Regulamentul cu privire la condițiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, a fost aprobat prin HG nr. 108 din 03.02.2005.
Dreptul la indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, îl dețin asiguraţii sistemului public de asigurări sociale şi şomerii în perioada beneficierii de ajutor de şomaj, cu domiciliu sau reşedinţă în Republica Moldova.
Această indemnizație se acordă în cazurile în care, asiguratul angajat în baza contractului individual de muncă sau în baza unui contract de prestări servicii, pierde temporar capacitatea de a exercita funcţiile şi obligaţiunile de serviciu. Dreptul la indemnizaţii, se confirmă prin certificat de concediu medical.
Asiguraţii din sistemul public de asigurări sociale pot beneficia de următoarele prestaţii:
a) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă;
b) indemnizaţie pentru prevenirea îmbolnăvirilor (carantină);
c) prestaţie pentru recuperarea capacităţii de muncă;
d) indemnizaţie de maternitate;
e) indemnizaţie pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 3 ani;
f) indemnizaţie pentru îngrijirea copilului bolnav;
g) ajutor de deces.
Deseori, în practica contabilă, apar situații care ridică semne de întrebare, când vine vorba de determinarea corectă a bazei de calcul a indemnizațiilor pentru incapacitatea temporară de muncă.
În opinia noastră, în textul Regulamentului sunt prezente norme care se contrazic reciproc, iar acest fapt, conduce la zădărnicirea luării unei decizii corecte.
De aceea, redacția Contabilsef.md, a adresat o scrisoare Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, pentru a face niște precizări în ceea ce privește determinarea bazei de calcul a indemnizațiilor pentru incapacitatea temporară de muncă, rugând să ni se explice:
1. Cum urmează să fie aplicate prevederile Regulamentului în situația în care angajatul în unele luni din cele 12 incluse în perioada de calcul a indemnizației pentru incapacitatea temporară de muncă n-a avut venit asigurat pe motiv că n-a avut un loc de muncă, dar nu s-a înregistrat la biroul forței de muncă și nu are statut de șomer cu drept de ajutor de șomaj?
2. Cum urmează să fie aplicate prevederile Regulamentului, în situația în care angajatul în toate cele 12 incluse în perioada de calcul a indemnizației pentru incapacitatea temporară de muncă n-a avut venit asigurat, pe motiv că n-a avut un loc de muncă, dar nu s-a înregistrat la biroul forței de muncă și nu are statut de șomer cu drept de ajutor de șomaj?
3. Care categorii de persoane asigurate, cad sub incidența pct.78 al Regulamentului?
4. Dacă în unele luni din cele 12 incluse în perioada de calcul a indemnizației pentru incapacitatea temporară de muncă venitul asigurat al persoanei asigurate a fost mai mic decât cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, atunci aceste luni pot fi substituite în calculul indemnizației cu cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real?
Răspunsurile primite de la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale la toate aceste întrebări, le găsiți aici.