+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    Contabilsef.md
    Atenție! Controlul de stat pentru respectarea securității muncii va fi executat de către 9 autorităţi competente
    27.10.2017

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Atenție! Controlul de stat pentru respectarea securității muncii va fi executat de către 9 autorităţi competente


    În Monitorul Oficial din ediția din 27 octombrie 2017, a fost publicată Legea nr. 185 din 21 septembrie 2017 cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative.

    Conform prevederilor Legii menționate, se modifică și completează Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 186/2008.

    Astfel, prevederile art. 8, ce stabilesc că controlul aplicării de către angajatori a Legii 186/2008 şi a altor acte normative de securitate şi sănătate în muncă este exercitat de Inspectoratul de Stat al Muncii, precum și faptul că activitatea de control se desfăşoară cu respectarea dispoziţiilor Legii nr.140-XV din 10 mai 2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii, au fost abrogate.

    Legea se completează cu un nou capitol, ce va reglementa controlul de stat al respectării legislației de securitate și sănătate în muncă.

    Astfel, controlul de stat al respectării legislației de securitate și sănătate în muncă, va fi exercitat, de către diverse autorităţi competente în domeniul siguranţei ocupaţionale, în funcție de categoriile unităților de producere şi de prestări servicii a contribuabililor. Corelația o prezentăm în tabelul de mai jos:

    Nr.

    Autoritatea competentă

    Domeniu de competență supus verificării

    1.

    Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor

    - sanitar-veterinar;
    - fitosanitar;
    - siguranța alimentelor;
    - producerea și circulația vinului și a produselor - alcoolice.

    2.

    Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei

    - comerţul cu produse nealimentare;
    - prestări servicii, inclusiv turistice.

    3.

    Agenția Naţională pentru Sănătate Publică

    - ocrotirea sănătății şi sănătatea publică;

    4.

    Inspectoratul pentru Protecția Mediului

    - producerea şi prestarea serviciilor a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul protecției mediului și resurselor naturale;

    5.

    Agenția Națională Transport Auto

    - producerea şi prestarea serviciilor a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul transportului rutier;

    6.

    Autoritatea Aeronautică Civilă

    - producerea şi prestarea serviciilor a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul aviației civile;

    7.

    Agenția Navală

    - producerea şi prestarea serviciilor a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul transportului naval;

    8.

    Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică

    - producerea şi prestarea serviciilor a căror activitate este reglementată în principal de legislația din sectorul electroenergetic

    9.

    Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației

    - producerea şi prestarea serviciilor a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul comunicațiilor electronice;

    10

    Agenţia pentru Supraveghere Tehnică

    - producerea şi prestarea serviciilor din toate celelalte domenii de activitate, care nu sunt prevăzute mai sus (la lit. a)-i))

    În cadrul controlul de stat al respectării legislației privind securitatea și sănătatea în muncă, autorităţile competente în domeniul siguranţei ocupaţionale, vor exercita atribuții precum:

    • verificarea respectării legislaţiei în domeniile lor de competenţă;
    • realizarea activităţilor de pregătire, instruire şi informare a angajatorilor şi salariaţilor angajaţi în unităţile din domeniile lor de competenţă;
    • difuzarea publică a informaţiilor despre cele mai eficace mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul siguranţei ocupaţionale;
    • cercetarea accidentelor de muncă și comunicarea ISM, a informaţiilor despre fiecare accident de muncă constatat şi cercetat în domeniul său de competență;
    • participarea la elaborarea proiectelor de acte normative, de metodologii, instrucţiuni, ghiduri și recomandări metodice privind aplicarea cadrului normativ privind siguranţa ocupaţională;
    • constatarea contravenţiilor şi încheierea proceselor-verbale, conform prevederilor Codului contravenţional, etc.

    Activităţile de control al respectării legislației privind securitatea și sănătatea în muncă, indiferent de tipul de proprietate al unităţilor supuse controlului, vor fi planificate, efectuate, înregistrate şi contestate în conformitate cu prevederile Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, în partea care nu este reglementată de prezenta lege.

    Controlul va fi efectuat în baza delegației de control, semnată de conducătorul autorităţii competente şi contrasemnată de șeful subdiviziunii privind siguranța ocupațională. Controlul, se finalizează cu întocmirea de către inspectorul de muncă a unui proces-verbal de control. Procesul-verbal se întocmeşte în conformitate cu prevederile art. 28 şi 29 din Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător și va include informații cu privire la modificarea necesară a instalaţiilor, în termenul fixat, luare de măsuri imediate executorii în caz de pericol iminent pentru sănătatea și securitatea angajaților, precum și alte prescripții prevăzute de legislație.

    Menționăm că inspectorul de muncă,în procesul de efectuare a controlului de stat, la prezentarea legitimaţiei de serviciu are dreptul să pătrundă liber, la orice oră din zi sau din noapte, în orice întreprindere supusă controlului, fără informarea prealabilă a angajatorului, în locurile de muncă, în încăperile de serviciu şi de producţie și să execute alte acțiuni de verificare cu care este împuternicit.

    Prescrierea suspendării autorizaţiei (licenţei) se face de către inspectorul de muncă, care se va adresa ulterior în instanţa de judecată pentru a valida prescrierea suspendării actului permisiv. Adresarea în instanţa de judecată trebuie să se facă în decurs de 3 zile lucrătoare. În caz contrar, pentru nerespectarea acestui termen, suspendarea va fi anulată.

    Prescrierea sistării activităţii poate fi parţială sau totală. Activitatea unității sau lucrările acesteia pot fi sistate parțial dacă, în urma controlului, sunt identificate neconformități care pot fi remediate în termene proxime, dar nefiind remediate vor conduce iminent la apariția accidentelor de muncă și creează un pericol direct pentru viața și sănătatea oamenilor și de distrugere a valorilor materiale. Sistarea totală a activităţii unității sau a lucrărilor acesteia poate fi dispusă în cazul în care, în urma controlului, sunt identificate încălcări foarte grave care vor conduce imediat și iminent la apariția accidentelor de muncă, creînd un pericol direct pentru viața și sănătatea oamenilor și de distrugere a valorilor materiale în proporții considerabile, însă aceste încălcări nu pot fi remediate fără oprirea totală a activității. Sistarea activității unității, se prescrie pentru un termen care este strict necesar pentru remedierea încălcărilor și pentru înlăturarea pericolelor identificate.

    În acest sens, conform Legii nr. 185/2017, art. 55 din Codul contravențional, se modifică și va prevedea următoarele sancțiuni în caz de încălcare a legislației muncii: amenzile se încadrează între 30 și 240 de unități contravenționale pentru persoanele cu funcții de răspundere, 150 - 400 unități contravenționale aplicate persoanelor juridice în funcție de încălcările săvârșite, iar pentru aceleași acțiuni săvârșite asupra unui minor, sancțiunile sunt mai drastice, și prevăd amenzi între 50 și 500 de unități contravenționale.

    TAGS:
    27.10.2017

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *

    Instruire

    Vezi toate

    Cursuri video

    contabilsef.md

    Mai detaliat
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft