Proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul 2025 conține modificări semnificative în domeniul vamal. Una dintre aceste modificări constă în ajustarea noțiunii de activitatea vamală, precum și introducerea unor noțiuni noi precum: contract la distanță, declarație de tranzit, schimb electronic de date și tehnici de prelucrare electronică a datelor.
Concomitent, pentru claritate și precizie, se propune completarea Codui vamal cu noi prevederi care vor prevedea expres că Serviciul Vamal nu este autoritatea competentă pentru verificarea persoanei în vederea eliberării licenței pentru activitatea de broker vamal. Ori în conformitate cu Legea nr. 160/2011, autoritatea responsabilă de emiterea licenței pentru activitatea de broker vamal este Agenția Servicii Publice.
Totodată, Codul urmează a fi completat cu un articol nou (art.981), în care se stipulează tipurile de garanții în vederea alinierii cadrului legal național la prevederile Convenției privind regimul de tranzit comun precum și la Codul vamal unional. Astfel, conform noului articol garanția constituită poate fi: garanție izolată, care acoperă o singură operațiune, declarație sau un singur regim vamal sau garanție globală, care acoperă două sau mai multe operațiuni, declarații sau regimuri vamale în cazul în care se aplică o simplificare prevăzută la articolul 98 alin. (5) din Codul vamal.
Propunerea de modificare a articolului 160 alineatul (4) din Codul vamal are ca scop acordarea posibilității înmatriculării mijloacelor de transport confiscate sau sechestrate de Serviciul Vamal. În prezent, conform prevederilor Codului vamal, mijloacele de transport auto care nu au fost plasate într-un regim vamal la introducerea în Republica Moldova nu pot fi înmatriculate la Agenția Servicii Publice.
Suplimentar, se propune completarea articolului 3181 din Cod cu prevederi potrivit cărora pe toată durata regimului de admitere temporară mijloacele de transport utilizate în scop privat nu pot fi folosite pe teritoriul vamal de alte persoane decât titularul regimului, cu excepția cazurilor prevăzute de legislație.
În același timp, în vederea concretizării perioadei de desfășurare a regimului de admitere temporară aferent mărfurilor și mijloacelor de transport aflate în posesia misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi organizațiilor internaționale, se propune completarea articolului 319 cu alineatul (5). Noul alineat va stabili că prin derogare de la prevederile alin.(4)*, Serviciul Vamal prelungește termenul de aflare sub regim vamal de admitere temporară a mărfurilor şi mijloacelor de transport din posesia misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi organizațiilor internaționale pe perioada solicitată de către acestea.
Alte prevederi ale documentului se referă la revizuirea articolului 385 care reglementează sancțiunile pentru încălcarea regulilor privind obținerea certificatului de origine sau a informațiilor obligatorii referitoare la origine. Astfel, prezentarea de informații neautentice în documentele care confirmă originea preferențială a mărfurilor exportate, nerespectarea cerințelor de păstrare a documentelor care confirmă originea preferențială a mărfurilor sau nerespectarea altor obligații și cerințe prevăzute în acordurile care reglementează originea preferențială a mărfurilor și în legislația relevantă de punere în aplicare a acestor acorduri se va sancționa cu amendă în mărime de la 2000 la 15000 de lei.
Articolul 319. Perioada în care mărfurile pot rămâne sub regimul de admitere temporară
(4) Perioada totală pe durata căreia mărfurile pot rămâne sub regimul de admitere temporară nu depășește 10 ani, cu excepția cazului fortuit.