000 | 0,947368 | 94737 |
"B" | 90000 | 0,947368 | 85263 |
Total | 190000 | 0,947368 | 180000 |
Constatarea veniturilor şi cheltuielilor contractuale
34. Veniturile şi cheltuielile contractuale se constată în baza metodei specializării exerciţiilor în acea perioadă de gestiune, în care acestea au apărut, indiferent de momentul încasării sau plăţii mijloacelor băneşti ori a altei forme de compensare (S.N.C.11, paragraful 32). 35. Lucrările de construcţii se execută în conformitate cu condiţiile convenite în contract în cursul unei sau a mai multor perioade de gestiune. Dacă lucrările contractuale încep şi se termină în aceeaşi perioadă de gestiune, veniturile şi cheltuielile contractuale se constată la terminarea contractului în cauză. Consumurile contractuale se contabilizează de antreprenor cu total cumulativ de la începutul executării contractului pînă la terminarea lui. Plăţile intermediare şi avansurile primite de antreprenor nu se constată ca venit pînă la încheierea integrală a lucrărilor aferente contractului. După terminarea contractului cheltuielile contractuale se constată în suma consumurilor contractuale suportate efectiv, iar veniturile - în suma prevăzută de contract (S.N.C.11, paragraful 33). Exemplul 25. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe două luni un contract pentru construirea benzinăriei în valoare de 400000 lei (fără TVA). Consumurile contractuale conform devizului constituie 370000 lei. Lucrările aferente contractului au fost începute la 3 iulie 2001 şi terminate la 4 septembrie a aceluiaşi an. Consumurile contractuale efective au constituit 390000 lei. În cazul dat perioada efectivă de executare a contractului nu depăşeşte o perioadă de gestiune (un trimestru). La sfîrşitul perioadei de gestiune antreprenorul constată veniturile în sumă de 400000 lei şi cheltuielile în sumă de 390000 lei, indiferent de mărimea consumurilor de deviz aferente contractului. 36. Dacă lucrările de construcţii aferente contractului se execută în cursul cîtorva perioade de gestiune, veniturile şi cheltuielile contractuale se constată pe etapele separate ale contractului în baza metodei procentului de finalizare (executare a lucrărilor), adică în perioadele de gestiune în care se execută nemijlocit lucrările aferente contractului (S.N.C.11, paragraful 33). În acest caz trebuie să se respecte următoarele condiţii: a) momentul terminării contractului sau a unei etape distincte a acestuia poate fi stabilit cu certitudine la data întocmirii rapoartelor financiare; b) rezultatul executării contractului poate fi determinat cu certitudine. 37. Modul de determinare a rezultatului executării contractului de construcţie depinde de tipul contractului. Astfel, rezultatul executării contractului cu preţ fix poate fi determinat cu certitudine în cazul cînd: a) este posibilă determinarea cu certitudine a sumei totale a venitului contractual; b) există o certitudine întemeiată că avantajele economice (profitul) aferente contractului vor fi obţinute de antreprenor; c) consumurile privind finalizarea lucrărilor contractuale şi procentul de executare a contractului la data întocmirii rapoartelor financiare pot fi determinate cu certitudine; d) consumurile contractuale suportate efectiv pot fi determinate exact, estimate cu certitudine şi comparate cu normele de deviz (S.N.C.11, paragraful 34). Rezultatul execuţiei contractului în regie (cost plus) poate fi determinat cu certitudine în cazul cînd: a) există o certitudine întemeiată că avantajele economice (profitul) aferente contractului vor (va) fi obţinute (obţinut) de antreprenor; b) este posibilă determinarea cu certitudine a veniturilor şi cheltuielilor contractuale, indiferent de faptul dacă acesta se recuperează de beneficiar sau nu (S.N.C.11, paragraful 35). Rezultatul executării contractului mixt poate fi determinat cu certitudine în cazul respectării condiţiilor enumerate mai sus referitoare la contractele cu preţ fix şi în regie. 38. Venitul contractual pe etapele executării contractului se constată la sfîrşitul fiecărei perioade de gestiune şi se determină prin una din următoarele metode (S.N.C.11, paragraful 37): - în baza raportului procentual dintre consumurile contractuale suportate efectiv la o anumită dată raportată şi suma totală a consumurilor de deviz prevăzute de contract; - în baza volumului lucrărilor executate efectiv care este confirmat de beneficiar; - în baza gradului de finalizare a volumului fizic al lucrărilor prevăzut de contract.Determinarea venitului contractual în baza raportului procentual dintre
