În Monitorul Oficial de astăzi a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr.115 din 30 octombrie 2025 privind modificarea Ordinului ministrului finanțelor nr.60/2012 „Cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la inventariere”.
Potrivit documentului publicat noțiunea de inventariere este definită acum ca un procedeu de control și autentificare documentară a existenței activelor, capitalului propriu și datoriilor aflate în gestiunea temporară a unei entități. Totodată, documentul prevede excluderea unor termeni din cadrul normativ, precum „control inopinat”, „metoda cantitativ-valorică”, „valoare de bilanț” și „valoare justă”.
Inventarierea generală devine o obligație cel puțin o dată pe parcursul perioadei de gestiune, de regulă la sfârșitul acesteia, fiind obligatorie și în situații precum reorganizarea sau încetarea activității entității, suspendarea activității, la cererea organelor abilitate sau în alte cazuri prevăzute de lege sau stabilite de conducătorul entității.
Inventarierea parțială este necesară în situații precum schimbarea gestionarului, furturi, delapidări, deteriorări ale bunurilor, incendii, calamități naturale sau alte evenimente excepționale, precum și atunci când există indicii privind lipsuri sau plusuri ce pot fi constatate doar prin inventariere.
Regulamentul actualizat extinde responsabilitățile gestionarilor, care trebuie să organizeze depozitarea bunurilor grupate pe sorto- și tipo-dimensiuni, să le codifice, să eticheteze rafturile și să indice numerele de inventar pentru imobilizările corporale aflate în exploatare.
De asemenea, se introduce posibilitatea efectuării inventarierii prin utilizarea documentelor electronice semnate digital, precum și prin metode digitale, cum ar fi softuri specializate, cititoare de coduri de bare, tablete sau aplicații mobile. Inventarierea elementelor de activ și a datoriilor poate fi realizată inclusiv la distanță, folosind metode tehnice și electronice, inclusiv sisteme video.
Ordinul a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.
