37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Cât de eficiente şi accesibile sunt serviciile de raportare electronică?

Cât de eficiente şi accesibile sunt serviciile de raportare electronică?

25.02.20131.904 views ECOnomist.md
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Cât de eficiente şi accesibile sunt serviciile de raportare electronică?

   În timp ce autorităţile sunt convinse că sistemele electronice de raportare cu aplicarea semnăturii digitale reprezintă un pas important spre modernizare şi facilitare a activităţii agenţilor economici, contabilii consideră că implementarea acestor servicii nu face altceva decât să complice lucrurile şi să le împovăreze şi mai mult activitatea.

Guvernul Republicii Moldova a lansat la 18 februarie curent două sisteme electronice de raportare la Compania Naţională de Asigurări în Medicină (e-CNAM) şi Casa Naţională de Asigurări Sociale (e-CNAS). Agenţii economici pot beneficia de serviciile e-CNAS şi e-CNAM prin intermediul portalului unic al serviciilor publice servicii.gov.md sau direct prin Sistemul Informaţional „e-Raportare” www.raportare.md. Potrivit managerului de servicii electronice din cadrul Centrului de guvernare electronică, Vlad Manoil, platforma de e-raportare reprezintă un sistem informaţional care permite punerea şi semnarea digitală a rapoartelor pentru e-CNAS şi e-Cnam. „Este un instrument universal care asigură gestionarea şi transmiterea rapoartelor de către agenţii economici. Este un portal unic pentru agenţii economici care le permite să se înregistreze, să-şi administreze profilul de utilizator, să modifice datele la necesitate, să prezinte rapoartele şi să semneze digital”, a precizat Vlad Manoil.

Astfel, sistemele electronice e-CNAM şi e-CNAS permite agenţilor economici să substituie rapoartele completate manual pe hârtie cu formulare de raport automatizate transmise prin intermediul internetului cu aplicarea semnăturii digitale din orice colţ al lumii. Cu ajutorul serviciului e-CNAM agenţii economici pot depune electronic formularele 2-03 şi 2-04 Medicină, prin reducerea numărului de erori în formulare și prin creșterea calității și veridicității informațiilor. Cu ajutorul serviciului e-CNAM agenții economici pot depune electronic formularele 2-03 și 2-04 privind numărul persoanelor asigurate la orice oră și din orice loc de unde există acces la Internet. Prin intermediul sistemului e-CNAS, angajatorii pot prezenta în format electronic declaraţia persoanei asigurate REV5 şi declaraţia privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale forma 4-BASS. În opinia celor care au elaborat şi implementat cele două sisteme, agenţii economici vor beneficia de mai multe avantaje cum ar fi economisirea timpului şi a resurselor, simplificarea procesului de depunere a formularelor. Totodată, aceste sisteme permit depistarea automată a erorilor şi inexactităţilor prin compararea datelor din 4-BASS cu cele din REV5 şi excluderea necesităţii de tipărire a documentului pe suport de hârtie. Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale, Maria Bortă, a ţinut să precizeze în cadrul evenimentului de lansare a serviciilor că deja sunt peste trei mii de agenţi economici care au fost autorizaţi să prezinte rapoartele în mod electronic, iar la ora actuală sunt 150 de agenţi economici care deja utilizează aceste servicii.

Care sunt costurile obţinerii dreptului la semnătura digitală?

Pentru a beneficia de aceste avantaje, este necesar ca agentul economic să se înregistreze în cadrul sistemului „e-Raportare” pe site-ul www.raportare.md, să acceseze serviciul dorit şi să obţină dreptul de utilizare a semnăturii digitale. Astfel, acesta poate fi obţinut de la Centrul de telecomunicaţii speciale, achitând 880 de lei. „Odată cu aplicarea identității electronice pe cartela SIM a telefonului mobil, costurile serviciului se vor reduce semnificativ, iar accesibilitatea va crește”, au afirmat reprezentanţii Centrului de Guvernare Electronică.

Astfel, concomitent cu lansarea serviciilor de e-raportare, agenţii economici vor putea utiliza şi semnătura digitală mobilă, care permite semnarea actelor şi rapoartelor de pe telefonul mobil. Pentru obţinerea dreptului de semnătură digitală prin intermediul telefonului mobil sunt folosite certificate eliberate de Centrul de telecomunicaţii speciale, iar dreptul de înregistrare a utilizatorilor aparţine operatorilor de telefonie mobilă (Orange, Moldcell). În acest sens, agenţii economici se pot deplasa la reprezentanţele operatorilor de telefonie mobilă cu buletinul de identitate unde vor completa o cerere şi vor primi imediat o cartelă SIM specială care include semnătura mobilă şi un PIN cod unic. Deşi iniţial, aceste servicii erau oferite gratuit până la sfârşitul anului trecut, ulterior s-a decis prelungirea acestui termen până la 31 martie 2013. După expirarea acestei perioade, agenţii economici vor achita 7 500 de lei pentru integrarea semnăturii digitale mobile. De asemenea, la momentul înscrierii, fiecare cetăţean va putea alege un plan tarifar şi un tip de abonament. Coordonatorii programului dau asigurări că fiecare posesor al semnăturii mobile poate fi sigur de faptul că aceasta va oferi un grad sporit de securitate a operaţiunilor executate, integritatea datelor, rapiditatea procesării, confidenţialitate.

