Agenții economici, forțați să stea în cozi interminabile la FISC!
Cozi interminabile la FISC-ul din Chișinău. Agenții economici sunt revoltați că trebuie să aștepte ore în șir în fiecare lună pentru a obține facturile fiscale.
Aceștia sunt nemulțumiți de noua modificare, care a intrat în vigoare în ianuarie 2013, prin care FISC-ului i-au fost delegate și alte atribuții ce îngreunează procedura de eliberare a facturilor fiscale. Iar din această cauză, în fiecare lună, acest lucru le răpește timp și bani antreprenorilor care vin după facturi, informează UNIMEDIA.
„Aceasta se numește umilință față de cei care aduc bani la bugetul statului și față de cei care achită impozitele. Te tratează ca un criminal... Și cu acela se comportă mai adecvat. Noi avem mulți teoreticieni, care inventează pe hârtie diferite proceduri, dar dacă ei ar fi venit măcar o dată și ar aplica în practică ceea ce a pus pe hârtie, ar fi o altă situație. Așteptăm câte trei-patru ore în șir, ne este frig... elementar nu avem un grup sanitar sau un scaun”, a declarat unul dintre reprezentanții agenților economici.
În același timp șeful adjunct al Direcţiei generale impozite şi taxe, Igor Lazări, a subliniat că prin hotărârea de Guvern care a intrat în vigoare în ianuarie 2013, FISC-ul are atribuția de eliberare și a altor formulare precum sunt actele de achiziție, formularele de facturi (facturi de expediție), bonurile de plată, foile de parcurs, chitanțele de recepție, iar acest fapt a dus la formarea cozilor la inspectoratele fiscale.
„În urma acestei proceduri numărul solicitanților facturilor simple (facturi de expediție) este cu mult mai mare decât numărul celor care solicită facturi fiscale”, a declarat Lazăr.
În context, șeful adjunct al Direcţiei generale impozite şi taxe a vorbit și despre un proiect care este în fază de implementare și va duce la simplificarea procedurii de acordare a facturilor fiscale. Printre altele, acest lucru presupune și reamplasarea localului de unde se eliberează facturile, inclusiv va fi suplinit numărul operatorilor, fapt care va duce la micșorarea cozilor la inspectorate.
„Prima soluție ar fi asigurarea tehnică a birourilor care eliberează aceste facturi. O altă soluție la care lucrăm acum este asigurarea unei posibilități de programare a agenților economici, pentru a optimiza fluxul de contribuabili care la un anumit moment doresc să primească facturi fiscale. La fel, ne gândim la crearea unei liste a întreprinderilor de bună credință cu o istorie fără încălcări. O altă recomandare este chiar pentru agenții economici: Să nu amâne solicitarea facturilor fiscale până la sfârșitul lunii. Vor sta la coada”, a mai adăugat Lazăr.
Majoritatea agenților economici au primit un număr insuficient de facturi fiscale, fapt care îi determină să revină la inspectorat repetat în aceeași lună. În replică, reprezentanții Inspectoratului Fiscal spun că agenții economici ar trebuie să solicite includerea pe listele de încredere pentru a facilita procesul. „În ce privește facturile fiscale, inspectoratelor teritoriale le-a fost recomandat să întocmească o listă a întreprinderilor de bună credință, care să poată primi facturi fiscale fără a fi supuse la verificări suplimentare. Pentru a beneficia de o astfel de posibilitate, inspectoratul fiscal recomandă agenților economici plătitiori TVA să se adreseze la organele fiscale teritoriale pentru a fi incluși în aceste liste de încredere pentru a primi facturi fiscale evitând anumite procese de verificări, care, în cazul întreprinderilor cu o istorie fără încălcări, le poate favoriza un acces mai operativ la primirea formularelor date”, a conchis sursa.