37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Chinurile prezentării dărilor de seamă la fisc

Chinurile prezentării dărilor de seamă la fisc

01.02.20111.739 views Contabilsef.md

11

(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Chinurile prezentării dărilor de seamă la fisc

 

De obicei, eu nu merg la oficiu fiscal să prezint dările de seamă, dar s-a întâmplat că am fost nevoit să merg şi eu. Şi am rămas şocat de ceea ce se întâmplă în ultima zi de prezentare a dărilor de seamă.  

Cînd am intrat în holul oficiului fiscal nu am putut trece, erau foarte multe persoane.

Şi am început procedura de prezentare a dărilor de seamă. Logic, ar trebui să fie o procedură simplă, ar trebui să stai într-un rând şi să aştepţi când o să-ţi vină rândul, să le prezinţi şi să pleci, dar nu este chiar aşa. În primul rând, a fost nevoie să vizez dările de seamă la inspectorul fiscal din secţia de urmărire a plăţilor, altfel inspectorii care ar trebui să primească dările de seamă nu le acceptă. Evident şi acolo am stat în rând pînă ce am vizat. Alţii, care urmau să prezinte dări de seamă pentru mai multe întreprinderi, circulau de la un inspector la altul, de la un rând la altul, deoarece toate întreprinderile sunt repartizate după prima literă din denumirea întreprinderii între diferiţi inspectori fiscali. De ce se face acest lucru? Nu este scris în nici un act normativ!!! Probabil este iniţiativa inspectoratului fiscal, care încearcă să constrângă contribuabilii să plătească impozitele, deoarece dacă nu vii cu copia ordinului de plată se încep discuţii neplăcute cu inspectorii fiscali, dar oricum până la sfârşit vizează şi dările de seamă a contribuabililor care au restanţe (am văzut cu ochii mei). Am asistat la o aşa situaţie cum o persoană, probabil ne ştiind de această procedură, a încercat să prezinte dările de seamă nevizate. A stat în rînd pentru ca mai apoi să fie refuzat, a început să spună că nu este legal ceea ce fac. Au început să apară replici de genul „nu ţineţi rândul”, „ce vii greu să duceţi să vizaţi?”. La ruşi este o vorbă «лучше сдаться, чем сопротивляться». Sărmanul om a fost nevoit să plece la vizare, şi iarăşi în rândul cel mare!!! Ei bine ne-am abătut de la procedură. După vizare, am stat iar în rînd, am aşteptat vreo 40 minute. În acest timp am văzut şi am auzit mai multe: vedeam cum inspectorii fiscali treceau fără de rând şi prezentau dări de seamă a contribuabililor favorizaţi, cum unii sunau şi spuneau că nu reuşesc să mai plece undeva că aici vor sta mai mult timp, că pînă la masă a fost în oficiu fiscal din alt sector şi acolo a fost şi mai mare rînd, şi altele (nu vreau să scriu înjurăturile). Şi, în final, apropiindu-mă de uşa biroului unde se prezentau dările de seamă văd un anunţ că cei care au vânzări sau procurări mai mare de 1 milion lei, urmează să prezinte Declaraţia privind TVA în alt birou. Surprize, surprize! Ei, în biroul acela nu a fost rândul mare, probabil nu sunt aşa de multe întreprinderi care au vânzări/cumpărări mai mari de un milion lei. Am întrebat inspectorul fiscal care îmi primea Declaraţia, care este sensul că trebuie să prezint Declaraţia în alt birou, dar nu împreună cu toate. Un răspuns clar nu am primit, dar am văzut cum acest inspector fiscal înainte de a pune ştampila pe declaraţie, a înregistrat într-un tabel denumirea întreprinderii, telefonul de contact, genul de activitate, careva date din Declaraţie.

            În final, vreau să vă spun că toată procedura de prezentare a dărilor de seamă fiscale a durat mai mult de o oră.

            Simt că o să se găsească mulţi să spună că de fapt noi contabilii suntem vinovaţi, căci cine lasă tot pînă la ultimul moment! Da o parte din vină este şi a noastră, dar sunt mulţi factori şi apar diferite situaţii care duc la aceasta. Nu voi descrie aceste situaţii, dar de fapt de ce m-am hotărât să scriu acest articol? Pentru a atrage atenţie la ceea ce se face, şi de ce nu se iau careva măsuri din partea organelor fiscale? De fapt aceasta situaţie se întâlneşte nu numai la oficiile fiscale, dar şi la oficiile teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi Direcţia Generală pentru Statistică.

            De fapt o soluţie s-a găsit – prezentarea dărilor de seamă prin intermediului internetului, serviciu care nu este destul de bine promovat. Marea problemă constă în aceea că acest serviciu este cu plata şi nu este destul de ieftin. Am citit undeva că în curând se va ieftini. Şi aici vreau să ajut un pic întreprinderea „Fiscservinform”. Pentru promovarea serviciilor date, eu aş face următorul lucru: în primul rând aş simplifica la maxim posibil procedura de încheiere a contractului şi instalare a softului, apoi aş veni la oficiile fiscale în una din zilele care a fost descrisă mai sus, şi aş propune serviciile date la toţi cei care stau şi pierd timpul în rînd. Numai că mai este un moment, pentru ca să fie cu efect, trebuie să propuneţi serviciile fără plată pentru o anumită perioadă (aici deja cum va permite situaţia financiară, dar cred ca nu mai puţin de jumătate de an). Ştiţi, oamenii au o aşa trăsătură de a se deprinde foarte repede la bine, şi atunci cînd va veni termenul de prelungire a contractului, dar deja cu plată, credeţi-mă că contabilul, amintindu-şi prin ce chinuri trecea la prezentarea dărilor de seamă, va face tot posibilul ca să beneficieze de acest serviciu (evident,cu condiţia unui preţ rezonabil).    

 

 

 

Adrian Ştirbu

www.contabilsef.md

Chinurile prezentării dărilor de seamă la fisc

 

De obicei, eu nu merg la oficiu fiscal să prezint dările de seamă, dar s-a întâmplat că am fost nevoit să merg şi eu. Şi am rămas şocat de ceea ce se întâmplă în ultima zi de prezentare a dărilor de seamă.  

Cînd am intrat în holul oficiului fiscal nu am putut trece, erau foarte multe persoane.

Şi am început procedura de prezentare a dărilor de seamă. Logic, ar trebui să fie o procedură simplă, ar trebui să stai într-un rând şi să aştepţi când o să-ţi vină rândul, să le prezinţi şi să pleci, dar nu este chiar aşa. În primul rând, a fost nevoie să vizez dările de seamă la inspectorul fiscal din secţia de urmărire a plăţilor, altfel inspectorii care ar trebui să primească dările de seamă nu le acceptă. Evident şi acolo am stat în rând pînă ce am vizat. Alţii, care urmau să prezinte dări de seamă pentru mai multe întreprinderi, circulau de la un inspector la altul, de la un rând la altul, deoarece toate întreprinderile sunt repartizate după prima literă din denumirea întreprinderii între diferiţi inspectori fiscali. De ce se face acest lucru? Nu este scris în nici un act normativ!!! Probabil este iniţiativa inspectoratului fiscal, care încearcă să constrângă contribuabilii să plătească impozitele, deoarece dacă nu vii cu copia ordinului de plată se încep discuţii neplăcute cu inspectorii fiscali, dar oricum până la sfârşit vizează şi dările de seamă a contribuabililor care au restanţe (am văzut cu ochii mei). Am asistat la o aşa situaţie cum o persoană, probabil ne ştiind de această procedură, a încercat să prezinte dările de seamă nevizate. A stat în rînd pentru ca mai apoi să fie refuzat, a început să spună că nu este legal ceea ce fac. Au început să apară replici de genul „nu ţineţi rândul”, „ce vii greu să duceţi să vizaţi?”. La ruşi este o vorbă «лучше сдаться, чем сопротивляться». Sărmanul om a fost nevoit să plece la vizare, şi iarăşi în rândul cel mare!!! Ei bine ne-am abătut de la procedură. După vizare, am stat iar în rînd, am aşteptat vreo 40 minute. În acest timp am văzut şi am auzit mai multe: vedeam cum inspectorii fiscali treceau fără de rând şi prezentau dări de seamă a contribuabililor favorizaţi, cum unii sunau şi spuneau că nu reuşesc să mai plece undeva că aici vor sta mai mult timp, că pînă la masă a fost în oficiu fiscal din alt sector şi acolo a fost şi mai mare rînd, şi altele (nu vreau să scriu înjurăturile). Şi, în final, apropiindu-mă de uşa biroului unde se prezentau dările de seamă văd un anunţ că cei care au vânzări sau procurări mai mare de 1 milion lei, urmează să prezinte Declaraţia privind TVA în alt birou. Surprize, surprize! Ei, în biroul acela nu a fost rândul mare, probabil nu sunt aşa de multe întreprinderi care au vânzări/cumpărări mai mari de un milion lei. Am întrebat inspectorul fiscal care îmi primea Declaraţia, care este sensul că trebuie să prezint Declaraţia în alt birou, dar nu împreună cu toate. Un răspuns clar nu am primit, dar am văzut cum acest inspector fiscal înainte de a pune ştampila pe declaraţie, a înregistrat într-un tabel denumirea întreprinderii, telefonul de contact, genul de activitate, careva date din Declaraţie.

            În final, vreau să vă spun că toată procedura de prezentare a dărilor de seamă fiscale a durat mai mult de o oră.

            Simt că o să se găsească mulţi să spună că de fapt noi contabilii suntem vinovaţi, căci cine lasă tot pînă la ultimul moment! Da o parte din vină este şi a noastră, dar sunt mulţi factori şi apar diferite situaţii care duc la aceasta. Nu voi descrie aceste situaţii, dar de fapt de ce m-am hotărât să scriu acest articol? Pentru a atrage atenţie la ceea ce se face, şi de ce nu se iau careva măsuri din partea organelor fiscale? De fapt aceasta situaţie se întâlneşte nu numai la oficiile fiscale, dar şi la oficiile teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi Direcţia Generală pentru Statistică.

            De fapt o soluţie s-a găsit – prezentarea dărilor de seamă prin intermediului internetului, serviciu care nu este destul de bine promovat. Marea problemă constă în aceea că acest serviciu este cu plata şi nu este destul de ieftin. Am citit undeva că în curând se va ieftini. Şi aici vreau să ajut un pic întreprinderea „Fiscservinform”. Pentru promovarea serviciilor date, eu aş face următorul lucru: în primul rând aş simplifica la maxim posibil procedura de încheiere a contractului şi instalare a softului, apoi aş veni la oficiile fiscale în una din zilele care a fost descrisă mai sus, şi aş propune serviciile date la toţi cei care stau şi pierd timpul în rînd. Numai că mai este un moment, pentru ca să fie cu efect, trebuie să propuneţi serviciile fără plată pentru o anumită perioadă (aici deja cum va permite situaţia financiară, dar cred ca nu mai puţin de jumătate de an). Ştiţi, oamenii au o aşa trăsătură de a se deprinde foarte repede la bine, şi atunci cînd va veni termenul de prelungire a contractului, dar deja cu plată, credeţi-mă că contabilul, amintindu-şi prin ce chinuri trecea la prezentarea dărilor de seamă, va face tot posibilul ca să beneficieze de acest serviciu (evident,cu condiţia unui preţ rezonabil).    

 

 

 

Adrian Ştirbu

www.contabilsef.md

Comentarii

  1. Diana spune:

    Adriana asta-i realitatea, cu vizarea numeni nu este de acord, dar suportam sau mai bine spus ne concordam cu toate capriciile IFPS. Este ilegal ceea ce fac, dar in fine daca ati vazut datele statistice de colectare a impozitelor pe anul 2010 va dati seama de ce o fac in felul acesta. Colectarea a fost in marime de 101%.

  2. contabilmd spune:

    Da,ultima zi a lunii este dificila in acest sens-plus la care daca mai esti un contabil care duce evidenta contabila la mai multe entitati-cu adrese juridice in diferite sectooare….e dificil!!!
    Personalul inspectoratului e foarte rautacios si nepoliticos…
    In privinta celor cu milioane-se inregistreaza si se verifica transparenta „avtivitatii de antreprenoriat”-in cazul meu personal precedata de solicitarea de la IFS a unei informatii gen livrari,procurai….
    Iar cu cei de la urmarirea platilor in genere e „jale”-daca nu le duci foi pentru ati elibera fisa-iti rod urechile de nu mai ai nevoie de nici o urmarire a platilor.Dar,trebuie sa fim optimisti si pozitivi-NU SE MERITA EMOTIILE NEGATIVE! )))

  3. Dumitru spune:

    Acest articol cumva face parte din PR firmei sus mentionate???!!! Eu cred ca concluzia, care trebuie trasa din acest articol e aceea ca fiscul incalca legea sau mai bine zis inventeaza legi!!

  4. Adrian spune:

    Dumitru, scopul acestui articol nu este PR al cuiva, ci a atrage atentia asupra problemei care este, si ca solutie promovarea prezentarii darilor de seama prin internet, eu pur si simplu fac comparatie cu serviciu client-banc, si fiti de acord ca cei care utilizeaza acest serviciu sint multumiti.

