37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Controlul evaziunii fiscale în comerţul interior: un pas înainte şi doi înapoi?

Controlul evaziunii fiscale în comerţul interior: un pas înainte şi doi înapoi?

25.03.2013786 views ECOnomist.md
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Controlul evaziunii fiscale în comerţul interior: un pas înainte şi doi înapoi?

Valoarea adăugată brută în comerţul interior a influenţat semnificativ creşterea  PIB-ului în 2012, înregistrând o majorare de 4,2% în primele nouă luni ale anului trecut. Importanţa acestui sector a impus crearea unui cadru legislativ care să asigure condiţii mai bune pentru activitatea comercianţilor, dar şi să elimine flagelul evaziunii fiscale. Deşi în decembrie a fost introdusă obligativitatea achitării exclusive prin virament anume pentru a controla aceste nereguli, recent Parlamentul a renunţat la prevederea respectivă, motivând prin necesitatea protejării micilor comercianţi. Referitor la aceste acţiuni, experţii consideră că maniera în care aceste modificări sunt elaborate şi adoptate lasă loc pentru interpretări.

 Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul a fost ramura de activitate care a înregistrat cea mai mare creştere a valorii adăugate brute pe parcursul anului 2012, contribuind la creşterea PIB-ului cu 0,6%, marcând cea mare influenţă asupra creşterii economice de până acum. Pentru asigurarea unui mediu favorabil activităţii din acest sector şi pentru un control mai bun al evaziunii fiscale, Legislativul a venit la 13 decembrie 2012 cu modificări ale legislaţiei. Astfel, Parlamentul a impus comercianţii prin modificarea Legii privind comerţul interior să facă achitările pentru marfa procurată exclusiv prin virament.În cazul încălcării acestor prevederi va fi sancționat atât cumpărătorul cât și vânzătorul cu o amendă de la 1 000 la 2 000 de lei pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice se prevedea o amendă de la 3 000  la  4 000 de lei. Totuşi, de la această regulă fac excepţie agenţii economici care activează în cadrul comerţului combinat, o nouă noţiune care se regăseşte în prevederi noi ale legii. Realizarea comerţului combinat presupune, însă, respectarea anumitor condiţii, cum ar fi suprafaţa destinată vânzării de minimum 3000 mp, local amenajat pentru parcarea a cel puţin 200 de automobile, prezenţa unui asortiment de mărfuri de cel puţin 15000 articole, existenţa infrastructurii ce asigură baza de date electronică. O altă prevedere care a fost modificată e cea care ține de competența profesională a angajaților din comerț. Începând cu 1 ianuarie 2013, persoanele care activează în comerț și nu au studii speciale în domeniu, urmează să le facă la instituțiile cu profil economico-comercial.

Modificarea legislaţiei privind comerţul interior, însoţită de nemulţumiri şi acuzaţii de încurajare a monopolului

Totuşi, obligativitatea achitării prin virament, precum şi condiţiile de desfăşurare a activităţii de comerţ combinat  stipulate în lege au stârnit nemulţumirea comercianţilor. În consecinţă, în cadrul  şedinţei Legislativului din 7 martie, preşedintele Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, Veaceslav Ionita a venit cu un proiect de modificare a legii privind comerţul interior, care exclude articolul privind achitarea exclusivă prin virament pentru marfa procurată de către comercianţi. Motivul invocat de deputat este faptul că agenţii economici din mediul rural sau micii comercianţi nu au instituţii bancare în raza de activitate sau se aprovizionează direct de la producător. În acelaşi timp, un grup de deputaţi au propus un alt proiect de modificare a legii comerţului interior prin care, pe lângă faptul că se cere excluderea obligativităţii achitării prin virament, se mai propune şi excluderea noţiunii de comerţ combinat, precum şi a prevederilor privind condiţiile de desfăşurare a activităţii în cadrul acestui tip de comerţ. Autorii proiectului susţin că prevederile respective încurajează monopolul, deoarece doar un singur agent economic întruneşte condiţiile solicitate pentru activitatea de comerţ combinat, este vorba despre Metro Cash & Carry Moldova". Proiectul a fost votat în prima lectură doar după consultări în cadrul Comisiei economie, buget şi finanţe, cu propunerea ca noţiunea de comerţ combinat să nu fie exclusă, dar să fie înlocuită cu noţiunea de comerţ mixt, iar  condiţiile de desfăşurare să nu fie excluse, dar redactate.

