Victoria Belous
Ministru Ministerul finanțelor
str. Constantin Tănase 7
MD-2005, mun. Chişinău, Republica Moldova
Scrisoarea f/n din 26 martie 2025
Subiect: aspete fiscale aferente produselor oferite influencerilor și bloggerilor, drept cadou, în vederea promovării produselor respective prin rețele de socializare
Stimată doamnă,
Vă rugăm să ne prezentați explicații privind aspectele fiscale aferente produselor oferite influencerilor și bloggerilor, drept cadou, în vederea promovării produselor respective prin rețele de socializare.
În contextul evoluției economiei digitale și al schimbărilor semnificative din domeniul marketingului, se evidențiază o tendință tot mai mare din partea companiilor de a-și promova produsele și serviciile prin intermediul așa numiți influenceri, persoane fizice sau juridice care dețin pagini pe rețele sociale și care prin conținutul postat au reușit să capteze un auditoriu larg. Pe lângă colaborările clasice care sunt remunerate monetar companiile deseori oferă acestor persoane produse cu scopul de a le promova pe platformele lor de socializare. Având în vedere numărul mare de urmăritori ai acestora, această metodă de promovare poate atrage potențiali clienți și poate contribui la creșterea vânzărilor. Oferirea acestor produse poate avea loc atât în cadrul unui contract de promovare, care presupune transmiterea unor bunuri pe lângă remunerația financiară, dar și cu statut de cadouri, transmise în speranța că influencerul le va menționa pe pagina sa, dar care nu presupun o obligație implicită. În acest context, vă rugăm să ne oferiți clarificări cu privire la următoarele aspecte:
1. Pot fi calificate aceste cadouri drept mărfuri și servicii efectuate cu titlu gratuit în scopuri de publicitate și/sau promovare a vînzărilor în sensul art. 95 alin.(2) lit. c) din CF. Cum urmează a fi documentate aceste livrări atât pentru bunurile transmise prin contracte de colaborare, cât și pentru cele oferite cu titlu de cadou?
2. Sunt cheltuielile suportate cu oferirea acestor cadouri deductibile în scopuri fiscale?
3. Care este tratamentul fiscal aplicabil beneficiarului cadourilor privind impozitul pe venit? Există obligații fiscale de reținere și declarare atât pentru compania care oferă bunurile, cât și pentru beneficiarii cadourilor?
MINISTERUL FINANȚELOR
Ministerul Finanțelor, la solicitarea nr.56 C din 26.03.2025 ce vizează unele aspete fiscale aferente produselor oferite influencerilor și bloggerilor, drept cadou, în vederea promovării produselor respective prin rețele de socializare, comunică următoarele.
Cu referire la întrebarea nr.1
Potrivit art.93 alin.(3) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în continuare – „Cod”), livrare de mărfuri constituie transmitere a dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuită, transmitere cu plată parţială, împrumutul bunurilor fungibile, cu excepţia mijloacelor băneşti, achitarea salariului în expresie naturală, prin alte plăţi în expresie naturală,[…].
Totodată, conform art.95 alin.(2) lit.c) din Cod, nu constituie obiect impozabil cu T.V.A, livrarea de mărfuri şi servicii efectuată cu titlu gratuit în scopuri de publicitate şi/sau de promovare a vânzărilor în mărime anuală de 0,5% din venitul din vânzări obţinut pe parcursul anului precedent anului în care se efectuează această livrare, iar pentru întreprinderile nou-create pe parcursul anului, în mărime lunară de 0,5% din venitul din vânzări obţinut în luna precedentă, cu ajustarea la sfârşit de an a sumei respective.
Referitor la documentarea faptelor economice menționate în adresare, menționăm că potrivit art.11 alin.(1) și (3) din Legea contabilității și raportării financiare nr. 287/2017, faptele economice se contabilizează în temeiul documentelor primare. Documentele primare se întocmesc în timpul efectuării (producerii) faptelor economice, iar dacă acest lucru este imposibil – nemijlocit după efectuarea (producerea) faptelor respective.
De asemenea, potrivit pct.(3) subpct.1) și subpct.3) al Instrucțiunii cu privire la completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.118/2017 (în continuare –„Instrucțiune”), factura fiscală este un formular tipizat de document primar cu regim special pe suport de hârtie sau în formă electronică, care se utilizează în cazurile:
- livrării mărfurilor, activelor, inclusiv în cazurile în care au fost emise avize de însoţire a mărfurilor:
a) impozabile cu T.V.A conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal;
b) neimpozabile cu T.V.A.
- transportării activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial şi în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate.
Prin urmare, reieșind din prevederile menționate supra, conchidem că, livrarea (transmiterea) bunurilor cu titlu de cadou, în scopuri de publicitate și/sau promovare a vânzărilor, conform art.95 alin.(2) din Cod, nu reprezintă obiect impozabil cu T.V.A în măsura în care valoarea acestor bunuri nu depășește plafonul stabilit, respectiv în astfel de cazuri, entitatea are obligația de a emite o factură fiscală fără T.V.A .
În situația în care bunurile sunt transmise în scopuri de publicitate și/sau promovare a vânzărilor, dar fără a se transfera dreptul de proprietate asupra acestora, conform condițiilor stipulate în cadrul unui contract de colaborare, entitatea va întocmi factura fiscală cu mențiunea „Non livrare” în secțiunea 7 „Redirijări” pe toate exemplarele facturii, conform Instrucțiunii. Cu referire la întrebarea nr.2
În conformitate cu prevederile art.24 alin.(1) din Cod, se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul perioadei fiscale, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător.
Totodată, în conformitate cu prevederile pct.26 din Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit nr.693/2018 (în continuare – „Hotărârea Guvernului nr.693/2018”) , în scopuri fiscale se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul perioadei fiscale, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător ori în scopul desfăşurării acesteia.
Cheltuielile ordinare şi necesare reprezintă cheltuielile caracteristice gestionării activităţii de întreprinzător şi cheltuielile reglementate prin acte normative în vigoare, caracteristice pentru gestionarea anumitor tipuri de activităţi de întreprinzător, în scopul desfăşurării activităţii economice şi obţinerii de venituri.
Astfel, constatăm că deductibilitatea cheltuielilor suportate pentru oferirea cadourilor influencerilor/ blogerilor în scopuri de publicitate și/sau promovare urmează a fi determinată prin prisma caracterului ordinar și necesar al acestora.
Cu referire la întrebarea nr.3
Conform art.14 alin.(1) lit.b) din Cod, obiect al impunerii îl constituie venitul din orice surse aflate în Republica Moldova, inclusiv facilităţile acordate de angajator, precum şi din orice surse aflate în afara Republicii Moldova pentru activitatea în Republica Moldova, cu excepţia deducerilor şi scutirilor la care au dreptul, obţinut de persoanele fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova care nu desfăşoară activitate de întreprinzător.
Astfel, potrivit art.90 alin.(1) și (3) din Cod, impozitul pe venit la sursa de plată se reţine, în mod obligatoriu, de către orice persoană (contribuabil) care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor care desfăşoară activităţi independente conform cap.102 şi activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal conform cap.103 din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101 , 102 şi 103 , pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18. De asemenea, conform pct.10 din Anexa nr.2 la Hotărârea Guvernului nr.693/2018, reţinerea impozitului la sursa de plată se efectuează la momentul plăţii, indiferent de forma achitării venitului – fie monetară, fie nemonetară (în natură). Totodată, potrivit art.21 alin.(1) din Cod, venitul obţinut sub formă nemonetară se evaluează de către fiecare subiect al impunerii şi constituie valoarea medie a preţului de livrare a mărfurilor şi/sau de prestare a serviciilor analoage pe luna precedentă lunii în care a fost obţinut venit sub formă nemonetară. În cazul în care, pe luna precedentă lunii în care a fost obţinut venit sub formă nemonetară, nu au fost efectuate livrări de mărfuri şi/sau prestări de servicii, venitul obţinut sub formă nemonetară nu poate fi mai mic decât preţul de cost al mărfurilor livrate şi/sau al serviciilor prestate în luna curentă.
Astfel, ținând cont de cele menționate mai sus, agentul economic care a efectuat plăți nemonetare sub formă de cadouri oferite influencerilor/bloggerilor, drept remunerare pentru serviciile de publicitate și/sau promovare prestate, are obligația de a reține impozitul pe venit în mărime de 12%, cu reflectarea acestuia în Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, […] (Forma IPC21) și a Notei de informare privind salariul şi alte plăți efectuate [...] (Forma IALS21), (art.92 alin.(2)-(3) din Cod).
Subsidiar, informăm că reţinerea prealabilă a impozitului stabilită la art.90 alin.(1) și (3) din Cod nu scuteşte beneficiarul cadourilor respective de la includerea lor în componenţa venitului brut, precum şi de la declararea acestora, or potrivit art.83 alin.(2) lit.a) din Cod, persoanele fizice (cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini, apatrizii, inclusiv membrii societăţilor şi acţionarii fondurilor de investiţii) care au obligaţii privind achitarea impozitului sunt obligaţi să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18).
Secretar de Stat Cristina IXARI