consumurile contractuale suportate efectiv la o anumită dată raportată
şi suma totală a consumurilor de deviz prevăzute de contract
39. Metoda în cauză se aplică, de regulă, pentru determinarea venitului contractual aferent contractelor cu preţ fix. În acest caz venitul se constată, pornind de la procentul de executare a contractului, care reflectă partea contractului executat la data raportată şi se determină în felul următor:Procentul |
Consumuri contractuale suportate efectiv la data raportată |
||
de executare | = |
----------------------------------------------------------------------------------- |
x 100. |
a contractului |
Suma totală a consumurilor contractuale de deviz |
Tabelul 3 Calculul procentului de executare a contractului (în lei) |
||||
Nr. crt. |
Indicatori |
Anii |
||
1 |
2 |
3 |
||
1. | Valoarea iniţială a contractului | 6200000 | 6200000 | 6200000 |
2. | Majorarea valorii contractului ca rezultat al modificării | - | 300000 | 300000 |
3. | Valoarea totală a contractului | 6200000 | 6500000 | 6500000 |
4. | Suma iniţială a consumurilor contractuale prevăzute în deviz | 5100000 | 5100000 | 5100000 |
5. | Majorarea sumei consumurilor contractuale de deviz ca rezultat al modificării | - | 240000 | 240000 |
6. | Consumuri de deviz generale | 5100000 | 5340000 | 5340000 |
7. | Consumuri contractuale suportate în anul de gestiune curent | 2020000 | 2040000 | 1280000 |
8. | Consumuri contractuale suportate efectiv la data raportată | 2020000 | 4060000 | 5340000 |
9. | Procentul de executare a contractului (rd.8 : rd.6 x 100), % | 39,61% | 76,03% | 100% |
Tabelul 4 Calculul sumelor veniturilor, cheltuielilor şi rezultatului financiar (profitului/pierderii) |
|||||
Indicatori |
Valoarea totală a contractului (în lei) |
Procentul de executare a contractului |
Sumele veniturilor, cheltuielilor şi rezultatului financiar (în lei) |
||
la data raportată cu total cumulativ de la începutul executării contractului |
constatate în anii precedenţi |
constatate în anul curent |
|||
1 |
2 |
3 |
4 (col.2 x col.3 : 100) |
5 |
6 (col.4-col.5) |
Anul 1 |
|||||
Venituri | 6200000 | 39.61 | 2455820 | - | 2455820 |
Cheltuieli | - | - | 2020000 | - | 2020000 |
Profit (pierdere) | - | - | 435820 | - | 435820 |
Anul 2 |
|||||
Venituri | 6500000 | 76.03 | 4941950 | 2455820 | 2486130 |
Cheltuieli | - | - | 4060000 | 2020000 | 2040000 |
Profit (pierdere) | - | - | 881950 | 435820 | 446130 |
Anul 3 |
|||||
Venituri | 6500000 | 100.00 | 6500000 | 4941950 | 1558050 |
Cheltuieli | - | - | 5340000 | 4060000 | 1280000 |
Profit (pierdere) | - | - | 1160000 | 881950 | 278050 |
Determinarea venitului contractual în baza volumului lucrărilor
executate efectiv, care este confirmat de beneficiar
42. La utilizarea acestei metode modul de determinare a mărimii venitului contractual depinde de tipul contractului. Astfel, în cazul unui contract cu preţ fix venitul se constată, pornind de la volumul lucrărilor executate efectiv la data raportată şi procentul profitului prevăzut de contract, iar în cazul unui contract în regie (cost plus) - la suma consumurilor contractuale suportate efectiv şi recompensei suplimentare prevăzute. Exemplul 28. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract cu preţ fix pentru construirea unei clădiri în valoare de 5000000 lei (fără TVA). Profitul a fost stabilit în mărime de 20% din suma totală a consumurilor suportate efectiv. În perioada de gestiune antreprenorul a efectuat consumuri în mărime de 500000 lei. Conform datelor antreprenorului, volumul efectiv al lucrărilor executate şi confirmate de beneficiar constituie 600000 lei (500000 + 500000 x 0,2). Prin urmare, în perioada de gestiune antreprenorul constată venitul la suma confirmată şi acceptată spre plată de către beneficiar, adică 600000 lei. Exemplul 29. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unui drum. Conform contractului, beneficiarul îi recuperează antreprenorului valoarea efectivă a construcţiei evaluată la preţuri de piaţă curente şi îi plăteşte o recompensă suplimentară în mărime de 3% din suma consumurilor efective. În perioada de gestiune antreprenorul a efectuat consumuri efective în sumă de 300000 lei şi a prezentat beneficiarului spre plată factura cu anexarea proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor executate în care este reflectată suma consumurilor efective ale perioadei de gestiune şi suma recompensei suplimentare în mărime de 9000 lei (300000 x 0,03). Astfel, suma totală confirmată şi acceptată spre plată de beneficiar constituie 309000 lei (300000 + 9000). În cazul dat antreprenorul constată în perioada de gestiune venitul în sumă de 309000 lei, iar cheltuielile - în mărimea consumurilor suportate efectiv, adică 300000 lei.Determinarea venitului contractual în baza gradului de finalizare
a volumului fizic al lucrărilor prevăzut de contract
43. Aplicarea metodei în cauză prevede calcularea venitului contractual prin înmulţirea procentului de finalizare a volumului fizic al lucrărilor de antrepriză cu valoarea contractului sau a elementelor constructive distincte ale acestuia. O astfel de metodă se aplică atît pentru contractele cu preţ fix, cît şi pentru cele de regie. 44. În cazul contractelor cu preţ fix, de regulă, există calcule exacte ale valorii contractului sau a unor elemente constructive distincte ale acestuia, de exemplu, a valorii unui obiect, a unui etaj dintr-un bloc sau a scheletului (carcasei) clădirii de producţie. În acest caz venitul contractual poate fi determinat, ţinînd cont de procentul de finalizare a volumului fizic al unor lucrări de construcţie sau al elementelor constructive distincte ale unui contract. În cazul dat venitul contractual se determină prin înmulţirea procentului de finalizare a volumului fizic al fiecărui element constructiv al contractului (al unor lucrări de construcţie distincte) cu valoarea lui (lor). Mărimea totală a venitului contractual constatată în perioada de gestiune se compune din sumele veniturilor calculate pe fiecare element constructiv al contractului. Exemplul 30. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract cu preţ fix pentru construirea unui bloc cu 10 etaje cu valoarea totală de 740000 lei. Conform contractului, valoarea fiecărui etaj (de la etajul 1 pînă la etajul 10) constituie 700000 lei, a demisolului - 250000 lei, iar a acoperişului - 150000 lei. La data raportată procentul de finalizare a părţii fizice a lucrărilor efectuate la etajele 1-5 constituie 80%, la etajul 6 - 50%, iar la demisol - 100%. În cazul dat suma totală a venitului la data raportată constă din venitul aferent: a) demisolului - 250000 lei (250000 x 1), b) etajelor 1-5 - 280000 lei {(700000 x 5) x 0,8}, c) etajului 6 - 350000 lei (700000 x 0,5),Total - 3400000 lei.
Astfel, antreprenorul constată veniturile şi cheltuielile contractuale la suma consumurilor suportate, adică în mărime de 3400000 lei. Venitul contractual poate fi determinat ţinînd cont de procentul de finalizare a volumului fizic al lucrărilor în ansamblu pe obiect. În cazul dat suma venitului contractual în cursul perioadei de gestiune se determină prin înmulţirea procentului de finalizare a volumului fizic al lucrărilor pe obiect în ansamblu cu valoarea acestuia. Exemplul 31. Bazîndu-ne pe datele din exemplul 30, să presupunem că procentul mediu de finalizare a volumului fizic al lucrărilor pe întreaga clădire constituie 81,3%. În acest caz antreprenorul constată veniturile şi cheltuielile contractuale în suma consumurilor suportate care constituie 6016200 lei (7400000 x 0,813). 