Ministerul Finanțelor a elaborat și propune pentru consultări publice proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală pentru anul 2025. Printre prevederile acestui proiect se numără și ajustarea unor aspecte legate de taxa pe valoare adăugată (TVA).
Astfel, se propune completarea art. 95 alin. (2) din Codul fiscal, care reglementează lista operațiunilor care nu constituie obiecte impozabile cu textul: decontarea costurilor sau veniturilor suplimentare provenite din echilibrarea sistemului, conform pct.707 al Regulilor energiei electrice, aprobate prin Hotărârea Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică nr.283/2020.
De asemenea, în scopul evitării ambiguităților ce apar în cazul ajustării sumei TVA în cazul modificării regimului fiscal al agentului economic, se propune expunerea în redacție nouă a art. 102 alin. (7) din Codul fiscal. Potrivit noii redacții sumele TVA raportate la costuri sau la cheltuieli pe mărfurile, serviciile procurate se deduc în cazul modificării regimului fiscal pentru livrarea mărfurilor, serviciilor, imobilizărilor corporale și necorporale în procesul desfășurării activității de întreprinzător din scutit de TVA fără drept de deducere în impozabil sau în cazul schimbării destinației utilizării mărfurilor pentru efectuarea livrărilor impozabile în locul livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere.
Se deduc sumele TVA în mărimea atribuită anterior la costuri sau la cheltuieli pentru stocurile de mărfuri rămase, iar pentru imobilizările corporale (inclusiv în curs de execuție) şi imobilizările necorporale – în mărimea sumei TVA aferente valorii contabile, fără a lua în considerare valoarea reevaluată.
Deducerea sumelor TVA în cazul modificării regimului fiscal se efectuează în perioada fiscală în care a avut loc modificarea regimului fiscal din livrare scutită de TVA fără drept de deducere în livrare impozabilă.
Deducerea sumelor TVA în cazul schimbării destinației utilizării mărfurilor se efectuează la momentul utilizării mărfurilor în calitate de materie primă, materiale sau imobilizările corporale și imobilizări necorporale pentru efectuarea livrărilor impozabile în locul livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere.
Totodată, potrivit modificărilor propuse la alin. (81) al aceluiași articol, se propune extinderea dreptului la deducerea sumei TVA pentru mărfurile distruse urmare a situațiilor excepționale, definite conform Regulamentului cu privire la clasificarea situaţiilor excepţionale şi la modul de acumulare şi prezentare a informaţiilor în domeniul protecţiei populaţiei şi teritoriului în caz de situaţii excepţionale, aprobat prin prin Hotărîrea Guvernului nr.1076/2010.
Prin ajustarea art.103 alin.(1) din Codul fiscal, se prevede eliminarea scutirii de T.V.A. fără drept de deducere pentru: pământul și arenda acestuia; serviciile organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării acreditate de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare; producţia atelierelor curative de producţie (de muncă) de pe lângă spitalele de psihiatrie ale Ministerului Sănătăţii, în care muncesc persoane cu dizabilităţi.
Concomitent, în scopul eliminării incertitudinilor aferente aplicabilității, la art.103 alin. (1) pct. 29) din Codul fiscal se propune specificarea mijloacelor fixe care pot beneficia de scutirea de TVA fără drept de deducere destinate introducerii în capitalul statutar al agentului economic, și anume scutirea de TVA fără drept de deducere se va aplica doar pentru mijloacele fixe clasificate la capitolele 84-90 din Nomenclatura combinată a mărfurilor.