+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    28.10.2009
    Sursă
    SursaBusinessExpert

    Agenţii economici creditează statul


    Agenţii economici creditează statul

    - Statul are datorii de 100 milioane de lei către agenţii economici la restituirea Taxei pe Valoarea Adăugată (TVA)
    - Peste 100 de companii nu şi-au recuperat banii pe care Ministerul Finanţelor era obligat să îi restituie în termen de 45 de zile
    - Restituirea TVA durează uneori până la trei luni

    Procedura de restituire a TVA este una anevoioasă şi discriminatorie şi afectează direct afacerile private, la  această concluzie au ajuns participanţii mesei rotunde organizate de IDIS"Viitorul" în cadrul căreia a fost prezentat studiului „Restituirea taxei pe valoare adăugată: analize şi soluţii".

    Situaţia s-a înrăutăţit mai ales în ultimul an, odată cu agravarea situaţiei bugetare. Încasările la buget au scăzut, deficitul este în creştere, astfel că statul este nevoit să taie din cheltuieli sau să amâne unele plăţi. Ca, de exemplu, restituirea TVA. Codul Fiscal prevede în termen de 45 de la data depunerii cererii de restituire. În multe cazuri însă acest proces durează, de fapt, 70-90 de zile, ba uneori şi mai mult. 

    Printre companiile faţă de care statul are cele mai mari datorii la restituirea TVA, se regăsesc şi cele cu capital străin, ca Sudzucker-Moldova, Draexlmaier Automotive, Agro-SZM, Trame-trans.  „Care investitor va mai fi interesat de ţara noastră, dacă este tratat în asemenea mod, nemaivorbind că termenul de 45 de zile este exagerat? În realitate, e vorba de trei luni" , se întreabă Corina Gaibu, autorul studiului.

    Ea este de părere că asistăm „la o luptă dintre organele de stat şi companiile private, în care ultimele trebuie mereu să demonstreze că nu sunt infractori". „Procedura de restituire a TVA, potrivit căreia companiile sunt separate pe criterii de credibilitate, este una discriminatorie. O modalitate de a-i trata pe agenţii economici în mod egal este principiul FIFO, adică primul intrat-primul ieşit".

    Pentru a simplifica procedura de restituire a TVA, Corina Gaibu recomandă implementarea verificării electronice a informaţiei necesare, reducerea termenului de restituire TVA de la 45 de zile la 15 zile. De asemenea,  autorul sugerează  calcularea unor penalităţi în mărime de 120% din rata de refinanţare a BNM pentru datoriile statului la restituirea Taxei pe Valoarea Adăugată.

    „TVA nu este o pomană a Guvernului"

    „TVA nu este o pomană a Guvernului, ci o obligaţie, fiindcă, la urma urmelor, agenţii economici atunci când au produs pentru export au plătit TVA şi au creditat astfel bugetul pentru o perioadă oarecare de timp. Ciclul de producere pentru export este de 45-60 de zile, de la importul de materie primă în ţară până la livrare. În tot acest răstimp statul  beneficiază de banii plătiţi de agenţii economici pentru importul de materie primă şi componente necesare pentru fabricarea produselor respective. 

    ...Ministerul Agriculturii pledează pentru ca TVA în sectorul agrar să fie la cota standard, 20%, dar să fie calculată şi să rămână în bilanţ ca un venit neimpozabil. Ca producătorul agricol să nu se mai facă transferul la buget şi apoi să aştepte restituirea banilor. Ne aflăm în situaţia când datoriile la restituirea TVA au ajuns la 47 milioane de lei". (Valeriu Cosarciuc, ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare).

    „Este un nonsens să verifici până la ultimul producător"

    „Este un nonsens să verifici până la ultima ştampilă, până la ultimul producător, este o cerinţă care nu poate fi îndeplinită. Într-adevăr trebuie să optimizăm administrarea TVA. Soluţiile le putem găsi împreună.