45. În cazul unui contract în regie venitul contractual se determină pornind de la suma consumurilor efective, procentul de finalizare a volumului fizic al lucrărilor şi suma recompensei suplimentare prevăzute. Exemplul 32. Întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract pentru construirea unui bloc cu 10 etaje. Conform contractului, suma consumurilor de deviz constituie 8000000 lei, iar recompensa suplimentară - 20% din suma consumurilor efective recuperate de beneficiar. Valoarea fiecărui etaj, inclusiv demisolul, este egală cu 700000 lei, iar a acoperişului - cu 300000 lei. La data raportată gradul de finalizare a volumului fizic al lucrărilor a constituit pentru: demisol - 100%, etajele 1- 5 - 100%, etajul 6 - 50%. Astfel, consumurile constatate la data raportată constituie: a) pentru demisol - 700000 lei (700000 x 100 : 100); b) pentru etajele: • 1 - 5 – 3500000 lei {(700000 x 5) x 100 : 100}, • 6 – 350000 lei {(700000 x 1) x 50 : 100}. În acest caz antreprenorul constată cheltuielile la suma consumurilor suportate efectiv - 4550000 lei (700000 + 3500000 + 350000) şi venitul contractual în sumă de 5460000 lei {4550000 + (4550000 x 0,20)}. 46. Veniturile contractuale nu se recunosc în baza plăţilor intermediare şi avansurilor primite de antreprenor de la beneficiari în procesul executării lucrărilor de antrepriză (S.N.C.11, paragraful 38). 47. Cheltuielile contractuale se constată la suma consumurilor contractuale care corespund volumului lucrărilor executate predate de antreprenor şi confirmate de beneficiar, iar partea rămasă a consumurilor contractuale se reflectă ca activ în componenţa producţiei în curs de execuţie aferentă contractului (S.N.C.11, paragraful 40). Exemplul 33. Bazîndu-ne pe datele din exemplul 32, să presupunem că contractul prevede achitarea de către beneficiar numai a valorii elementelor constructive finalizate la data raportată. La sfîrşitul perioadei de gestiune au fost construite integral demisolul şi cinci etaje, gradul de finalizare a volumului fizic al lucrărilor executate la etajul 6 a constituit 50%. În acest caz antreprenorul constată cheltuielile la suma consumurilor suportate efectiv pentru construcţia finală a etajelor care constituie 4200000 lei (3500000 + 700000). Venitul este constatat de antreprenor în mărime de 5040000 lei (4200000 + 4200000 x 0,20). Consumurile suportate de beneficiar în cursul anului de gestiune, dar aferente construcţiei în curs de execuţie a etajului 6 al clădirii în sumă de 350000 lei (4550000 - 4200000) sînt constatate ca producţie în curs de execuţie aferentă - contractului, care este reflectată în componenţa activelor curente. 48. Dacă rezultatul executării unui contract de construcţie nu poate fi determinat cu certitudine, venitul contractual se constată numai în mărimea consumurilor contractuale efectuate în cazul existenţei unei certitudini întemeiate că acestea vor fi recuperate de beneficiar (S.N.C.11, paragraful 43). Exemplul 34. În luna noiembrie 2000 întreprinderea-antreprenor a încheiat pe cinci luni un contract cu preţ fix pentru construirea unei benzinării în valoare de 900000 lei (fără TVA). Conform contractului, consumurile de deviz constituie 800000 lei. În trimestrul IV antreprenorul a efectuat consumuri contractuale în sumă de 160000 lei. La încheierea contractului beneficiarul a transferat antreprenorului plăţi în avans în sumă de 160000 lei. La sfîrşitul anului antreprenorul a aflat că beneficiarul este declarat falit în baza deciziei judiciare şi în legătură cu aceasta a suspendat lucrările aferente contractului în cauză, intentînd o acţiune în judecată privind recuperarea consumurilor suportate. În acest caz antreprenorul constată venitul în mărimea consumurilor suportate efectiv şi recuperate de beneficiar în sumă de 160000 lei. 49. Dacă rezultatul executării unui contract de construcţie nu poate fi determinat cu certitudine şi antreprenorul nu are o certitudine întemeiată că consumurile contractuale suportate vor fi recuperate de beneficiar, venitul contractual nu se constată, iar consumurile contractuale suportate se reflectă ca activ în componenţa lucrărilor contractuale în curs de execuţie pînă la efectuarea tuturor procedurilor necesare prevăzute de legislaţia în vigoare (S.N.C.11, paragraful 44). Consumurile care nu este posibil să fie recuperate şi trebuie să fie recunoscute ca cheltuieli ale perioadei reprezintă consumuri aferente contractelor: a) care au o forţă de acţiune în justiţie incompletă, adică o legitimitate dubioasă; b) finalizarea cărora depinde de actele legislative sau rezultatele procesului judiciar civil neterminat; c) aferente