Contabilii susţin că raportarea electronică reprezintă o povară şi complică activitatea

Contabilul-şef din cadrul Asociaţiei Contabililor şi Auditorilor Profesionişti din Republica Moldova, Mariana Petrachi, susţine că din cauza costurilor ridicate pentru obţinerea semnăturii digitale, agenţii economici nu văd utilitatea unor astfel de servicii, iar activitatea contabililor devine şi mai complicată. „Acest mod de raportate reprezintă muncă în plus pentru contabili. Până acum declaraţia REV5 era transmisă anual, acum trebuie prezentată electronic trimestrial. Fără semnătură digitală, aceste declaraţii se completează electronic, dar şi pe hârtie pentru a fi semnate şi prezentate. Poate este mai comod să utilizezi aceste servicii, însă sunt atâtea impozite şi taxe de achitat, încât foarte mulţi agenţi economici pur şi simplu nu-şi permit să suporte costurile legate de utilizarea semnăturii digitale. În acest context, agenţii economici nu văd utilitatea acestor servicii.Şi aşa povara contabililor era grea, acum ea a devenit şi mai grea”, a precizat Mariana Petrachi.

Menţionăm că pentru a utiliza serviciile e-CNAS este necesară atât semnătura digitală a directorului întreprinderii, cât şi a contabilului-şef.

Lansarea acestor noi servicii de raportare electronică se înscrie în şirul de evenimente din cadrul proiectului-pilot „Guvern fără hârtie”. Astfel, autorităţile îşi propun ca până în 2020 toate serviciile publice să poată fi accesate on-line.

Comentarii

  1. Galina Seremet spune:

    Lucru adaugat si frine p/u activitate. Va-ti imaginat pe real ceia ce ati facut?

  2. Гимпу spune:

    Сдача отчётов в электронном виде это прихоть государства,а не экономического агента и она должна быть бесплатна.Так как в следствии сдачи отчётов в эл.виде, должна быть сокращена часть сотрудников нац.кассы соц.страха.А налоплательщикам хватает налогового бремени,которое государство на них взваливает каждый раз ,придумывая новые налоги и увеличивая штрафные санкции.

  3. Alisa A spune:

    Lansarea serviciilor de e-raportare aduce numai beneficii si usureaza lucrul contabililor… trebuie sa tindem spre modernizare si sa mai uitam de rindurile formate pe la usile CNAS sau CNAM in cazul prezentarilor darilor de seama

  4. Andrei spune:

    Iaca bravo cei cu darile de seama de la fisc, au inteles ca cu plata nu rezolvi nimic, si uitatava astazi toti lucreaza si toti is multumuti. Consider ca astfel trebuie sa procedeze si CNAS si CNAM si Statistica. altfel e bedaua. Ati bagat semnaturile electronice de la Orange si Moldcell. Spune-ti citi au telefoane performate ca sa poata utiliza acest serviciu, plus ca sa aiba si internet la telefon…… Mai bine luati exemplu de la fisc, cu cit numi place sa-l laud, dar aici este bravo.

  5. Catalin spune:

    Logic acum cnas plateste pentru introducerea in sistem a tuturor dailor de seama, iar acum in loc ca sa plateasca pentru introducerea, sa indrepte toti banii spre mentinerea sistemului de e-raportare, inclusiv a cheiei digitale, ce nu pot face ca si fiscservinform, chei numai pentru sistemul lor? sau CNAM si CNAS nu are mintea ceia, sau specialisti?

  6. Petru spune:

    sint de acord cu colegii ca sa fie fara plata ca si la declaratie electronica. In general eu iasi da lor acest lucru sa faca. ca sa fie totul la un loc. Atunci si cheltueli pentru stat vor fi mai mici, deoarece in loc de 2 centre de prelucrare a datelor o sa fie 1. Sau mai trebuie de hranit niste guri 🙂

  7. Victoria spune:

    La noi,din pacate,toate initiativele din partea Statului nu-s ghindite pina la capat!!!….Raportarea in mod electronic trebue efectuata-BINEVOL si GRATIS(doar nu e cerinta contribuabililor) !!!…De unde o intreprindere mica sa acumuleze bani pentru semnaturi dijitale.si telefoane performante,daca cu greu gaseste mijloace de a achita internetul???!!!.. Si,unde CONCRET se duc banii,economisiti din contul nostru???!!!….N-am prea vazut sa fie mai putini angajati nici la FISC,nici la CNAS si nici la CNAM???!!! ….Da,cu REVurile,predate in fiecare trimestru, indeobste ,e „CIRC” natural…Contabilii si asa is ocupati cu corectarile datelor,din vina celor ce „inventeaza” Leji,ce se schimba de 3-4 ori pe an!!!…Kind sa le dovedim pe toate???!!! ….Dar,poate in asa mod vor sa completeze Bujetul Statului-mai multe greseli-mai multe amenzi si peniuri???!!!

  8. Nina spune:

    Mai bine puneti exemplu IFS, toate raportarile sa fie fara plata ca si Declaratiile electronice…

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...