Referitor la acţiunile Legislativului în reglementarea activităţii de comerţ interior, expertul din cadrul companiei de consultanţă Business Intelligent Services (BIS), Stelian Andronachi, consideră că situaţia ambiguă şi neclară privind modificările la Legea comerţului interior, apoi revenirea la acest subiect şi propunerea unor noi reglementari care practic aduc situaţia la poziţia iniţială, a provocat un val de reacţii preponderent negative din partea comercianţilor. Potrivit lui Andronachi, cauza principală a reacţiilor negativiste este anularea achitărilor în cash pentru mărfurile procurate de la bazele care activează în comerţul cu ridicata, care nu corespund regulilor noi şi drastice ale comerţului combinat. „Comportamentul comercianţilor este lesne de înţeles, deoarece restricţiile introduse au fost în stare să distrugă baza afacerilor şi a filozofiei relaţiilor comerciale stabilite de ani de zile, fundamentate pe preţuri negociate fără a lua în calcul devamări oficiale sau impozite”, a menţionat expertul BIS.

Comercianţii trebuie să conştientizeze avantajele achitării prin virament, să se adapteze la noile condiţii şi vor avea doar de câştigat

În acest context, reprezentantul BIS a menţionat că mulţi dintre comercianţi cred sincer în puterea cashului şi continuă să susţină că singurul argument pentru obţinerea unui preţ bun la marfa procurată este achitarea în numerar.„Această categorie de comercianţi pur si simplu încă nu şi-au scos în evidenţă avantajele şi perspectivele comerţului oficial. Aceste avantaje ar reprezenta deducerile cheltuielilor la plata impozitelor, TVA, rulaje oficiale şi stocuri contabilizate în baza cărora pot fi accesate credite bancare în condiţii mai bune şi fără gaj, mai puţine probleme în relaţiile cu organele fiscale şi vamale, posibilităţi mai multe de extindere, mai multe riscuri asigurate. În acelaşi timp, unii comercianţi, în special cei mici, nu realizează dezavantajele fenomenelor de neoficializare a activităţii şi eschivare de la impozite, care încep să devină nerentabile, din cauza că amenzile şi alte plăţi de ”închidere a ochilor” sunt achitate din contul micului profit câştigat cu greu”, a precizat Stelian Andronachi.

Expertul mai spune că în comerţ evoluţia relaţiilor de piaţă se îndreaptă spre oficializarea şi limitarea circulaţiei cash-ului. Ca urmare, potrivit lui Andronachi, acei comercianţi care se vor dezvolta în concordanţă cu acest trend şi îşi vor adapta strategiile, ţinând cont de această evoluţie, în relaţiile  cu furnizorii şi clienţii vor avea doar de câştigat în viitor.

Graba cu care au intrat în vigoare modificările, fără o perioadă de adaptare, nu putea să nu provoace nemulţumiri

Referitor la revizuirea legislaţiei privind comerţul interior, Stelian Andronachi afirmă că s-ar părea că intenţiile statului sunt nobile şi sunt îndreptate exclusiv asupra luptei cu evaziunea fiscală, însă maniera în care aceste modificări au fost elaborate, adoptate şi publicate pentru a intra în vigoare au lăsat loc pentru interpretări şi revolte din partea celor interesaţi. „Graba cu care au intrat în vigoare modificările propuse, fără a lăsa o perioadă de tranziţie şi conformare graduală la noile condiţii, nu putea să nu provoace nemulţumiri”, a mai spus expertul.

Constatările expertului se referă la faptul că statul trebuie să implementeze treptat noile modificări, iar comercianţii să conştientizeze avantajele desfăşurării unei activităţi oficiale şi deschise, inclusiv prin adaptarea la achitarea prin virament.

Potrivit informaţiei statistice, valoarea cifrei de afaceri a întreprinderilor care activează în comerţul cu amănuntul a marcat la sfârşitul anului trecut o scădere cu 12,4% faţă de decembrie 2011. Angrosiştii au obţinut în decembrie 2012 o valoare a cifrei de afaceri mai mică cu 14,6% faţă de perioada similară din 2011.

Comentarii

  1. Ghenadie spune:

    Toate magazinele de materiale de constructii ca SUPRATEN, BICOMPLEX, AGAT D, BICOMPLEX CONSTRUCT, si multe altele de regula fac vinzari cu amanuntul si angro a acestor marfuri catre alte firme pentru revinzare conform legii din 13 decembrie 2012 ; adica „comerţului combinat” se intelege ca ei incalca legea deoarece nu intrunesc alte conditii precum parcare , permisul s.a. Adica activeaza in afara legii ,ma intreb UNDE E LOGICA ca marii contribuabili sunt scosi in afara legii ????? CASA DE NEBUNI

  2. Ghenadie spune:

    Toate magazinele de materiale de constructii ca SUPRATEN, BICOMPLEX, AGAT D, BICOMPLEX CONSTRUCT, si multe altele de regula fac vinzari cu amanuntul si angro a acestor marfuri catre alte firme pentru revinzare conform legii din 13 decembrie 2012 ; adica „comerţului combinat” se intelege ca ei incalca legea deoarece nu intrunesc alte conditii precum parcare , permisul s.a. Adica activeaza in afara legii ,ma intreb UNDE E LOGICA ca marii contribuabili sunt scosi in afara legii ????? CASA DE NEBUNI

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...