    Avem însă cazuri când agenţii economici au volume de livrări anuale de 150-200 milioane de lei pe teritoriul Republicii Moldova şi obligaţiunea de achitare a TVA, dar nu plătesc taxa. Nu sunt cifre goale. În prima jumătate de an, fiind răspunzător de activitatea inspectoratului fiscal în municipiul Chişinău, am audiat o serie de agenţi economici cu cifre de livrări de peste 10 milioane de lei, care practic, fiind înregistraţi ca plătitori de TVA, nu au achitări la TVA. TVA în deducere se acumulează în sume care nu sunt estimate. Agenţii economici care produc şi exportă exagerează în unele cazuri volumele de procurări. Şi atunci trebuie să ne întrebăm: avem nevoie de controlul documentar sau nu?

    Mai există fenomenul firmelor-fantomă. Un bun este adus la preţ de 10 lei, dar este vândut la 20 de lei. În cazul acesta nu se achită TVA. Se vinde doar în documente. Din 101 materiale care au fost prezentate în 2008 organelor de drept doar unul a ajuns în judecată, restul se află în proces de examinare". (Procopie Duca, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

    „Agentul economic este considerat din start vinovat"

    „Restituirea TVA a fost întotdeauna o problemă foarte dureroasă pentru agenţii economici. Agentul economic este considerat din start vinovat şi este impus să adune zeci de hârtii pentru a-şi demonstra nevinovăţia. Eşti obligat să prezinţi până la ultima fiţuică. De ce un organ de stat nu ar putea să solicite un certificat de la alt organ de stat pentru a afla unele informaţii, dar le cere de la agentul economic, care suportă în cazul acesta cheltuieli.  Unele companii au un angajat care se ocupă special doar cu adunatul documentelor.

    Această problemă probabil nu ar fi fost atât de acută acum, dacă în 2008, când ţara era preocupată mai mult de politică, decât de economie, nu ajungeau bani în buget şi s-a produs o întârziere la restituirea TVA. A avut de suferit inclusiv şi industria de zahăr. Am obţinut cotele de export în baza preferinţelor comerciale în UE, în baza cărora am realizat exporturi. Dar, cu părere de rău, nici până astăzi nu ne-a fost restituită TVA. Am achitat sectorului agricol 20% TVA la procurarea materiei prime încă în toamna trecută, dar nici până astăzi nu ne-am recuperat banii, deşi există decizia de a restitui TVA". (Raisa Bejan, director executiv Uniunea producătorilor de zahăr).

    „Din 34 de milioane de lei ne-au restituit 1.5 milioane"

    „Am depus cerere de restituire a TVA în sumă de 34 milioane de lei, dar am primit doar 1,5 milioane. Sunt nişte cifre îngrozitoare. Propunem noului Guvern ca obligaţiunile fiscale să fie trecute în contul obligaţiilor de import. Ar trebui de facilitat procesul de cesiune între agenţii economici. De asemenea, stabilite penalităţi şi statului, dacă întârzie cu restituirea TVA, pentru cu suntem egali în faţa legii". (Alexandru Ceban, Analist financiar la Sudzucker Moldova)

    Dosar Business Expert

    În urma unui control privind corectitudinea şi legalitatea adoptării deciziilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată de către Serviciul Fiscal de Stat în anul 2008, Curtea de Conturi a constatat că:

    - Evaziunea fiscală admisă de către firmele „fantome" reprezintă o problemă majoră pentru  sistemul bugetar. Numai 25 de firme, care pe parcurs au devenit „fantome" , nu au achitat în anii 2007-2008, TVA în mărime de 889,9 mil. lei.
    - De la patru firme, neînregistrate ca plătitori de TVA şi care n-au avut procurări şi livrări de mărfuri, au fost încasate mijloace băneşti în sumă de 1952,6 mil. lei, o parte din care au fost ridicate în numerar, altă parte fiind transferată peste hotarele ţării.
    - Întârzierea în actualizarea bazei de date a IFPS face imposibilă depistarea operativă a firmelor „fantome".
    - Activitatea comisiilor de restituire a TVA necesită îmbunătăţiri.

     

    TAGS:
    28.10.2009
    BusinessExpert
    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *

    Instruire

    Vezi toate

    Cursuri video

    contabilsef.md

    Mai detaliat
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft