37.9k
Home  »  Legislaţia  »  Legislaţia fiscală  »  Ordine   »   Baza generalizată a practicii fiscale Ordinul SFS nr. 146 din 02.06.2017

Baza generalizată a practicii fiscale Ordinul SFS nr. 146 din 02.06.2017

05.06.2017
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

1. (29.1.3.1.9)

    Se vor permite la deducere în scopuri fiscale cheltuielile suportate de agentul economic aferent plăților de stimulare, precum şi sub formă de premii acordate angajaților acestuia?

În conformitate cu art. 24 alin. (1) din Codul fiscal se permite deducerea cheltuielilor ordinare și necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activității de întreprinzător.

Totodată, conform punctului 39 din Regulamentul cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 77 din 30 ianuarie 2008, cheltuielile ordinare și necesare reprezintă cheltuielile, caracteristice pentru gestionarea anumitor tipuri de activități de întreprinzător, fără de care este imposibil de a face business, care sunt definite atît cu indici calitativi, cît și indici cantitativi.

Respectiv, cheltuielile suportate de către agentul economic aferente plăților de stimulare, precum și sub forma de premii, care sunt legate de retribuirea muncii în cadrul activității de întreprinzător, se vor permite la deducere în scopuri fiscale prin prisma prevederilor art. 24 alin. (1) din Codul Fiscal, fiind calificate ca ordinare și necesare. În caz contrar, acestea nu se vor deduce.

Arhiva
   
Se vor permite la deducere în scopuri fiscale cheltuielile suportate de agentul economic aferent plaţilor de stimulare şi compensare sub formă de premii acordate angajaţilor acestuia? 

În conformitate cu art. 24 alin. (1) din Codul fiscal se permite deducerea cheltuielilor ordinare și necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activității de întreprinzător. Totodată, conform punctului 39 din Regulamentul cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 77 din 30.01.2008, cheltuielile ordinare și necesare reprezintă cheltuielile, caracteristice pentru gestionarea anumitor tipuri de activități de întreprinzător, fără de care este imposibil de a face business, care sunt definite atît cu indici calitativi, cît și indici cantitativi.

Respectiv, dacă cheltuielile suportate de către agentul economic aferente plaților de stimulare și compensare sub forma de premii, sunt incluse în sistemul de salarizare și sunt stabilite de contractele colective de muncă precum și de alte acte legislative și normative care reglementează relațiile de muncă, acestea avînd un caracter obligatoriu se vor permite la deducere în scopuri fiscale prin prisma prevederilor art. 24 alin. (1) din Codul Fiscal, fiind calificate ca ordinare și necesare. În caz contrar, acestea nu se vor deduce.

În ceea ce privește deducerea cheltuielilor aferente calculării primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii menționam că, acestea se vor permite la deducere în conformitate și cuantumurile stabilite de legislație.

    Se vor permite la deducere în scopuri fiscale cheltuielile suportate de agentul economic aferent plaţilor de stimulare şi compensare sub formă de premii acordate angajaţilor acestuia?

În conformitate cu art. 24 alin. (1) din Codul fiscal se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător. Totodată, conform punctului 39 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 77 din 30.01.2008, cheltuielile ordinare şi necesare reprezintă cheltuielile, caracteristice pentru gestionarea anumitor tipuri de activităţi de întreprinzător, fără de care este imposibil de a face business, care sunt definite atât cu indici calitativi, cît şi indici cantitativi. Respectiv, dacă cheltuielile suportate de către agentul economic aferente plaţilor de stimulare şi compensare sub forma de premii, sunt incluse în sistemul de salarizare şi sunt stabilite de contractele colective de muncă precum şi de alte acte legislative şi normative care reglementează relaţiile de muncă, acestea avînd un caracter obligatoriu, cheltuielile date se vor permite la deducere în scopuri fiscale prin prisma prevederilor art. 24 alin. (1) din Codul Fiscal, fiind calificate ca ordinare şi necesare, în caz contrar, acestea nu se vor deduce. În ceea ce priveşte deducerea cheltuielilor aferente calculării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii menţionam că în cazul în care cheltuielile suportate de către agentul economic aferente plaţilor de stimulare şi compensare sub formă de premii se vor deduce în scopuri fiscale, respectiv, şi plăţile obligatorii, care au fost calculate la plăţile date se vor deduce, în caz contrar acestea nu se vor deduce.

