Fiind o economie mică şi deschisă, crearea locurilor de muncă în Moldova depinde de comerţ. Economia a devenit mai deschisă în ultimii 20 de ani, iar valoarea comerţului a crescut de patru ori. Totuşi, Moldova nu a putut să beneficieze pe deplin de oportunităţile aferente comerţului extern. Concluziile se regăsesc în „Studiul privind comerţul în Moldova", ce evaluează performanţa comerţului extern al ţării şi oferă recomandări de politici pentru a stimula exporturile, prezentat de Oficiul Grupului Băncii Mondiale din Moldova, transmite IPN.
Managerul de ţară al Băncii Mondiale pentru Moldova, Alexander Kremer, a subliniat că acest studiu arată, de fapt, cum perspectivele de export ale Moldovei depind de reformele din interior. „Stoparea complicaţiilor de la frontieră şi reducerea birocraţiei sunt mult mai importante pentru exporturile moldoveneşti, decât acordurile internaţionale privind comerţul", a specificat oficialul.
Constatările principale şi recomandările studiului menţionează faptul că exporturile au crescut. Suma exporturilor plus importurile s-a extins substanţial de la 1,2 milioane de dolari în 2000 la 7,8 milioane de dolari în anul 2013. Diversificarea pieţelor şi produselor a contribuit în mod considerabil la creşterea exportului. Investiţiile străine directe, cruciale pentru stimularea competitivităţii exporturilor, s-au redus după anul 2007 şi au rămas la un nivel dezamăgitor de 3,11% din PIB în anul 2013. Zonele economice libere din Moldova au jucat un rol foarte important în atragerea investiţiilor.
În studiu se menţionează că probabilitatea este mai mare ca reformele structurale ale climatului de afaceri să reţină investiţiile străine şi să încurajeze investiţiile şi inovaţiile, decât facilităţile fiscale. Corupţia dăunează productivităţii companiilor. Aprofundarea comerţului şi integrarea investiţiilor sunt critice pentru perspectivele de dezvoltare de lungă durată ale ţării.
Studiul menţionează că Zona de comerţ liber cu UE este o oportunitate nemaipomenită, mai mult pentru că aceasta trebuie să impulsioneze reformele în ţară, decât pentru că oferă acces mai mare la pieţele UE. Agricultura şi sectorul agroalimentar este un promotor important al comerţului internaţional al Republici Moldova, competitivitatea exportului şi reducerea sărăciei. Sectorul agrar din Moldova a avut o performanţă destul de inegală, deoarece creşterea a fost înceată şi extrem de variabilă, în mare parte, din cauza vulnerabilităţii sectorului la condiţiile climatice.