  5. Adrian spune:

    Dumitru, dar in privinta fiscului nici nu vreau sa vorbesc, noi toti stim ce face el, exemple bune sint in articolul d-nei Grinic http://www.contabilsef.md/libview.php?l=ro&idc=290&id=2853

  6. Olga spune:

    Cel mai bine de prezentat darile de seama 25-28 a lunii, atunci nu esti nevoit sa stai in rind, si inspectorii sunt mai politicosi 🙂

  7. Lilia spune:

    Eu de 2 ani duc darile de seama la IF buiucani ,dar niciodata nam avut probleme cu darile de seama,foarte repede e procedura chiar daca este rind oricum repede trec toti care stau in rind.

  8. Svetlana Rabei spune:

    Adrian, bravo ca te-ai hotarit sa scrii despre aceasta, demult ma irita procedura asta de prezentare a declaratiilor, si nu inteleg un simplu lucru, daca contribuabilul pe propria raspundere calculeaza si achita impozitele atinci care-i rostul acestor vizari sau verificari suplimentare de suprafata…ca sa le dati de lucru inspectorilor??? altceva mai bun n-au de facut sau cum??? O solutie de moment pt a evita acest haos, pina cind IFPS isi va da seama si va suspenda aceasta procedura timpita de vizare a declaratiilor, este prezentarea lor prin Posta Moldovei.

  9. Adrian spune:

    Raspuns Lilia:
    Atunci toate oficiile fiscale trebuie sa prea exemplu de la sec. Buiucani

  10. Svetlana spune:

    Mie ultima data la Buiucani mi-au spus daca am mai mult de 1 mln vinzari sau procurari sa prezint declaratia TVA in 3 exemplare ,iar daca mai mult de 3 mln in 4 exemplare si astea inca in birouri diferite.Ap hai sa tindem sa nu facem livrari ca fiscul ne stopeaza nu ne faciliteaza cresterea impozitelor la stat.In ceea ce priveste vizarea,sunt sigura ca vorbiti mai mult de sectorul Botanica ,niste timpiti,ce treaba au?daca noi singuri platim la control daca nu ne-am idneplinit obligatiunile si in ce priveste calulul si achitarile,ap rezulta ce s-a scris mai sus,se face asta pentru ca sa stee in biroul cela cele 10 persoane si sa primeasca salariul.Tare avem noi nevoie sa ii mai itnretinem si pe ei,treaca la lucru in functie de cel putin contabil si sa mearga la sector sa dee dds la fisc,sa ii vad,le-ar mai arde de asa ceva?Eu de exmplu trimiteam o fetita sa duca dds si vesnic la Botanica o trimiteau in alt birou la vizat si acolo intrebari ,aceleasi intrebari in fiece luna,ce activitate aveti,citi angajati etc,asta la intreprindere care era verificata o data in 5 luni cel putin in cadrul procedurii de restituire a TVA ,ap nu era cazul sa mai holbeze ochii in sistema lor si sa nu ne timpeasca pe noi pierzind timpul cu asa ceva.In ceea ce priveste transmiterea declaratiilor (dds)prin internet,la cit imi place mie demult tehnologia si la cit e de mare firma ,NU VREAU SA PLATESC ATIT CIT CER EI,sunt prea obraznici…cineva spunea ca o sa ne impuna obligatoriu,cum pot sa ne impuna?daca firma nu are activitate sau e foarte mica cum sa te impuna sa le platesti lor asa serviciu?In asa caz imi apare intrebarea firma care promoveaza asa servicii a CUI mai este de asa insistent tind sa ne impuna ???!!!Am obosit de tara asta unde nu se respecta cei ce vireaza impozite la buget!!!Parca venim noi la ei dupa o bucata de piine si nu noi de fapt ii salarizam:)

  11. angela spune:

    Sunt absolut de acord ca este greu de prezentat darile de seama la IFS. Kind intreprinderea avea rulaje mici , da era usor , reuseam sa prezint si pina in ultima zi. Dar dupa ce a trecut milionu , imi pierd vreo ora pe la fisc numai cu darile de seama. Si nici intreprinderea noastra nu isi permite plata p.u declaratie rapida, fiindca in afara de darile de sema inca de vreo kiteva ori pe luna trebuie sa ne prezintam pe la IFS si cu alte intrebari, fiindca avem multe subdeviziuni , aparate de casa etc. Deci o intreprindere cu rulaje mari ii este cu mult mai dificil , si IFS inca ingreleaza acest lucru.

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...