2. (29.1.3.7.1)
Se vor permite la deducere cheltuielile de organizare a unei acțiuni publice (concurs, sărbătoare, etc.) la solicitarea autorităților publice doar în baza unei scrisori?

Potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Codul fiscal, agentul economic rezident are dreptul la deducerea oricăror donații făcute de el pe parcursul anului fiscal în scopuri filantropice sau de sponsorizare, în mărimea stabilită la acest articol.

De asemenea, în conformitate cu prevederile alin. (2) și (3) ale articolului menționat, pot fi deduse numai donațiile făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autorităților publice și instituțiilor publice specificate la art. 51, a organizațiilor necomerciale specificate la art. 52 alin. (1), precum și în favoarea caselor de copii de tip familial, confirmate în modul stabilit de Guvern.

Conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de confirmare a donațiilor pentru scopuri filantropice și de sponsorizare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 489 din 9 mai1998, donațiile pot fi efectuate atît în formă bănească, cît şi nebănească.

Drept bază pentru acordarea donaţiilor filantropice sau a sponsorizărilor o constituie cererea în scris din partea organizaţiei, care doreşte să primească astfel de ajutor şi care în cadrul Codului fiscal are acest drept.

În cazul în care donațiile sunt efectuate în formă nebănească, între filantrop/sponsor și beneficiarul ajutorului filantropic/sponsorizării se încheie un contract de donație filantropică / contract de sponsorizare în formă simplă scrisă și se eliberează factura cu introducerea în partea de jos a acesteia a notei "Donație filantropică"/"Sponsorizare".

În cazurile în care donaţiile au fost făcute sub formă bănească, drept document confirmativ serveşte dispoziţia de plată în adresa organizaţiilor.

Prin urmare, deducerea cheltuielilor în scopuri filantropice sau de sponsorizare se va permite în mărimea stabilită, și cu respectarea modului de confirmare documentară a acestora, stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 489 din 4 mai 1998.

Cheltuielile suportate nu vor fi calificate ca donații făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare și respectiv nu vor fi admise la deduceri în scopuri fiscale la determinarea obligațiilor privind impozitul pe venit doar în baza scrisorii emise de către autoritatea publică, cu excepția donațiilor făcute sub formă bănească.

Arhiva
    Se vor permite la deducere cheltuielile de organizare a unei acțiuni publice (concurs, sărbătoare, etc.) la solicitarea autorităților publice doar în baza unei scrisori? 

Potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Codul fiscal, agentul economic rezident are dreptul la deducerea oricăror donații făcute de el pe parcursul anului fiscal în scopuri filantropice sau de sponsorizare, în mărimea stabilită la acest articol.

De asemenea, în conformitate cu prevederile alin. (2) și (3) ale articolului menționat, pot fi deduse numai donațiile făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autorităților publice și instituțiilor publice specificate la art. 51, a organizațiilor necomerciale specificate la art. 52 alin. (1) și la art. 533, precum și în favoarea caselor de copii de tip familial, confirmate în modul stabilit de Guvern.

Conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de confirmare a donațiilor pentru scopuri filantropice și de sponsorizare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 489 din 9 mai1998, donațiile pot fi efectuate atît în formă bănească, cît şi nebănească.

Drept bază pentru acordarea donaţiilor filantropice sau a sponsorizărilor o constituie cererea în scris din partea organizaţiei, care doreşte să primească astfel de ajutor şi care în cadrul Codului fiscal are acest drept.

În cazul în care donațiile sunt efectuate în formă nebănească, între filantrop/sponsor și beneficiarul ajutorului filantropic/sponsorizării se încheie un contract de donație filantropică / contract de sponsorizare în formă simplă scrisă și se eliberează factura cu introducerea în partea de jos a acesteia a notei "Donație filantropică"/"Sponsorizare".

În cazurile în care donaţiile au fost făcute sub formă bănească, drept document confirmativ serveşte dispoziţia de plată în adresa organizaţiilor.