proprietăţii care urmează a fi confiscată sau expropriată; d) pe care antreprenorul nu este capabil să le finalizeze sau nu poate să îndeplinească angajamente de altă natură. Exemplul 35. În luna octombrie 2000 întreprinderea-antreprenor a încheiat pe doi ani un contract cu preţ fix pentru construirea unui bloc în valoare de 4200000 lei (fără TVA). Conform contractului, consumurile de deviz constituie 3100000 lei. În trimestrul IV antreprenorul a efectuat consumuri contractuale în sumă de 300000 lei. Antreprenorul a aflat că beneficiarul a fost declarat falit în baza deciziei judiciare şi în legătură cu aceasta a suspendat lucrările aferente contractului în cauză, intentînd o acţiune în judecată privind recuperarea consumurilor suportate. În cazul dat antreprenorul nu constată venitul contractual, iar consumurile suportate efectiv în sumă de 300000 lei le reflectă ca activ în componenţa lucrărilor contractuale în curs de execuţie pînă la efectuarea tuturor procedurilor prevăzute de legislaţia în vigoare. 50. Dacă obiectul în curs de execuţie trece în proprietatea antreprenorului de comun acord cu beneficiarul sau în baza deciziei judiciare, antreprenorul poate să-l vîndă, să-l schimbe sau să-l transmită gratuit unor terţe persoane. Astfel de operaţiuni se tratează ca vînzare a activelor, iar veniturile şi cheltuielile aferente se evaluează şi se constată conform S.N.C.18 "Venitul" şi S.N.C.3 "Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii". Dacă antreprenorul a folosit toate posibilităţile de recuperare a consumurilor contractuale suportate, astfel de consumuri se constată ca cheltuieli ale perioadei (S.N.C.11, paragraful 45). Exemplul 36. Bazîndu-ne pe datele din exemplul 35, să presupunem că în legătură cu insolvabilitatea beneficiarului obiectul neterminat în valoare de 300000 lei în baza deciziei judiciare trece în proprietatea antreprenorului. Antreprenorul a vîndut obiectul menţionat cu 400000 lei (fără TVA). În acest caz antreprenorul constată venitul din vînzarea acestuia în sumă de 400000 lei şi cheltuielile în sumă de 300000 lei. Dacă antreprenorul nu ar fi reuşit să vîndă, să schimbe sau să finalizeze construirea obiectului în curs de execuţie, consumurile suportate de el ar fi fost constatate ca cheltuieli ale perioadei. 51. În cazul cînd există incertitudini în privinţa încasării sumei constatate şi incluse în venitul contractual, suma neprimită sau suma, recuperarea căreia devine imposibilă, se constată ca cheltuieli şi nu ca ajustare a venitului contractual, întrucît aceste evenimente se referă la diferite perioade de gestiune. În cazul apariţiei creanţei dubioase a beneficiarului, în funcţie de metoda aleasă, antreprenorul atribuie suma corespunzătoare la majorarea cheltuielilor perioadei sau o trece în contul rezervei create anterior în aceste scopuri. Exemplul 37. În luna martie 2000 întreprinderea-antreprenor a prezentat beneficiarului spre plată o factură, anexînd procesele-verbale de recepţie a lucrărilor executate, în suma totală de 309000 lei, din care suma consumurilor efective ale perioadei de gestiune constituie 300000 lei, iar suma recompensei suplimentare stipulate în contract (3% din suma consumurilor) - 9000 lei (30000 x 0,03). În luna iunie a aceluiaşi an beneficiarul a fost declarat de judecată falit şi din acest motiv el nu a recuperat antreprenorului consumurile suportate. În cazul dat în luna martie 2000 antreprenorul constată venitul în sumă de 309000 lei şi îl reflectă în Raportul privind rezultatele financiare pe trimestrul I 2000. La expirarea termenului de prescripţie prevăzut de legislaţia în vigoare creanţele beneficiarului se trec la cheltuielile antreprenorului sau se recuperează pe seama rezervelor create în aceste scopuri.Publicitatea informaţiei
52. În rapoartele financiare şi în anexele la acestea organizaţiile de antrepriză prezintă informaţii privind consumurile, cheltuielile şi veniturile contractuale în conformitate cu paragrafele 49, 50 şi 51 din S.N.C.11 "Contractele de construcţie".Data intrării în vigoare a comentariilor
53. Prezentele comentarii intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.Comentarii
Lasă un răspuns
Restabilirea parolei