Prin urmare, deducerea cheltuielilor în scopuri filantropice sau de sponsorizare se va permite în mărimea stabilită, și cu respectarea modului de confirmare documentară a acestora, stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 489 din 4 mai 1998.

Cheltuielile suportate nu vor fi calificate ca donații făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare și respectiv nu vor fi admise la deduceri în scopuri fiscale la determinarea obligațiilor privind impozitul pe venit doar în baza scrisorii emise de către autoritatea publică centrală.

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii nr. 138 din 17 iunie 2016 privind completarea art. 36 alin. (1) din Codul fiscal, publicată în M.O nr. 184-192/401 din 1 iulie 2016)

    Se vor permite la deducere cheltuielile de organizare a unei acțiuni publice (concurs, sărbătoare, etc) la solicitarea autorităților publice doar în baza unei scrisori?

Potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul rezident are dreptul la deducerea oricăror donații făcute de el pe parcursul anului fiscal în scopuri filantropice sau de sponsorizare, în mărimea stabilită la acest articol.

De asemenea, în conformitate cu prevederile alin. (2) si (3) al articolului menționat, pot fi deduse, numai donațiile făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autorităților publice și instituțiilor publice specificate la art. 51, a organizațiilor necomerciale specificate la art. 52 alin. (1) și la art. 533, precum și în favoarea caselor de copii de tip familial, confirmate în modul stabilit de Guvern.

Conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de confirmare a donațiilor pentru scopuri filantropice și de sponsorizare, aprobat prin Hotarîrea Guvernului nr. 489 din 09.05.1998, în cazul în care donațiile sunt efectuate în formă nebănească între filantrop/sponsor și beneficiarul ajutorului filantropic/sponsorizării se încheie un contract de donație filantropică / contract de sponsorizare în formă simplă scrisă și se eliberează factura cu introducerea în partea de jos a acesteia o notă "Donație filantropică"/"Sponsorizare".

Prin urmare, cheltuielile suportate la organizarea și desfășurarea unei acțiuni publice, doar în baza scrisorii emise de către autoritatea publică centrală nu vor fi calificate ca donații făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare și respectiv nu vor fi admise la deduceri în scopuri fiscale la determinarea obligațiilor privind impozitul pe venit.

    Se vor permite la deducere cheltuielile de organizare a unei acțiuni publice (concurs, sărbătoare, etc) la solicitarea autorităților publice doar în baza unei scrisori?

Potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul rezident are dreptul la deducerea oricăror donații făcute de el pe parcursul anului fiscal în scopuri filantropice sau de sponsorizare, dar nu mai mult de 10% din venitul impozabil.

De asemenea, în conformitate cu prevederile alin. (2) si (3) al articolului menționat, pot fi deduse, numai donațiile făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autorităților publice și instituțiilor publice specificate la art. 51, a organizațiilor necomerciale specificate la art. 52 alin. (1) și la art. 533, precum și în favoarea caselor de copii de tip familial, confirmate în modul stabilit de Guvern. Conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de confirmare a donațiilor pentru scopuri filantropice și de sponsorizare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 489 din 09.05.1998, în cazul în care donațiile sînt efectuate în formă nebănească între filantrop/sponsor și beneficiarul ajutorului filantropic/sponsorizării se încheie un contract de donație filantropică / contract de sponsorizare în formă simplă scrisă și se eliberează factura cu introducerea în partea de jos a acesteia o notă "Donație filantropică"/"Sponsorizare".

Prin urmare, cheltuielile suportate la organizarea și desfășurarea unei acțiuni publice, doar în baza scrisorii emise de către autoritatea publică centrală nu vor fi calificate ca donații făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare.

Totodată, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Codul fiscal, se permite deducerea cheltuielilor ordinare și necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activității de întreprinzător. Conform pct. 39 din Regulamentul cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 77 din 30.01.2008, cheltuielile ordinare și necesare reprezintă cheltuieli caracteristice pentru gestionarea anumitor activități de întreprinzător, fără de care este imposibil de a face business, care sunt definite atît cu indici calitativi, cît și cu indici cantitativi.

În contextul celor expuse, cheltuielile de organizare și desfășurare a unei acțiuni publice nu vor fi admise la deduceri în scopuri fiscale la determinarea obligațiilor privind impozitul pe venit, deoarece nu se conformă prevederilor art. 24 alin. (1) din Codul fiscal. La completarea Declarației cu privire la impozitul pe venit (forma VEN12), suma cheltuielilor respective se va ajusta prin completarea rîndului 03046 „Alte cheltuieli ce nu țin de activitatea de întreprinzător (se indică)" din anexa 2D.

(Modificat în conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2), din Codul fiscal, în redacția Legii nr. 178 din 11.07.2012, publicată în M.O. nr. 190-192/644 din 14.09.2012 și Legii nr. 267 din 23.12.2011 publicată în M.O. nr. 13-14/32 din 13.01.2012, precum și a formularului forma VEN12 aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 596 din 13.08.2012 publicată în M.O. nr. 190-192/644 din 14.09.2012 )

Pot fi calificate ca donaţii efectuate în scopuri filantropice şi de sponsorizare, cheltuielile suportarea de organizare a unei acţiuni publice (concurs, sărbătoare, etc), doar în baza unei scrisori emise de către autoritatea publică centrală?
Potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul rezident are dreptul la deducerea oricaror donaţii facute de el pe parcursul anului fiscal în scopuri filantropice sau de sponsorizare, dar nu mai mult de 10% din venitul impozabil. De asemenea, în conformitate cu prevederile alin. (2) si (3) al articolului menţionat, pot fi deduse, numai donaţiile făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autorităţilor publice şi instituţiilor publice specificate la art. 51, a organizaţiilor necomerciale specificate la art.52 alin.(1) lit.a) şi b) şi la art.533, precum şi în favoarea organizaţiilor religioase specificate la art.52 alin.(1) lit.c), confirmate în modul stabilit de Guvern. Conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de confirmare a donaţiilor pentru scopuri filantropice şi de sponsorizare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 489 din 09.05.1998, în cazul în care donaţiile sînt efectuate în formă nebănească între filantrop/sponsor şi beneficiarul ajutorului filantropic/sponsorizării se încheie un contract de donaţie filantropică / contract de sponsorizare în formă simplă scrisă şi se eliberează factura cu introducerea în partea de jos a acesteia o notă "Donaţie filantropică"/"Sponsorizare". Prin urmare, suportarea cheltuielilor de organizare şi desfăşurare a unei acţiuni publice, doar în baza scrisorii emise de către Autoritatea Publică Centrală nu vor fi calificate ca donaţii facute în scopuri filantropice sau de sponsorizare. Totodată, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Codul fiscal, se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător. Conform pct. 39 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.77 din 30.01.2008, cheltuielile ordinare şi necesare reprezintă cheltuieli caracteristice pentru gestionarea anumitor activităţi de întreprinzător, fără de care este imposibil de a face business, care sunt definite atît cu indici calitativi, cît şi cu indici cantitativi. În contextul celor expuse, cheltuielile de organizare şi desfăşurare a unei acţiuni publice nu vor fi admise la deduceri în scopuri fiscale la determinarea obligatiilor privind impozitul pe venit, deoarece nu se conformă prevederilor art. 24 alin. (1) din Codul fiscal. La completarea Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit (forma VEN08) suma cheltuielilor respective se vor ajusta prin completarea rîndului 03036 din anexa 2D.

3. (29.1.3.5.1)
Întrebarea și răspunsul de la nr. 29.1.3.5.1. se comasează cu nr. 29.1.3.5.10.

Arhiva
    Se va calcula uzura în scopuri fiscale în cazul în care mijlocul fix, temporar, nu este exploatat în activitatea de întreprinzător?

Potrivit pct. (3) al Hotărârii Guvernului nr. 289 din 14.03.2007,obiectul calculării uzurii sînt mijloacele fixe folosite (aflate în exploatare) în activitatea de întreprinzător şi supuse uzurii. Prin urmare, baza valorică a mijloacelor fixe la sfîrşitul perioadei de gestiune se va micsora cu baza valorică a mijlocului fix care temporar nu este exploatat.

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...